چرا هشت‌پا سه قلب دارد؟

قلب یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن بسیاری ز جانداران محسوب می‌شود که وظیفه خون‌رسانی را بر عهده داشته و به‌طور منظم و دقیق از ابتدای تولد تا زمان مرگ آن موجود، فعالیت می‌کند. شاید باور این موضوع دشوار باشد که برخی جانوران بیش از یک قلب در بدن خوددارند و در این میان هشت‌پاها دارای سه قلب مجزا هستند که این موضوع موجب شده است از این نظر در طبیعت فاقد نمونه مشابه باشد.

هشت‌پا دارای سه قلب است که  یکی از آن‌ها خون را در بخش‌های مختلف بدن وی پمپ کرده و دو قلب دیگر نیز صرفاً خون را به آب‌شش‌های هشت‌پا رسانده و اکسیژن‌گیری می‌کنند. دلیل این موضوع نیز احتمالاً ترکیب خاص تشکیل‌دهنده خون هشت‌پاها است.

در حقیقت این جانور دارای سه قلب است که  یکی از آن‌ها خون را در بخش‌های مختلف بدن وی پمپ کرده و دو قلب دیگر نیز صرفاً خون را به آب‌شش‌های هشت‌پا رسانده و اکسیژن‌گیری می‌کنند. دلیل این موضوع نیز احتمالاً ترکیب خاص تشکیل‌دهنده خون هشت‌پاها است.

برخلاف سایر مهره‌دارانی که هموگلوبین  خون آن‌ها غنی‌شده با آهن بوده و این هموگلوبین‌ها در گلبول‌های قرمز قرارگرفته‌اند، هشت‌پاها به همراه برخی از دیگر جانوران از قبیل از رطیل‌ها، عقرب‌ها و خرچنگ‌های نعل اسبی  دارای هموسیانین (hemociyanin) غنی از مس در خون خود هستند که این موضوع باعث شده است خون این جانوران آبی‌رنگ باشد. کاربری و قابلیت هموسیانین بسیار کمتر از هموگلوبین بوده و این ماده نمی‌تواند مانند هموگلوبین، اکسیژن را منتقل کند.

وجود سه قلب در بدن هشت‌پا سبب شده است این ترکیب سازنده خون، قادر به حرکت سریع‌تر و جذب اکسیژن بیشتری بوده و خون در بدن هشت‌پا باقدرت و شدت بیشتری حرکت کند. این ویژگی به هشت‌پا امکان داده است تا به‌طور فعال و پرتحرکی زندگی کرده و به بخش‌های مختلف اقیانوس سرک بکشد. 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا