ماهواره مکعب دانشجویی ایران به فضا می‌رود

تاسواره معادل فارسی کیوبست یا ماهواره مکعبی است و به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که به‌صورت ماهواره‌ای متشکل از واحدهای مکعب‌شکل در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ وزنی در حدود ۱۳۰۰ گرم تعریف شده‌اند. به بیان دیگر، تاسواره‌ها ماهواره‌هایی هستند متشکل از واحدهای ساختاری مکعبی (Uها) که بتوان آن‌ها را درون یک خشاب با قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانه پرتابگر  به آسانی در مدار قرار داد. با تقسیم‌بندی انجام گرفته بر اساس وزن، تاسواره‌ها بسته به این که از چند واحد تشکیل شده باشند جزء پیکوماهواره‌ها یا نانوماهواره‌ها قرار می‌گیرند.

 محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران می‌گوید این هماهنگی‌ها در جلسه اخیر سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) انجام و مصوب شده است که مسابقه ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی، جایگاهی در این این سازمان داشته و ماهواره برنده این مسابقه  توسط پرتابگرهای اپسکو یا پرتابگرهای داخلی، به فضا فرستاده شود.

 

به گفته گسترش فعالیت‌های دانشجویی در این بخش یکی از اهداف برگزاری این مسابقه است و این امیدواری وجود دارد که با انجام این فعالیت‌ها  دانشجویان بخش طراحی و ساخت ماهواره های کوچک فعال شوند. به همین جهت او از سازمان فضایی و معاونت فناوری فضایی درخواست کرده دور دوم این مسابقات را آغاز کند.

معاون وزیر گفته است با  توجه به تاکید و توصیه رئیس جمهوری، و برای جلوگیری از  اتلاف سرمایه ها و زمان و پیشبرد متمرکز امور، مراحل طراحی مفهومی «ماهواره پارس ۱ » با مشارکت تعدادی از دانشگاه های کشور به صورت کنسرسیوم در حال انجام است. او در عین حال خواستار دور شدن برنامه‌های ملی  توسعه علم از سیاست شده است.

 

او همچنین با اشاره نیازهای ملی در سطح برنامه فضایی توسعه ماهواره های ملی سنجشی و مخابراتی، پرتاب ماهواره های در نوبت پرتاب، توسعه ایستگاه های فضایی ، توسعه خدمات فضایی، کاربردی کردن فناوری های فضایی، فعالیت بیشتر در حوزه رسانه ای را از نیازها و برنامه‌های آینده نام برد.

در حال حاضر ۱۰ تیم دانشجویی در مسابقات ماهواره مکعب دانشجویی به فاز طراحی دقیق ماهواره دانشجویی رسیده‌اند؛ دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه تبریز،دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی (فاطر) ،دانشگاه خواجه نصیر (قاصدک)، دانشگاه سیرجان (سها)، دانشگاه خواجه نصیر (سیمرغ) ، دانشگاه سیرجان (عدالت خواه) و دانشگاه کاشان صاحب رتبه های اول تا دهم شدند.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا