ضرورت پایش مداوم سطح ویتامین D در افراد چاق

افراد چاق مستعد کمبود ویتامین D هستند

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در افراد دارای چاقی شدید، این افراد باید به طور مداوم از لحاظ سطح ویتامین ها به ویژه ویتامین D پایش و ارزیابی شوند، به خصوص اگر کاندید جراحی چاقی باشند ممکن است جراحی، این کمبود را تشدید کند.

به گزارش سیناپرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، وضعیت ویتامین D در افراد مبتلا به چاقی شدید در مناطق مختلف جهان را به صورت مرور سیستماتیک و متاآنالیز مورد بررسی قرار دادند.

ندا حقیقت دکترای علوم تغذیه و یکی از مجریان این مطالعه، با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D یک مشکل عمده بهداشت عمومی در سراسر جهان و در تمام گروه‌های سنی است، گفت: کمبود این ویتامین با بروز بیماری های مزمن از جمله دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری های عفونی، نرمی استخوان در کودکان و تشدید پوکی استخوان در بزرگسالان ارتباط دارد.

او افزود: نور خورشید مهم‌ترین منبع طبیعی ویتامین D محسوب می‌شود و معمولا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تمام ویتامین D لازم برای یک روز تولید تامین می شود، اما افراد در مناطق مختلف جغرافیایی به لحاظ دسترسی به نور خورشید و تامین ویتامین D مورد نیاز خود با هم متفاوت هستند.

حقیقت با بیان اینکه به اثبات رسیده است که با وجود دریافت کالری بالا، کمبود ریزمغذی ها در افراد با چاقی شدید، شایع است، بدین معنا که یک شاخص توده بدنی بالا (BMI بالا) با کمبود مواد مغذی در ارتباط است، گفت: کمبود ویتامین D در افراد خیلی چاق بسیار شایع است و دلایل بالقوه زیادی برای کمبود آن وجود دارد.

او در ادامه به تشریح دلایل کمبود ویتامین D در افراد چاق پرداخت و گفت: در افراد چاق شدید یکی از مهمترین موارد قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید و کاهش فعالیت در فضای باز است. یک دلیل دیگر ممکن است مصرف کمتر غذاهای غنی شده با ویتامین D باشد. همچنین اختلال در عملکرد کبد که در افراد چاق شایع است، سنتز و تولید این ویتامین را کاهش می دهد. علاوه بر این، جذب ویتامین D و جداسازی و حبس آن توسط بافت چربی را می توان یکی دیگر از موارد مهم در نظر گرفت.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: کمبود ویتامین D در گروه های چاق شدید، شایع است. با این حال، هیچ مطالعه قبلی یافته های مربوط به این موضوع را خلاصه نکرده است. در نتیجه هدف از این مطالعه، مرور سیستماتیک و متاآنالیز بررسی وضعیت ویتامین D در افراد مبتلا به چاقی شدید در مناطق مختلف جهان بوده است.

او اضافه کرد: این مطالعه به بررسی تمامی مقالات مرتبط با این موضوع در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed وEmbase  با هدف ارائه خلاصه ای از این یافته ها پرداخته است که در نهایت در نهایت 109 مقاله واجد شرایط از حدود 8000 مطالعه انتخاب و طبق محل انجام مطالعه در 7 گروه منطقه جغرافیایی دسته بندی و در گزارش حاضر گنجانده شد.

این دکترای علوم تغذیه تصریح کرد: یافته های این پژوهش، نشان از شیوع معنادار کمبود ویتامین D در افراد چاق شدید در مناطق مختلف جغرافیایی داشت که بیشترین و کمترین میانگین تخمین ها به ترتیب برای آمریکای شمالی و آسیای جنوب شرقی گزارش شد.

حقیقت اظهار داشت: طبق این مطالعه، با توجه به شیوع کمبود سطح ویتامین D در افراد مبتلا به چاقی شدید، بهینه سازی وضعیت ویتامین D در این افراد، جزء ضروری برای درمان محسوب میشود و این افراد باید به طور مداوم از لحاظ سطح ویتامین ها به ویژه ویتامین D پایش و ارزیابی شوند به خصوص اگر کاندید جراحی چاقی باشند ممکن است جراحی این کمبود را تشدید کند.

او همچنین بر سیاست های غنی سازی و دریافت مکمل بهتر به خصوص در جمعیت های پر خطر (آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه) به منظور تضمین سلامت استخوان و پیشگیری از برخی بیماریهای مزمن تاکید و توصیه نمود: افراد چاق جهت بالا بردن سطح ویتامین D  خود، روزانه حداقل 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، از مکمل های ویتامین D به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده نمایند.

به گزارش سینا پرس، شرح کامل این مطالعه در Obesity Facts منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا