افق‌های نو در نیمه‌راه افقی تازه

همین چندی پیش و نزدیک از دو سال قبل بود که افق‌های نو (New Horizons) با گذر خود از کنار سیاره کوتوله پلوتو و قمر شگفت‌انگیز آن، شارون، چشم‌انداز تازه‌ای در درک ما از منظومه شمسی و دنیاهای دوردست این خانواده خورشیدی ایجاد کرد.

دانشمندان هنوز از دیدن و تحلیل تصاویر و داده‌هایی که افق‌های نو به زمین ارسال کرده و هنوز در حال ارسال آن است، شگفت‌زده هستند. آن‌ها با کمک این داده‌ها که با سرعت کمی به زمین می‌رسد، دیدگاه تازه‌ای ازآنچه قبلاً گمان می‌رفت دنیاهایی یخ‌زده و مرده باشند به دست آورده‌اند. دنیاهایی که اکنون و بر اساس این داده‌های جدید به نظر می‌رسد تحولی پویا داشته و ازنظر زمین‌شناختی دنیاهایی زنده به شمار می‌روند.

اما زمان برای ما و در این دوران پرشتاب علم و فناوری به‌سرعت می‌گذرد و این موضوع برای کاوشگر افق‌های نو هم صادق است به‌خصوص وقتی به یاد بیاورید که این کاوشگر با سرعتی بیش از پنجاه‌هزار کیلومتر در ساعت طی طریق می‌کند.

اکنون افق‌های نو به نیمه‌راه مقصد جدید خود، نسبت به پلوتو رسیده است. مقصد جدید افق‌های نو جرمی به نام 2014 MU69 است که یکی از اجرام بزرگ کمربند کویی پر به شمار می‌رود. افق‌های نو در نخستین روز سال 2019 میلادی (11 دی‌ماه 1397) از کنار این جرم گذر خواهد کرد تا دانشمندان برای نخستین بار بتوانند نگاهی دقیق به یکی از اجرام فراسوی پلوتو در منطقه کمربند کویی پر بیندازند.

افق‌های نو در این مسیر، روز هجدهم فروردین‌ماه، نیمی از مسافت مابین پلوتو تا این جرم را پشت سرمی گذارد. تا شمارش معکوسی زودهنگام برای ملاقات با دورترین جرمی که تاکنون با این نزدیک در منظومه شمسی موردبررسی قرار خواهد گرفت آغاز شود.

افق‌های نو اما هنگام رد کردن این نقطه عطف در مسیرش بیدار نخواهد بود تا آن را جشن بگیرد. مهندسان پرواز، دو ساعت پیش از رسیدن به این نقطه از مسیر، افق‌های نو را وارد خواب زمستانی از پیش تعیین‌شده‌ای می‌کنند که 157 روز به طول خواهد انجامید.

تا رسیدن افق‌های نو به مقصد جدید هنوز زمان به نسبت طولانی در پیش است اما این زمان به‌سرعت سپری خواهد شد و تا فرارسیدن آن روز و داده گیری افق‌های نو از جرم شگفت‌انگیز بعدی مأموریتش، دانشمندان مشغول به بررسی داده‌های خواهند بود که تاکنون از افق‌های نو به زمین رسیده است. داده‌هایی که دیدگاه ما از اجرام دوردست منظومه و نحوه شکل‌گیری و توسعه منظومه شمسی را تحول خواهد بخشید.

 

افق‌های نو در تاریخ 28 ژانویه سال جاری (9 بهمن 1395) مجموعه‌ای از تصاویر با نوردهی ده‌ثانیه‌ای از مسیر پیش روی خود انجام داد. ترکیب 45 قاب این تصاویر را می‌توانید در عکس بالا مشاهده کنید. نقطه‌ای که با مربع زردرنگ مشخص‌شده است موقعیت جرم MU69 ک هدف بعید افق‌های نو است را مشخص می‌کند. این تصاویر از فاصله 877 میلیون کیلومتری MU69 تهیه‌شده است و این فاصله آن‌قدر دور است که حتی ابزار تصویرگر راه دور افق‌های نو یا LORRI هم نتواند هدفش را در این تصاویر تفکیک کند. انتظار می‌رود برای نخستین بار در سپتامبر سال آینده میلادی (شهریور 1397) دوربین‌های راه دور افق‌های نو بتوانند نخستین تصاویر از این جرم کمربند کویی پر را تهیه کنند.

Credits: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا