طراحی و راه‌اندازی یک واحد پایلوت تصفیه بیوگاز استحصالی در مشهد

دکتر بنائی مدیر گروه فیزیک پژوهشکده علوم پایه کاربردی اظهار کرد: هم‌اکنون تولید روزانه بیوگاز متان با توجه به دفن چندین هزارتن زباله در مجتمع بازیافت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد و تجزیه بی‌هوازی زباله‌ها انجام می‌گیرد، به طوری که نیروگاه برقی به ظرفیت تولیدی 600 کیلو وات ساعت با استفاده از بیوگاز آن راه‌اندازی شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که این بیوگاز تولیدی با آن روبروست، ترش‌شدگی به‌علت حضور سولفید هیدروژن در این گاز است. 

بنائی گفت: این گاز باعث خوردگی تجهیزات نیروگاهی می‌شود و در صورت نشت یا سوزاندن باعث آلودگی محیط می‌شود. بنابر این تلاش و تحقیق با هدف حذف و جداسازی گاز سولفید هیدروژن از بیوگاز استحصالی، بخشی از رسالت جامعه علمی کشور با تکیه بر فناوری‌های نوین در جهت جایگزینی با روش‌های سنتی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان است.

مدیر گروه فیزیک پژوهشکده علوم پایه کاربردی افزود: گروه پژوهشی فیزیک پژوهشکده علوم پایه کاربردی با به‌کارگیری فناوری‌های نوین زیستی و نانو موفق به طراحی، احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از یک سیستم پایلوت خالص‌سازی بیوگاز استحصالی از محل قدیم دفن زباله‌های شهر مشهد با ظرفیت 30 مترمکعب در روز شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، با توجه به موفقیت‌آمیز بودن نتایج اجرایی فاز پایلوت، طراحی و احداث تصفیه‌خانه خالص‌سازی بیوگاز مشهد با ظرفیت تقریبی 400 مترمکعب در ساعت برنامه آتی گروه پژوهشی فیزیک خواهد بود که از طرف سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به پژوهشکده واگذار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا