ماموریت ملی برای تنها پارک خلاق ایران
در این شهر پارک نکنید؛ حرکت کنید!

رضا آرین: در شهر نوآوری ایران جایی برای پارک کردن نیست و تنها شرکت‌هایی می‌توانند برای خودشان جای پارک داشته باشند که برنامه‌ای برای حرکت به سمت نوآوری و خلاقیت ارائه دهند. ماجراجویی فعالان عرصه اقتصاد خلاق، صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم از هم اکنون خود را آماده یک رقابت جذاب و پر از خلاقیت در شهر جدید می‌کنند. پس به فکر پارک کردن در این شهر نباشید، چرا که این شهر جایی برای سفر به دنیای آینده است.

راه‌اندازی شهر نوآوری، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران یک خبر مهم برای همه کسانی است که رویای سفر به دنیای کمترشناخته شده نوآوری و خلاقیت دارند. دنیای همیشه در حال تغییر. وقتی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 24 بهمن سال گذشته رای به تولد این شهر دادند، آشکار شد که تغییری بزرگ در راه است. به ویژه برای اقتصاد ایران. داستان این ماجراجویی هم اکنون در طبقه ششم یک دانشگاه در غرب تهران در حال نوشته شدن است و مدیران ارشد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی یک ماموریت ملی گرفته‌اند تا جزییات و نقشه اجرای شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران را آماده سازند.

حمایت نمی‌خواهیم، خودمان ثروت می‌سازیم

دنیای اکنون و آینده، دنیایی است که در آن قدرت نرم حرف نخست را می‌زند و اقتصاد کشورها را بر اساس فرهنگ سازنده‌شان می‌نویسند و اشتغال هم نه به فرمان و بودجه دولت‌ها که بر اساس خلاقیت شهروندان و فرصت‌سازی دولت‌ها شکل می‌گیرد و دوام می‌یابد. به همین سبب است که در اقتصاد خلاق، جنس و ماهیت حمایت‌ها دیگر چون گذشته نخواهد بود و هر حمایتی به شرط تولید ثروت از دل فرهنگ، خلاقیت و ابتکار شهروندان صورت می‌گیرد. حمایت در شهر نوآوری و خلاق ایران از جنس حمایت توام با مداخله دولت‌ها نیست بلکه هدف روشن است، بستر برای تبلور ایده‌ها و بلوغ نوآفرین‌ها فراهم می‌شود و همه از یک فرصت برابر برخودار خواهند بود.

از این شهر جدید چه می‌خواهیم؟

هدفی که سیاست‌گذاران فرهنگی ایران برای این شهر ترسیم‌ کرده‌اند، مشخص است که شامل موارد زیر و البته مرتبط با حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق می‌شود:

  1. ایجاد سکوی یکپارچه تجارت و صادرات کالاها و خدمات
  2. ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات
  3. ایجاد و تثبیت اشتغال مرتبط
  4. تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان

البته قرار است که جزییات طرح تأسیس شهر جهانی نوآوری‌ و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق ایران شامل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، ساختار تشکیلاتی، نحوه تأمین منابع مالی، پیشنهاد و تعیین دستگاه‌های همکار جهت بررسی به شورای هنر ارائه شود.

بیشتر بخوانید

دهکده‌ای که شهر شد

اول قرار بود که یک دهکده جهانی صنایه فرهنگی و خلاق ایحاد شود اما بعدها وقتی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت داستان و نقش و سهم آن پی بردند، رای به ایجاد یک شهر نوآوری اقتصاد خلاق رای دادند و البته نطفه این شهر جهانی در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یک برنامه بلندمدت در 5 ساله دوم حیات این پارک بسته شد تا راه برای حضور صنایع خلاق و فرهنگی ایران در عرصه بازارهای جهانی باز شود. دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ایران می‌گوید: هدف از راه‌اندازی این شهر سکوی تجارت و صادرات کالا، ساماندهی تولید، عرضه و بازاریابی کالاها و خدمات حوزه صنایع فرهنگی، ایجاد شغل‌های مرتبط با این حوزه است که باعث تقویت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد شد.

یک زیست بوم نوآوری برای همه

شهرجهانی نوآوری خلاق ایران را می‌توان یک زیست‌بوم نوآوری جهت تجاری‌سازی صنایع خلاق و فرهنگی ایران دانست که میزبان گردشگران و فعالان حوزه اقتصاد خلاق ایران و جهان خواهد بود. ایمانی خوشخو می‌گوید: این شهر آینه تمام نمایی از ایرانِ اسلامی است که در آن به کمک علوم انسانی و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم تاریخی، فرهنگی و تمدنی و زیست بوم متنوع ایرانی و فرصت‌های اقتصادی نهفته در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و خشک، گرم و مرطوب و سرد و خشک، فضایی نوین و فرصتی تازه برای کار فرهنگی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و تولید و عرضه ملی و جهانیِ محصولات و خدمات هنری و فرهنگی فراهم کند.

وی با اشاره به ساختار و بخش‌های مختلف این شهر، تاکید دارد: در این شهر حوزه‌هایی همچون اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد فناوری‌های نرم، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت‌های فرهنگی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و کریدور صادراتی و… برای راه‌اندازی سکوی تجارت و صادرات، ایجاد می‌شود.

کار جهادی برای تولد شهر 40 هکتاری

اول قرار بود که دهکده صنایع خلاق در زمینی به مساحت 8 هکتار ایجاد شود، اما الان صحبت از تولد شهر جهانی در مساحتی دستکم 40 هکتاری در پایتخت ایران است و به گفته رئیس پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی، هنوز جای قطعی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مشخص نیست اما پس از بررسی‌ها متوجه شده‌ایم منطقه غرب تهران و ۲۲ منطقه مناسبی باشد. البته منطقه تپه‌های عباس آباد هم بررسی شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر به سمت شرق برویم و یکی از آن نقاط را برای شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی انتخاب کنیم، قدری برای مردم و بازدیدکنندگان سخت خواهد بود. هم اکنون روی مناطق ۱۲، ۵ و ۲۲ نظرمان است. همه صنایع فرهنگی و همه اقلیم‌های کشورمان در این شهر قرار می‌گیرد و شما می‌توانید یک ایران منسجم را در آنجا ببینید.

اعتماد سیاست‌گذاران فرهنگی کشور نشان می‌دهد که تولد این شهر نیاز به یک عزم جهادی و ملی دارد و روشن است که قرار بر حرکت به سمت آینده‌ای متفاوت با گذشته است. آینده‌ای که در آن فعالان صنعت بازاریابی و تبلیغات، سلامت، هنر انیمیشن، مد و طراحی لباس، اپلیکیشن‌ها، معماری، واقعیت افزوده و مجازی، صنایع دستی، طراحی دیجیتال، هوش مصنوعی، هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی، عکاسی، تولید محتوا، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب‌بازی شهروندان این شهر خواهند بود و سفرهای خلاقانه خود را از اینجا شروع می‌کنند. پس لطفا برای پارک کردن به این شهر نیایید و بدانید این شهر همیشه در حال حرکت کردن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا