راه و رسم سفری سالم با کودکان

تغذیه کودک را از یاد نبرید

دکتر سید مرتضی صفوی دبیر انجمن سلامت اصفهان در این خصوص گفت: داشتن یک الگوی غذایی سالم در طول سفر،بسیار حائز اهمیت است،به ویژه در کودکان که سیستم بدنی حساس تری دارند،در طول سفر باید به نحوه تغذیه کودک اهمیت بیشتری داد زیرا شرایط نگهداری مواد غذایی در خارج از محیط منزل امکان آلودگی و فساد را بیشتر می‌کند وسموم غذایی کودک را بیمار می‌کند.توصیه می‌شود در طول سفر از تمام گروههای غذایی روزانه به کودکان خورانده شود تا با کمبود غذایی مواجه نشوند.

مصرف لبنیات سنتی ممنوع

وی افزود در طول سفر توصیه می‌شود از غذاهای تازه برای کودکان استفاده شود و به هیچ وجه غذاهای مانده به کودکان ندهید زیرا باعث ایجاد مسمومیت در آنها خواهد شد.یکی از گروههای غذایی که اغلب در سفر فراموش می‌شوند لبنیات است وتوصیه می‌شود لبنیات را بطور پاستوریزه مرتب به آنها خورانده واز خرید لبنیات به شکل سنتی در مسیر راه خودداری شود.

نکته مهم این است که کودکان مانند بزرگسالان تحمل گرسنگی را تا رسیدن به مقصد ندارند و بهتر است همیشه مقداری غذای خشک مانند کوکو،کتلت یا شامی که در شرایط مناسب نگهداری شده‌اند به همراه داشته باشید واز ریزه خوری کودک با تنقلات ممانعت کنید.

این مواد غذایی مشکل آفرین هستند

این متخصص تغذیه در ادامه گفت:توصیه می‌شود از تغذیه کودک با گوشتهای نیمه پخته خودداری شود و والدین در طول سفر اگر قصد تهیه کباب را دارند بطور کامل از پخته شدن گوشت مطمئن شوند.از غذاهایی برای کودک استفاده شود که فسادپذیری کمتری دارند.این غذاها دارای آب ورطوبت کمتری هستند.غذاهایی که حاوی قارچ هستندمانند سوپ قارچ ایجاد حساسیت واحتمال سمی بودن بیشتری داشته وبرای کودک مشکل ساز می‌شوند،لذا توصیه می‌شود از دادن این گونه غذاها به کودک جلوگیری شود.

کودکان تمایل زیادی به مصرف غذاهای تهیه شده در بیرون از منزل از جمله فست فودها را دارند،بنابراین باید احتیاط لازم را برای استفاده از این گونه غذاها به خرج داد.سالم ترین راه تهیه غذاهای ساده در منزل ونگهداری در یک ظرف خنک وکلمن حاوی یخ است وبهتر است از غذاهایی نظیر کوکو،کتلت،ساندویج مرغ که فساد کمتری دارند استفاده شود.غذاهایی حاوی سس فساد پذیری بیشتری دارند  وتوصیه می‌شود در سفر استفاده نشوند.

نکاتی که در رستورانهای بین راهی باید در نظر بگیرید

دکتر صفوی درخصوص تهیه غذا از رستوران برای کودکان اظهار داشت: از آنجا که کودکان بسیار حساس تر از بزرگسالان هستند در برابر میکروبها مقاومت کمتری دارند لذا برای تهیه غذا از رستوران حتما باید به مجوز وزارت بهداشت توجه شود.نکته دیگر اینکه برای کاهش احتمال مسمومیت در کنار غذای کودک از آب لیموترش تازه،ماست پاستوریزه ویا دوغ سالم استفاده شود.

از سفارش غذاهای دریایی در رستورانهای بین راهی خودداری شود زیرا امکان فساد پذیری بیشتری دارند.همچنین غذاهایی که در آنها گوشت چرخ کرده بکار رفته نظیر همبرگر برای کودک مناسب نیستند زیرا امکان فساد آنها بیشتر است ومعمولا ادویه زیاد این غذاها مانع از استشمام بوی نامطبوع ناشی از فساد آنها می‌شود.

از خوراندن غذاهایی که بیش از 2 ساعت درهوای معتدل نگهداری شده به کودکان اجتناب شود هرچند مزه وبوی غذا تغییر نکرده باشد.زیرا امکان مسمومیت در آنها بسیار بالا است.

مسافرتهای هوایی با کودکان

وی در خصوص کاهش مشکلاتی که در سفرهای هوایی برای کودک ایجاد می‌شود گفت: در خصوص سفرهای هوایی کودکان زیر یک سال بهتر است با پزشک متخصص مشورت کرد ومجوز این سفر گرفته شود. در سفر هوایی کودکان ممکن است بیش از حد بهانه گیری کنند که این امر طبیعی است وبهتر است وسایل سرگرم کننده در اختیار داشته باشید.

در طول سفر با هواپیما نوزادان وکودکان در گوش خود احساس ناراحتی ودرد می‌کنند،علت ایجاد درد این است که تغییر فشار هوا در هواپیما به گوش میانی کودک فشار وارد کرده و ایجاد درد وناراحتی می‌کند.برخی اقدامات ساده در حین سفر می‌تواند فشار هوا در گوش کودک را متعادل کرده واز ایجاد ناراحتی کم کند.استفاده از نوشیدنی‌های بدون کافئین که بهترین این نوشیدنی‌ها آب آشامیدنی سالم است،مصرف داروهایی نظیر استامینیوفن با مشورت پزشک کمی قبل از پرواز وفرود هواپیما،استفاده از داروهای ضد التهاب بینی،استفاده از پدهای نرم در گوش کودک ومکیدن آبنباتهای مورد علاقه کودک.

غذاهایی که پیش از سفر هوایی نباید به کودک بدهید

دکتر صفوی افزود:غذاهای نفاخ در حین سفر هوایی باعث نفخ بیشتر در کودک می‌شوند زیرا در هنگام پرواز هوای داخل کابین هواپیما کاهش یافته واین امر باعث افزایش میزان گاز در روده باریک می‌شود.حبوبات هم حاوی ترکیباتی مانند رافینوز می‌باشند که در طی فراین هضم وجذب،تولید گاز می‌نمایند وبهتر است قبل از پرواز به کودک داده نشوند.نوشیدنی‌های گازدار وانواع دلستر هم ایجاد نفخ می‌کنند وبهتر است مصرف نشوند.مصرف غذاهای پرچرب حاوی فست فود هم به دلیل کاهش قدرت هضم وجذب کودک را دچار مشکل می‌کنند و بهتر است مصرف نشوند.

راهکارهای مواجهه با احساس تهوع کودک

این متخصص تغذیه ورژیم درمانی ضمن بیان این نکته که در سفر با هر نوع وسیله نقلیه امکان تهوع کودک وجود دارد افزود: با استفاده از چند راهکار ساده می‌‌توان از بروز این حالت خودداری کرد: ا/ممانعت از بازی کودک با اسباب بازی وخواندن کتاب در مسیر راه و تشویق او به نگاه کردن به افق .2/تجویز داروهایی خاص برای کودکان ونوزادان توسط متخصص وبرای کودکان بالای شش سال معمولا از عصاره زنجبیل استفاده می‌شود که در طب سنتی هم برای رفع حالت تهوع موثر است.توصیه می‌شود از خوراندن داروهای ضد تهوع بدون مشورت به کودک اجتناب شود.

آب آشامیدنی ناسالم ناقل بیماریهای خطرناک

این مدیر شهرک سلامت اصفهان در انتها عنوان کرد: یکی از نکات مهم در سفر مصرف آب آشامیدنی سالم به کودک است.عدم مصرف ناکافی در حین سفر منجر به یبوست در کودک می‌شود لذا نوشاندن میزان کافی آب ضرورت دارد.از طرفی سلامت آب آشامیدنی فوق العاده مهم است. زیرا سر منشاء ابتلا به بیماریهای خطرناکی نظیر گاستروآنتریت است.بیماریهای ویروسی مانند بیماریهای ویروسی روده‌ای،اسهال خونی،کرم قلاب دار،وبا وهپاتیت از طریق آب آلوده منتقل می‌شوند.اگر از سلامت آب مطمئن نیستید پیش از مصرف آن را بجوشانید.به جای نوشابه وکولا سعی شود به کودک آب آشامیدنی سالم داده شود،زیرا این نوشیدنیها خود موجب کاهش آب بدن می‌شوند.

 

گزارش: اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا