نخستین سیستم عامل گرافیکی اپل رایگان می‌شود

سیستم‌های عامل در دنیای امروزی ما بسیار پیشرفته هستند و بسیاری از ما به یاد نداریم که زمانی سیستم‌های عامل به‌صورت کاملا متنی بوده و  ساختار گرافیکی زیبایی نداشتند. در این میان یکی از نخستین سیستم‌های عامل گرافیکی جهان توسط اپل و با نظارت مستقیم استیو جابز جوان طراحی و ساخته شد.

این سیستم عامل در زمان خود یک انقلاب بزرگ بود و بسیاری از افراد آن را یک جهش خارق‌العاده در کامپیوتر می‌دانستند. این امر به‌تدریج ثابت شده و این سیستم عامل به یک محصول خاطره‌انگیز و بزرگ و تاریخی بدل شد. در این میان رییس موزه تاریخ کامپیوتر که ال کوزوو (Al Kossow) نامیده می‌شود، به‌صورت رسمی رایگان شدن این سیستم عامل را اعلام کرد.البته این‌که در چه ماهی از سال 2018 شاهد رایگان شدن این سیستم عامل خواهیم بود مشخص نیست و تنها سال 2018 به‌صورت قطعی اعلام شده است.

به این ترتیب به‌زودی می‌توانید در تاریخ سفر کرده و به سال 1983 بازگردید. این سیستم عامل به‌زودی به دایره المعارف تاریخ آمریکا نیز افزوده خواهد شد ولی پیش از آن یک فرایند چک کردن هجای کلمات به‌کاررفته در این سیستم عامل بر روی آن اجرا می‌شود.

این سیستم‌عامل،لیزا نام دارد  و نام خود را از بزرگ‌ترین دختر جابز گرفته است. این سیستم عامل با الهام از سیستمPARC شرکت زیراکس ساخته شده بود و یکی از نخستین نقاط شروع جنگ مایکروسافت و  اپل به حساب می‌آید.به این ترتیب کسانی که می‌خواهند بخشی از تاریخ کامپیوتر را بررسی کنند، فرصتی طلایی در اختیار خواهند داشت.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا