حدود 30 مطالعه کوهورت در ایران در حال انجام است

مطالعه کوهورت (هم‌گروهی) نوعی مطالعه طولی (گونه‌ای از مطالعات مشاهده‌ ای) است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد و این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد.، این مطالعات بیشتر‌ آینده نگر است.

یک مطالعهٔ هم‌گروهی در پزشکی،معمولاً برای به دست آوردن شواهدی جهت ردکردن وجود یک رابطهٔ علل و معلول است. شکست در ردکردن یک فرضیه باعث اطمینان بیشتر در درست بودن فرضیه می‌شود. ضرورتاً، هم‌گروهی به‌ صورت بررسی قبل از ظهور بیماری تعریف می‌شود.
اولین مطالعه کوهورت ایران در گلستان به منظور شناسایی عوامل خطر سرطان ها و سایر بیماری های مزمن در شمال شرق ایران برگزار شده که نتایج آن مورد استفاده سیاستگذاران حوزه بهداشت قرار گرفته است.
دکتر شاهین آخوندزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی اظهارکرد: مطالعات کوهورت در ایران در زمینه مختلف مانند سالمندان، نوزادان، بیماری قلبی -عروق در حال انجام است.
وی با یادآوری این که نتایج این مطالعات در تصمیم گیری ها بزرگ و سیاستگذاری درمانی و بهداشتی کشور نقش عمده ای دارد، بیان کرد: بخش اول اکثر این مطالعات به اتمام رسانده است و نتایج این مرحله، پس از جمع بندی تا پایان سال جاری اعلام خواهد شد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش به اختصاص اعتبار مناسب برای تامین زیرساخت ها در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در دو سه سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری در زیرساخت های پژوهش حوزه بهداشت و درمان انجام شده است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در دو سال گذشته تنها وزارتخانه ای بوده است که علاوه بر ردیف های پژوهشی که در اختیار معاونت پژوهشی وزارتخانه قرار داشت، یک درصد از اعتبارات وزارتخانه را به پژوهش اختصاص داده است.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: این رقم در سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان بوده است و در همین راستا دانشگاه های علوم پزشکی هم علاوه بر ردیف های مصوب، یک تا دو درصد اعتبارات خود صرف پژوهش کردند.
وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده، بتدریج کیفیت پژوهش در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده و ما را در رتبه بندی های بین المللی جایگاه بهتری را بدست خواهیم آورد.

 عملیات اجرایی 10 آزمایشگاه جامع در سال جاری آغاز می شود
وی با بیان این که عملیات اجرایی ساخت 10 آزمایشگاه جامع دیگر امسال آغاز می شود، گفت: امیدواریم تا سال آینده این تعداد هم به بهره برداری برسد.
آخوندزاده خاطرنشان کرد: ساخت 10 آزمایشگاه جامع با تامین منابع مالی در دو سال گذشته آغاز شده که بخشی از آنها در سال گذشته به بهره برداری رسیده و مابقی هم در سال جاری راه اندازی خواهد شد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد که این تعداد آزمایشگاه جامع کفاف کشور را نمی دهد و باید در هر دانشگاهی یک آزمایشگاه مرجع داشته باشیم و تعداد آزمایشگاه های جامع باید به بیش از دو برابر آزمایشگاه های ساخته شده یا در دست ساخت برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا