در کمتر از یکسال؛
اسپیس ایکس در اندیشه دستیابی به صد ماموریت فضایی

شرکت فضایی اسپیس ایکس که یک شرکت خصوصی محسوب می شود، برنامه پرتاب موشک ها و ماموریت های فضایی خود را برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ به پایان رسانده و به همین دلیل دستاورد های آنها  مورد توجه سایر فعالان این حوزه قرار دارد. علاوه بر این، این سوال مطرح می شود که آیا آنها در مسیر رسیدن به هدف خود که انجام ۱۰۰ ماموریت در سال جاری است، موفق خواهند شد یا خیر.

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار اسپیس ایکس در اوایل سال جاری اعلام کرد: این شرکت قصد دارد ۱۰۰ پرتاب فضایی با استفاده از راکت های فالکون را در سال ۲۰۲۳ دارد. این برنامه جاه طلبانه نشان دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به ۶۱ پرتاب موفق در سال ۲۰۲۲ بوده و به نظر می رسد اسپیس ایکس به طور جدی در مسیر دستیابی به این رکورد منحصر به فرد پیش می رود.

در حال حاضر شواهد نشان می دهد؛ اسپیس ایکس مطمئناً آماده است تا از عملکرد سال گذشته خود پیشی بگیرد، روندی که آنها به طور مداوم از سال ۲۰۱۹ نشان داده اند. برای بررسی دقیق تر این مسیر باید به عملکرد شش ماه گذشته اسپیس ایکس نگاه کرده و بررسی کنیم پیشرفت آن ها تا کنون چگونه بوده است؟ بر اساس گزارش های رسمی، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، اسپیس ایکس با موفقیت ۴۴ پرتاب فضایی داشت که طی این ماموریت ها ۴۱ موشک فالکون ۹، دو فالکون هوی و یک استارشیپ را به فضا پرتاب کرد.

در حالی که آن ها اندکی از هدف ۱۰۰ پرتاب عقب مانده اند، زمان زیادی در سال باقی مانده است تا این عقب ماندگی را جبران کنند. علاوه بر این، اسپیس ایکس با اجرای یک ترفند جدید، سرعت پرتاب ها و ماموریت های فضایی خود را تسریع کرده است.

آیا اسپیس ایکس می تواند به رکورد ۱۰۰ پرتاب برسد؟

به گزارش سیناپرس، برای رسیدن به ۱۰۰ پرتاب در سال جاری، اسپیس ایکس باید هر 3.65 روز یک ماموریت فضایی را انجام دهد. در نیمه اول سال، نرخ پرتاب آنها تقریباً یک پرتاب در هر 4.05 روز بود. البته اسپیس ایکس به تازگی یک رکورد منحصر به فرد از خود باقی گذاشته و توانست در یک روز و با کمک یک موشک فالکون ۹، دو ماموریت متفاوت را اجرا کند که این موضوع می تواند باعث تسریع روند رو به رشد آن ها شود.

از سوی دیگر شاهد هستیم که طی چند ماه گذشته، اسپیس ایکس به طور قابل توجهی فعالیت های خود را تشدید کرده است و اگرچه آن ها تا پرتاب بعدی خود یک وقفه کوتاه را مشاهده خواهند کرد، اما تا چند روز آینده شاهد پرتاب های دوگانه دیگری از سوی این شرکت خواهیم بود.

یکی از دلایل احتمالی افزایش سرعت پرتاب، طراحی جدید نازل مرحله دوم است که در ماه آوریل معرفی شد. این نازل کوتاه ‌تر، کارایی بیشتری داشته و می ‌تواند محموله ‌های فضایی را به مدار منتقل کند. علاوه بر این، ظاهراً این طراحی، تولید سریع ‌تر تجهیزات مورد نیاز مرحله دوم پرتاب راکت ها را ممکن می‌ سازد.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب و با در نظر گرفتن برنامه های فعلی ۲۰۲۳ این شرکت که شامل ۳۱ پرتاب است و اضافه کردن ماموریت های مرتبط با اینترنت ماهواره ای استارلینک، به نظر می رسد که اسپیس ایکس خواهد توانست به نقطه عطف ۱۰۰ پرتاب در طول سال دست یافته یا به طور قابل ملاحظه ای به آن نزدیک شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: spaceexplored

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا