ماموریت مشترک 2 وزارتخانه و جهاد دانشگاهی
شهر جهانی نوآوری و صنایع خلاق راه‌اندازی می‌شود

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم این شورا مبنی بر راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور را به وزارتخانه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و  فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد جهاد دانشگاهی ابلاغ کرد.

به گزارش سیناپرس، این تصمیم در جلسه 896 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور در 24 بهمن سال 1402 به تصویب و تایید اعضا رسید. 17 بهمن امسال شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد شورای هنر کشور، پیشنهاد تشکیل شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور را داده بود.

شهر نوآوری و صنایع خلاق چیست؟

در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تازگی با امضای رئیس جمهور ابلاغ شده، آمده است: با عنایت به تأثیر صنایع فرهنگی و خلاق در گسترش عناصر اصلی قدرت نرم کشورها متناسب با شرایط بومی و فرهنگی آنها  و نیز تأثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار و نظر به اهمیت و نقش این گونه از صنایع بر سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در پیشرفت کشور و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تأسیس «شهر جهانی نوآوری‌ و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور اقدام کند.

این شهر 4 هدف مشخص را دنبال می‌کند که شامل ایجاد سکوی یکپارچه تجارت و صادرات کالاها و خدمات مرتبط با حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق، ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات این حوزه، ایجاد و تثبیت اشتغال مرتبط با این حوزه و تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان است.

قرار است که جزییات طرح تأسیس شهر جهانی نوآوری‌ و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران شامل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، ساختار تشکیلاتی، نحوه تأمین منابع مالی، پیشنهاد و تعیین دستگاه‌های همکار و سایر  موارد لازم، ظرف مدت دو ماه از  تاریخ ابلاغ این تصمیم تهیه و جهت بررسی به شورای هنر ارائه شود.

متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره راه‌اندازی شهر نوآوری‌ و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق را ببینید

دهکده‌ای که شهر شد!

 

آذرماه سال جاری بود که محمد حسین ایمانی، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کشور در گفتگو با سیناپرس اعلام کرد: به دنبال تاسیس دهکده صنایع فرهنگی و خلاق هستیم که سابقه‌اش در کشورهای دیگر وجود دارد و ما الان مشکل سخت‌افزاری داریم و در حال مذاکره و صحبت هستیم تا بتوانیم این دهکده را در ایران و به طور مشخص تهران دایر کنیم  و توجه زیادی را از داخل و خارج به سمت پارک جذب کنیم که این یک برنامه پنج سال دوم پارک جهت صادرات محصولات فرهنگی است.

رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی می‌گوید در کشورهایی مثل چین، هند و بعضی از کشورهای غربی، مجموع توانمندی‌های حوزه صنایع خلاق شامل تولید، فروش و مراحل مختلف را در جاهایی تحت عنوان دهکده صنایع خلاق گرد هم جمع می‌کنند.

وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، طرحی‌ به نام دهکده صنایع خلاق در حال اجراست که به توسعه‌ جاذبه‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری  کمک می‌کند، اعلام کرد: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کشور توسط یک تیم دانشگاهی و قدرتمند چنین مدلی را طراحی کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با همکاری جهاد دانشگاهی متولی این طرح هستند. به گفته ایمانی خوشخو، هدف از راه‌اندازی دهکده صنایع خلاق در کشور، ایجاد سکوی تجارت و صادرات کالا، ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات حوزه صنایع فرهنگی، ایجاد شغل‌های مرتبط با این حوزه است که باعث تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد شد.

وی افزود: برای همه حوزه‌ها و رشته‌هایی که در این دهکده می‌تواند حضورداشته باشند. مطالعات زیست بومی را پیش‌بینی کرده‌ایم. و ما دهکده صنایع خلاق را تنها بازار نمی‌بینیم، بلکه فضایی برای گسترش تمام این حوزه‌ها و جلب سرمایه‌گذاری‌ها می‌دانیم.  وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار کرد: هنوز جانمایی دقیقی برای ایجاد این دهکده صورت نگرفته‌ اما به ۷ الی ۸ هکتار زمین نیاز دارد و این دهکده باید درجایی راه‌اندازی شود  که دسترسی به آن برای عموم آسان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا