ایمانی خوشخو:
صدف‌های جدید دریای فرهنگ را دریابیم

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: حوزه فرهنگ به مانند دریایی می‌ماند که هر اندازه در آن غواصی کنیم، صدف جدیدی پیدا می‌کنیم که همان را دستمایه کارمان قرار می‌دهیم.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینا گفت: ما به لحاظ منابع فرهنگی در سطح دنیا وضعیت مناسبی داریم. روند تولیدات‌مان خوب است. سرمایه انسانی فرهنگی و هنری‌مان هم به تاریخ کشورمان مربوط می‌شود. بنابراین فرآیند تولید خوب و حتی منابع خوبی داریم اما محصول را در آن مشکل داریم. هر مقوله‌ای که دارای منبع و فرآیند باشد، محصول دارد و این محصول باید مشتری داشته باشد.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف‌مان در بخش صنایع فرهنگی این است که ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم و این باور غلط را از بین ببریم که باید به فرهنگ پول تزریق شود و انتظار درآمد از آن نداشته باشیم. این باور غلط را باید تصحیح کرد.

رییس پارک ملی علوم  و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: هر حوزه‌ای که در فرهنگ وجود دارد، می‌توان آن را به عنوان صنعت و به نام صنایع خلاق تلقی کرد. برای مثال حوزه مد و لباس که یک صنعت است. مشتری وجود دارد. سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری دارد. اما طراح کجاست؟ امروز مشکلی که در این حوزه داریم این است که فرهنگ پوشش تغییر کرده است. یک فرد بسیار باید در بازار بچرخد تا بتوانند محصول مناسبی را بخرد و پوشش مناسبی داشته باشد.

وی افزود: ما در پارک صنایع فرهنگی طراحان لباس را تشویق می‌کنیم که وارد این حوزه شوند. همچنین با اصناف ارتباط مستقیمی داریم. صنف تولید پوشاک یکی از صنوفی است که با ما ارتباط مستقیمی دارند و از ما می‌خواهند که طراح معرفی کنیم تا طرح‌ها را به تولید برساند.

ایمانی خوشخو گفت: حوزه طلا و جواهر کشور در منطقه جایگاه خوبی ندارد. امروزه کشورهای عربی در این حوزه از ما جلوتر هستند. درحالی که ما طلاسازان ماهری در کشور داریم. پس از بررسی‌ها متوجه شدیم مشکل اصلی در طراحی است. ایران و دبی هر دو طلا تولید می‌کند، اما فرق ما این است که وزن طلای ما زیاد است و وزن طلای دبی کمتر. از آنجا که قیمت برای مشتری فاکتور مهمی است، دبی بازار طلا و جواهر را می‌گرداند و ایران تنها در بازار داخلی فعالیت می‌کند و نمی‌تواند وارد عرصه بین‌الملل شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه طلا و جواهر ورود کردیم. با صنف طلافروشان صحبت کردیم. جشنواره طراحی زیورآلات را برگزار کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. در آینده‌ای نزدیک دومین دوره این جشنواره را با همکاری صنف طلافروشان برگزار می‌کنیم.

رییس پارک ملی علوم  و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کار از ما سبقت گرفته است. کار جلو است و ما به دنبال کار می‌رویم. انصافاً دستگاه‌ها امکانات بلااستفاده خود را در اختیارمان قرار داده‌اند و ما از آنها بهره‌مند شده‌ایم.امسال سعی‌مان بر این است که سیاست صادرات صنایع فرهنگی را پیش ببریم.

وی افزود: به نظرم حوزه فرهنگ به مانند دریایی می‌ماند که هر اندازه در آن غواصی کنیم، صدف جدیدی پیدا می‌کنیم که همان را دستمایه کارمان قرار می‌دهیم.

ایمانی خوشخو گفت: امروز صنعت فرش در شرایط مناسبی قرار ندارد. یکی از دلایل این بود که خمیرمایه صنعت فرش، هنر بوده و از هنر فاصله گرفته است. هجوم سرسام آوری از فرش ماشینی وارد کشور می‌شود. آن تاریخ متمایزکننده ما کجاست؟ چون از هنر فاصله گرفته است. خارجی‌ها فرش ایرانی را بخاطر هنرش دوست دارند. ما می‌توانیم صادرات داشته باشیم و این یک مزیت است.

وی افزود: امروزه در حوزه انیمیشن چندین شرکت هستند که محصولات‌شان را مستقیم برای آن‌سوی مرزها ارسال می‌کنند. ما از یک سرمایه جوشان جوان برخورداریم که این سرمایه در ذهن برخی‌ها به نام «سرمایه معطل» است؛ یعنی سرمایه‌ای که تلف می‌شود. برای اینکه شما این نهال را در زمین خودش غرص نکرده‌اید. این نهال گوشه‌ای افتاده و آبی می‌خورد تا خود را نگه دارد. این سرمایه به علت‌های مختلف تلف می‌شود. باید دستگاه‌های مختلف به این قضیه توجه کنند.‌

اصلی‌ترین هدف‌مان در بخش صنایع فرهنگی این است که ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم و این باور غلط را از بین ببریم که باید به فرهنگ پول تزریق شود و انتظار درآمد از آن نداشته باشیم. این باور غلط را باید تصحیح کرد.

ایمانی خوشخو گفت: بارها در جلسات شورای هنر شاهد بودم و شنیدم که مطرح کردند هنرمندان جوان موسیقی و هنرهای نمایشی به قدری عالی هستند که شاید بهتر از پیشکسوتان باشند. بیکار ماندن جوانان به مانند ماشین آخرین سیستمی می‌ماند که حرکت نکند و یک جا متوقف باشد. حال این ماشین چرا یک جا متوقف است؟ یا جاده برایش وجود ندارد یا شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

وی افزود:اگر مسؤولان کشور روی همین جوانان به شکل سازماندهی شده سرمایه گذاری کنند، ما به راحتی می‌توانیم از این تحریم‌ها بگذریم. اما متأسفانه خودمان را محدود به نفت کرده‌ایم. امروز هم که تحریم هستیم، مشکلاتش به جامعه می‌خورد درحالی که از سرمایه اصلی غافل شده‌ایم.

ایمانی خوشخو گفت: همه حوزه‌ها در حوزه صنایع فرهنگی قابلیت صادرات دارند و ما امسال شعارمان را صادرات صنایع فرهنگی قرار دادیم. مقدماتش را فراهم کرده‌ایم و در این خصوص با یک سری از کشورها صحبت‌هایی شده است تا از سال آینده فعالیت حوزه صادرات را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما فعالیت‌های‌مان را از حالت انتزاعی درآوردیم درحالی که دیگر پارک‌ها چنین رویکردی ندارند. ابتدا مسأله را از کف جامعه شناسایی می‌کنیم و بعد به پارک می‌آوریم. وقتی مسأله را شناسایی می‌کنیم با صنف ارتباط می‌گیریم.

رییس پارک ملی علوم  و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: وقتی که کار را از صنوف شروع می‌کنیم، آمادگی در آنها وجود دارد که محصول را به صنف ببرند و بازار کارش را فراهم کنند. برای مثال صنف پوشاک با ما در ارتباط است و ما طراح به او معرفی می‌کنیم تا طرح‌ها را به تولید برساند. حرکت ما از روز اول به گونه‌ای طراحی شد که نیاز محور کار کنیم، نه محصول محور و آن هم بدون بازار. شاید یکی از دلایل موفقیت پارک همین موضوع باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا