سفر اکتشافی زیردریایی پیشرفته چینی آغاز شد

کشتی پژوهشی چینی با نام تانسو- 1 (Tansuo-1) به همراه زیردریایی مجهز پژوهشی برای مطالعه اعماق دریا با نام شنهای یونگشی (Shenhai Yongshi) به معنی جنگجوی اعماق دریا بارگیری شده و روز سه‌شنبه برای نخستین سفر علمی امسال به مأموریت اعزام شد.

این کشتی روز سه‌شنبه از بندر نانشان (Nanshan) در شهر سانیا (Sanya) واقع در استان هاینان جنوبی چین به‌منظور انجام مأموریت‌های اکتشاف و شناسایی منابع اقیانوس، تحقیقات ژئوشیمی و جمع‌آوری موجودات ذره‌بینی و ارگانیسم‌های دریایی حرکت کرد.

زیردریایی موسوم به جنگجوی اعماق دریا، توسط شرکت صنایع کشتی‌سازی چین ساخته‌شده است و در سال 2017 میلادی به موسسه علوم و مهندسی پژوهش‌های دریاهای عمیق آکادمی علوم چین تحویل داده‌شده است. این زیردریایی قادر به فرورفتن تا عمق 4 هزار و 500 متری دریا است.

این دومین زیردریایی پژوهشی چینی محسوب می‌شود که به مطالعه اعماق اقیانوس‌ها می‌پردازد. زیردریایی نخست پژوهشی که در فاصله سال‌های 2012 میلادی به بعد در حال انجام‌وظیفه است، جیائولونگ نام داشته و در مأموریت‌های خود تا عمق 7 هزار و 62 متری اقیانوس فرورفته است.

با کمک این زیردریایی، دانشمندان قادر به بررسی و مشاهده دریچه‌های آب گرم یا هیدروترمال ها در اعماق اقیانوس هستند و همچنین می‌توانند نمک‌های پلی متالیک موجود در بستر دریاها را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند.

نمک‌های پلی متالیک که به‌صورت رسوبات بستر دریا مشاهده می‌شوند، عموماً دارای مقادیر زیادی مس، روی و برخی فلزات گران‌بها ازجمله طلا و نقره هستند. در حقیقت این لایه‌های نمک از واکنش شیمیایی این فلزات در محیط بستر اقیانوس و براثر تماس با آب و فشار بستر دریا به وجود می‌آید.

این مأموریت برای پژوهشگران فرصت مناسبی است تا از مایعات بستر اقیانوس، صخره‌ها و رسوبات نمونه‌برداری کرده و ابزارهای مشاهده‌گر نصب‌شده در این مناطق را بررسی کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا