ساخت یک پل ساختارشکنانه در چین

به دنبال اجرای پروژه‌هایی مانند برج داکسیا و مرکز مالی ووهان تایکانگ، معماران گروه طراحی زاها حدید (ZHA) تمرکز اخیر خود را بر روی چین با ساخت یک پل جدید جذاب ادامه می‌ دهند. این گذرگاه که پل اول غربی چنگدو نام دارد، سبک علامت تجاری را با فرم انحنای ظریفی که برای مقاومت در برابر آب و هوای شدید طراحی شده است، به نمایش می گذارد.

به گزارش سیناپرس، پل اول غربی چنگدو ۲۹۵ متر طول داشته و به عابران پیاده، دوچرخه سواران و اتومبیل ها اجازه می دهد از رودخانه جیانگشی عبور کنند. این پل در ادامه بخشی از یک جاده کمربندی بزرگتر و مسیر دوچرخه سواری در چنگدو قرار گرفته است.

پل هنگام عبور از روی رودخانه به آرامی به یک سمت انحنا پیدا کرده و توسط دو قوس نگهدارنده فولادی سفید بزرگ که از دو طرف جاده بیرون زده اند، مشخص می شود. همانطور که قوس ها تا حداکثر ارتفاع ۳۰ متر بالا می روند، طاق ها به یکدیگر متمایل شده و با یکدیگر برخورد می کنند که این موضوع به تثبیت سازه از بادهای جانبی کمک می کنند. در واقع، اطمینان از اینکه سازه در برابر آب و هوای شدید مقاومت می کند، تمرکز اصلی این پروژه بوده است. گفتنی است که در حال حاضر در چین پس از وقوع چندین مورد از بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی، نگرانی خاصی وجود دارد.

معماران گروه زاها حدید در این باره می گویند: ما از نرم ‌افزار تحلیل سازه در مدل دیجیتالی طرح استفاده کردیم. این تجزیه و تحلیل با بررسی تمام وزن پل شامل مصالح، بار مرده روی و بارگذاری زنده ترافیکی و همچنین ملاحظات زیست محیطی باد و دما، اطمینان حاصل کرد که سازه و پایه ها به گونه ای طراحی شده اند که از استانداردهای مورد نیاز برای آب و هوای این منطقه برخوردار است.

ساخت پل اول غربی چنگدو به دنبال یک مسابقه معماری در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد و با استفاده از بخش های فولادی پیش ساخته محلی ساخته شد که در محل به هم جوش داده شده و با استفاده از جرثقیل های متحرک در موقعیت اصلی خود قرار گرفته اند. شمع ها و تکیه گاه ها از بتن مسلح ساخته شده و هیچ پایه ای در خود رودخانه برای پل وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، این پروژه یکی از چندین پل طراحی شده توسط گروه طراحی زاها حدید است که از جمله این پروژه ها می توان به پل نامتقارن دانجیانگ و پل بتنی پرینت سه بعدی غیر مسلح اشاره کرد. زاها حَدید، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی در سبک واسازی بود. اغلب آثار وی انعکاس آمیزه‌ ای از ساختمان‌ سازی، زمین‌شناسی و مناظر اطراف است. معماری زها حدید را می‌ توان تلاش برای ایجاد پلی میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال دانست. مجله فوربز در سال ۲۰۰۸، او را شصت و نهمین زن قدرتمند جهان لقب داد. حدید در سال ۲۰۱۶ چشم از جهان فرو بست اما گروه معماری مشهور او همچنان به خلق آثار مهمی در امتداد سبک او دست می زند.

مترجم: بیتااکبری

منبع: ZHA

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا