دنیای شگفت انگیز قطرات اشک

در سال 2015 میلادی یک پژوهشگر با نام موریس مایکرز پروژه ای را با نام تصویرسازی از اشکها (Imaginarium of Tears) آغاز کرد که که در آن نمونه های مختلف قطرات اشک از افراد مختلف در حالات روحی مختلفی که منجر به جاری شدن اشک می شود، جمع آوری و به وسیله میکروسکوپ مورد مطالعه قرار گرفت. شروع پروژه از آن جائی بود که این پژوهشگر در حال انتقال نمونه کریستالی دیکلوفناک (crystalised Diclofenac) از آشپزخانه به اتاق خود بود که ناگهان انگشت پایش با لبه میز به شدت برخورد کرده و از شدت درد اشک از چشمان وی جاری می شود. در این لحظات، موریس مایکرز به سرعت به فکر این می افتد که نمونه اشک خود را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

برای بررسی این قطرات اشک، در ابتدا باید آن ها به صورت کریستالی در می آمدند و این فرایند بین 5 تا 30 دقیقه به طول می انجامد که این موضوع تابع متغیرهای مختلفی مانند رطوبت، دما و ویژگی های انحصاری فرد اهدا کننده اشک است. در این پروژه پس از کریستالی شدن اشک، تصویربرداری از آن ها انجام گرفته است.

وی از تکنیک های نورپردازی مختلفی برای میکروسکوپ خود استفاده کرده و با اضافه کردن پس زمینه سیاه به نمونه های خود، توانست تصاویری شگفت انگیز و متفاوت از این قطرات اشک تهیه کند.

قطرات اشک به سه گروه کلی اشک های بی دلیل (Basel tears)، اشک های واکنشی (reflex tears) و اشک های احساسی (emotional tears) تقسیم می شوند و مواد متشکله همه  آن ها عبارتند از: آب، چربی، گلوکوز، ماده بزاقی ، لاکتوفرین، لیپوکالین، لاکریتین، ایمونوگولوبولین، اوره، سدیم، پتاسیم، کلر،منگنز و لیسوزیم. البته در این میان یک استثنا نیز دیده می شود: در اشک های ناشی از احساسات، موادی مانند پرولاکتین، آدرنوکورتیکوتروپیک و لئوسین انکفالین که یک ماده مسکن طبیعی است، نیز وجود دارد. برای بررسی این قطرات اشک، در ابتدا باید آن ها به صورت کریستالی در می آمدند و این فرایند بین 5 تا 30 دقیقه به طول می انجامد که این موضوع تابع متغیرهای مختلفی مانند رطوبت، دما و ویژگی های انحصاری فرد اهدا کننده اشک است. در این پروژه پس از کریستالی شدن اشک، تصویربرداری از آن ها انجام گرفته است. موریس مایکرز پس از انتشار تصاویر اولیه طرح خود در اینترنت با گروه کثیری از افراد علاقه مند به این موضوع رو به رو شد که نمونه اشک های خود را که ناشی از حالات مختلفی بودند، در اختیار وی قرار داده و به این ترتیب مجموعه ای بی نظیر از این تصاویر تهیه شد. وی پس از پیشبرد طرح ابتکاری خود اقدام به برگذاری چند نمایشگاه و گالری کرده و نخستین نمایشگاه با این موضوع در کشور هلند برپا شد. وی در این پروژه دریافت که نوع ساختار و شکل کریستالی شدن قطرات اشک در حالات مختلف روحی متفاوت بوده و اشک های ناشی از اندوه، درد، وزش باد، تاثیر پیاز ، خنده و شادی و … از نظر ساختار داخلی با یکدیگر متفاوت بوده و منحصر به فرد هستند.

این پژوهشگر در سخنرانی مراسم افتتاحیه نمایشگاه آمستردام در این رابطه گفت: ما باید اشک هایمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. هر اشک روایت کننده یک داستان است و داستان های شخصی ما می تواند موجب عمیق تر شدن پیوندهای بین انسان ها شود.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع : telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا