دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:
رونق صنایع نرم و خلاق با تشکیل میز اقتصاد فرهنگ

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام تشکیل میز فرهنگ در این دبیرخانه تاکید کرد: رونق صنایع فرهنگی، فناوری های نرم و خلاق باعث ایجاد اشتغال ارزان، امن و همچنین ثروت آفررینی برای کشور خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت های شرکت های خلاق و دانش بنیان با اشاره به تصویب سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1397 اظهار کرد: فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی ادبیات جدیدی در عرصه فرهنگی ایجاد کرده است که می‌تواند در کشور تحول آفرین باشد و این سند مبنای همراهی و همکاری مجموعه کنشکران این حوزه اعم از دولتی، خصوصی و مردمی به حساب می آید.

حاجیلویی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ما ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی داریم چرا که حوزه فرهنگ و فناوری‌های نرم، یک حوزه هویت‌آفرین و تمدن‌ساز است که می‌تواند باعث ایجاد اشتغال امن، ارزان و توام با آورده‌های زیادی باشد و بر خلاف سایر صنایع که نیازمند سرمایه گذاری های سنگین است، حوزه اقتصاد خلاق یک فرصت در ایجاد اشتغال پایدار، کم هزینه و البته بسترساز صدور فرهنگ کشور باشد.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست این شورا در پیشبرد سند توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اظهار کرد: ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسعه این صنعت فرهنگی را به عنوان یک راهبرد اصلی دنبال می‌کنیم که نشانه آن پیگیری تشکیل میز اقتصاد فرهنگ است.

وی افزود: مسئله و دغدغه جدی ما در پیگیری تشکیل میز اقتصاد فرهنگ، ضرورت تمهید زیرساخت‌های لازم برای ایجاد یک رونق در حوزه صنایع فرهنگ و صنایع خلاق است که رفع چالش های مالکیت فکری، سرمایه‌گذاری، آموزش و صادرات را به عنوان حوزه های زیرساختی دنبال می‌کنیم.

حاجیلویی می‌گوید: اگر بتوانیم و حتما هم خواهیم توانست مجموعه کنشگران عرصه اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی را حول تامین این زیرساخت‌ها یکپارچه کنیم و اگر یک اراده منسجم شکل بگیرد، اتفاقاتی خوبی در حوزه فرهنگ شکل خواهد گرفت.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان می‌سازد: در گذشته که وقتی درباره نسبت اقتصاد و فرهنگ صحبت می‌کردیم، برخی این مسئله را نامرتبط می‌دانستند و برخی این تصور را داشتند که ورود اقتصاد به عرصه فرهنگی دردسر ایجاد خواهد کرد و بعضی هم فرهنگ را حوزه هزینه‌ آفرین می‌دانند و می گویند فقط در حوزه فرهنگ باید هزینه کرد.

او با بیان اینکه منکر هزینه کردن و سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نیستم و هر کشوری باید برای فرهنگ خودش هزینه کند، تاکید کرد: اما امروزه در دنیا شاهد آن هستیم که حوزه فرهنگ، حوزه اقتصادی شده و ثروت ‌آفرین است و کشورهای زیادی از همین مسیر اقتصاد فرهنگ، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق هم اشتغال‌زایی کرده‌اند و هم ثروت به دست آورده‌اند، بنابراین صنایع هرچه رونق بیشتری پیدا کند، هم ثروت‌ساز خواهد بود و هم اینکه ارزش‌های هویتی یک کشور و یک ملت را تثبیت و صادر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا