پایان نمونه‌برداری محققان ازمنطقه فسیلی مراغه

غلامرضا زارع روز دوشنبه در گفت وگو با  ایرنا افزود: این کارشناسان و محققان بین المللی شامل 6 محقق از دانشگاه هلسینکی فنلاند، مرکز علمی سیمان ژاپن، دانشگاه زنجان و نیز سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مدت یک هفته از رسوبات موجود در این منطقه فسیلی نمونه برداری کردند.

وی ادامه داد: نمونه های جمع آوری شده توسط این محققان در قالب تحقیقات بین المللی برای انجام آزمایش های دقیق به دانشگاه هلسینکی فنلاند ارسال می شود.
زارع گفت: تعیین سن و قدمت دقیق منطقه فسیلی مراغه به عنوان یکی از مهم ترین مناطق فسیل شناسی در خاورمیانه و نیز کشف ارتباط احتمالی این منطقه با مناطق فسیلی دنیا از جمله اروپا و چین از اهداف نمونه برداری و حضور محققان بین المللی در این شهرستان است.
وی افزود: بر اساس گفته ها و اظهارات این محققان، نتایج تحقیقات انجام شده بر روی نمونه های جمع آوری شده از منطقه فسیلی مراغه، سال آینده در قالب تحقیقات isi در مجلات بین المللی دیرینه شناسی به چاپ می رسد.
به گزارش ایرنا، براساس آثار کشف شده، قدمت منطقه فسیلی مراغه به هفت تا 12 میلیون سال قبل بازگشته و مربوط به دوران نیوفل فوقانی است.
منطقه فسیلی آذربایجان شرقی به عنوان تنها منطقه غنی فسیلی در ایران در امتداد کمربندی از مناطق فسیلی بین المللی قرار گرفته که کشورهایی نظیر ترکیه، یونان، اسپانیا و پرتغال در آن قرار دارند.
نخستین آثار منطقه فسیلی مراغه در سال 1840 میلادی از سوی گروه فسیل شناس روسی به سرپرستی 'آبیخ' به دست آمد این گروه در آن سال ها استخوان های یک فیل ماقبل تاریخ به نام 'ماستئودونت' را کشف و برای بازاریابی و فروش به اروپا بردند.
در آخرین مطالعات انجام شده، فسیل ‌های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده است.
لایه‌ های فسیلی موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین ‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش‌ های علمی می ‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌ پیکر در این منطقه به دست آورد.
منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی است و هم اکنون تحت حفاظت ویژه سازمان محیط زیست است.
بهشت فسیلی مراغه عنوانی است که از سوی فسیل ‌شناسان به این منطقه داده شده‌، فسیل ‌های مهره ‌دار مراغه از مدت‌ ها پیش نظر زمین شناسان را به خود جلب کرده و از همین رو محققان زیادی از روسیه، آمریکا، فرانسه و ژاپن در این ناحیه کار به تحقیقات پرداخته اند.
منطقه طبیعی فسیلی مراغه به مساحت یک هزار و 26 هکتار طی مصوبه شماره 264 شورای عالی محیط زیست در 14 خرداد 84 به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی به طور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.