رئیس کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس عوام:
هوش مصنوعی صنایع خلاق بریتانیا را تهدید می‌کند

آرین کربلائی: تعدادی از نمایندگان پارلمانی فراحزبی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که شکست بریتانیا در ایجاد مجموعه‌ای از قوانین قوی در مورد نحوه کار پلتفرم‌های هوش مصنوعی با صنایع خلاق، به نفع شرکت‌های بزرگ فناوری است. به همین دلیل کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس عوام روز چهارشنبه گزارشی درباره حقوق و شرایط کار برای خلاقان حرفه ای منتشر کرد.

به گزارش سیناپرس به نقل از روزنامه فاینشنال تایمز، نمایندگان مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بسیاری از هنرمندان در بریتانیا کاهش دائمی در حق امتیاز خود را در نتیجه افزایش میزان استفاده از هوش مصنوعی در حوزه صنایع خلاق را تجربه کرده‌اند  که بخشی از آن به دلیل پذیرش مدل‌های توزیع دیجیتال است که نسبت به سیستم‌های توزیع فیزیکی هزینه کمتری به سازندگان می‌دهد.

کارولین دیننایج رئیس کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس عوام انگلیس می‌گوید: بازیگران، نویسندگان، آهنگسازان و خوانندگان با استعداد در موفقیت جهانی صنایع خلاق بریتانیا سهیم نیستند، چرا که این بخش در تلاش برای عبور از طوفان کامل ناشی از همه چیز از ظهور هوش مصنوعی گرفته تا تغییرات سریع در نحوه مصرف محتوا قرار دارد و دولت باید با رفع شکاف‌های موجود در قوانین منسوخ کپی رایت و مالکیت معنوی آن جبران کند.

این گزارش می‌افزاید: بسیاری از متخصصان در صنعت موسیقی، ادبی و تلویزیون نگرانی خود را آشکار کرده‌اند و می‌خواهند بدانند که آینده ورود پلتفرم‌های هوش مصنوعی به حوزه اقتصاد خلاق چه اثری بر زندگی آنها دارد چرا که این پلتفرم‌ها می‌توانند بدون پرداخت غرامت، آثارشان را سرقت و بازتولید کنند.

فایننشال تایمز در اوایل سال جاری میلادی فاش کرد که بریتانیا مجبور شده بود برنامه‌های مربوط به کدی را که مدت‌ها منتظر آن بودیم، کنار بگذارد این برنامه قوانینی را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از مطالب دارای حق چاپ تعیین می‌کند.

پیش از این فعالان عرصه صنعت هوش مصنوعی با مدیران هنری و سازمان‌های خبری و اداره مالکیت فکری بریتانیا درباره چگونگی استفاده از این کد رایزنی کرده‌ بودند اما آنها بر سر موفقیت پیشنهادهای مطرح شده برای صیانت از حقوق فعالان حوزه اقتصاد خلاق به جمع‌بندی و توافق نهایی نرسیده بودند.

جو توئیست، مدیر اجرایی کمپانی BPI، که نماینده لیبل‌های موسیقی بزرگ است، می‌گوید که کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس عوام انگلیس حق دارد نگرانی‌های مربوط به هوش مصنوعی مولد، به ویژه افزایش هشداردهنده استفاده از آثار دارای حق چاپ بدون مجوز یا شفافیت را برجسته کند. این کمیته در گزارش اخیر خود گفته به طور ویژه نامید شده چرا که گروه‌های درگیر بر سر رضایت و غرامت سازندگان آثار هنری و صنایع خلاق درباره استفاده از آثار آنها توسط هوش مصنوعی به توافق نرسیده‌اند.

نمایندگان مجلس می‌گویند «وضعیت موجود به سادگی به نفع توسعه دهندگان هوش مصنوعی است و سازندگان از اینکه مالکیت معنوی آنها در حال حاضر بدون مجوز یا هرگونه ابزار عملی از سوی پلتفرم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود، نگران هستند.

این کمیته از دولت خواست تا اطمینان حاصل کند که سازندگان سازوکارهای مناسبی به کار گیرد تا زمانی که آثارشان توسط سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود، بتوانند رضایت خالقان و نوآوران عرصه صنایع خلاق را جلب و غرامت کافی را برای آنها تضمین کند. این گزارش همچنین خواستار یک «طرح کپی خصوصی» شده که تضمین می‌کند هنگام اشتراک‌گذاری محتوا در دستگاه‌های دیجیتال، مشابه سیستم‌های مورد استفاده در آلمان، فرانسه و ایتالیا، به سازندگان پول پرداخت می‌شود.

دولت بریتانیا می‌گوید که «به تعامل با همه ذینفعان مربوطه در مورد مسائلی از جمله هوش مصنوعی، حق نسخه‌برداری و پخش موسیقی ادامه خواهد داد تا به سمت یک رویکرد مشترک کار کند که به هر دو بخش اجازه می‌دهد پیشرفت کنند و به پیشنهادهای بهتر در زمان مناسب‌تر امیدوار است. اما کمیته مجلس عوام بر این باور است، اگرچه دولت اظهار داشته که در صورت عدم دستیابی به توافق می تواند خودش اقدام به قانون‌گذاری کنند اما نشانه‌ای از عزم واقعی دولت دیده نمی‌شود و بعید است صرف یک دوره تعامل بیشتر با بخش‌ها، بدون شفافیت در مورد اهداف کلی آن، تأثیر معناداری بر این چالش بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا