مقاله ارزیابی نقش فرهنگ سازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات توسط SID

به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل ، مقاله ارزیابی نقش فرهنگ سازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقای نظم و امنیت اجتماعی توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی مرور شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، به مناسبت فرارسیدن روز ملی ایمنی حمل و نقل  خلاصه‌ای از مقاله‌ی «ارزیابی نقش فرهنگ سازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقای نظم و امنیت اجتماعی» ارایه می‌شود. این مقاله در سال 1392 توسط ناصر پورمعلم و سیداحسان جعفری‌نسب در مجله پژوهش‌های راهبردی مسایل اجتماعی ایران (پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی) منتشر شده است.

 

 

در کشور ما، تصادفات رانندگی و ایمنی ترافیک به مساله‌ای مهم و حساس تبدیل شده است. موضوع تصادفات، ذهن مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده است. تحقیقات نشان داده‌اند که عامل انسانی مهم‌ترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص داده است. این مقاله با هدف ارایه‌ی راهکارهای ارتقای سطح ایمنی ترافیک و حمل و نقل از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به کاربران را در قالب سه سناریو بررسی کرده است.

 

در سناریوی اول، اهمیت و نقش فرهنگ و رفتار ترافیکی در بهبود ایمنی و روان‌سازی حمل و نقل ارزیابی شده و فرآیند AHP در تصمیم‌سازی برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی بررسی شده است.

در سناریوی شماره دو، عوامل مؤثر بر فرهنگ ترافیک از دیدگاه مدیران و مسئولان پلیس و شهرداری بررسی شده است.

و در سناریوی شماره سه، به نحوه تعیین نیازهای آموزشی شهروندان در زمینه ترافیک در شهر اصفهان پرداخته شده است.

 

در نهایت نتایج نشان داده که در میان تدابیر و سیاست‌های مختلف برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روان‌سازی حمل و نقل, عامل آموزش و فرهنگ‌سازی در میان اقشار مختلف جامعه بیشترین سهم را در میان عوامل دیگر دارد.

شکل 1، عوامل مؤثر بر بروز تصادفات جاده‌ای را نشان می‌دهد.

براین اساس «بی احتیاطی»، «سرعت غیر مجاز»، «انحراف به چپ» و «عدم رعایت قانون» از عوامل مؤثر بر ایجاد تصادفات در این مقاله ذکر شده است.

 

 

 

منبع:

 

پورمعلم، ناصر، و جعفری نسب، سیداحسان. (1392). ارزیابی نقش فرهنگ سازی ترافیکی در راستای کاهش آثار تصادفات و ارتقای نظم و امنیت اجتماعی. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی)، 2(1 (پیاپی 5))، 109-124. SID. https://sid.ir/paper/489492/fa

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا