اصلی ترین تخریب گران محیط زیست چه کسانی هستند؟

در مفهوم کلی وندالیسم به معنای تخریب اموال عمومی است. فردی که به صورت بیمارگونه اقدام به تخریب اموال عمومی کرده و از کار خود لذت می برد را وندال می گویند.

همه صور وانواع نابهنجاری های اجتماعی چون سرقت، قتل، قمار، قاچاق، خودکشی، فحشا، اعتیاد الكلیسم، وندالیسم و نظایر آن معلول ناسازگاری هایی است که بر روابط فرد و جامعه حاکم است.

وندالیسم یا تخریب گرایی پدیده نسبتا جدیدی است که عكس العملی خصمانه و کینه توزانه به برخی اشكال فشارها، ناملایمات و شكست هاست که به تخریب گرایی آگاهانه تأسیسات و اموال عمومی، خصوصی و حتی محیط زیست منجر می شود. محققان علوم اجتماعی معتقدند، تخریب عمومی یا خرابكاری جوانان می تواند مقدمه ای برای رفتارهای بزهكارانه باشد.

به ویژه با نگاهی ژرف به این مساله می توان دریافت که نوجوانان با تخریب اموال عمومی در اماکن عمومی علاوه بر ایجاد چهره نامناسب فرهنگی واجتماعی و از بین بردن اموال عمومی و خصوصی و صدمه زدن به امكانات رفاهی جامعه، به نوعی تخلیه عقده های ناگشوده را بر سر این وسایل جبران می کنند.

با این اوصاف باید توجه داشت که در همه دوره های تاریخی بنا به ماهیت و طبیعت ساختارها، سازمان ها، نهادها و روابط اجتماعی تولید، صور، اشكال و انواع خاصی از کجروی ها و ناهنجاری های اجتماعی در جوامع بروز و ظهور یافته است.

اما امروزه، رفتارهای نژند ( روان پریشانه) جدیدی نیز که خاص جامعه است مطرح شده و با تغییر ساختارها و مناسبات اجتماعی، نه تنها اشكال و انواع جدیدی ازناهنجاری ها پدید آمد، بلكه میزان شیوع و رواج و نیز معنی آن تغییر یافته اند.

وندالیسم عموما پدیده ای جهانی است و اهداف وندال ها و عملكرد آنان بدون توجه به اینكه در چه کشوری فعالیت می کنند، بسیار شبیه هم است. هر ساله در سراسر جهان میلیون ها دلار صرف تعمیر و جایگزینی چیزهایی می شود که وندال ها کمر به نابودی آن ها بسته اند.

متأسفانه آمار دقیقی از هزینه ها، رفتارها و نمونه های رفتارهای وندالسیتی در کشور ما وجود ندارد. ازسوی دیگر، آگاهی و شناخت ناکافی از این پدیده اجتماعی که نتیجه فقر پژوهشی در این زمینه است، موجب شده است که مسوولان، برنامه ریزان آموزش و متولیان امور اجتماعی، نتوانند از بروز رفتارهای وندالیستی پیشگیری و یا آن را درمان کنند.

اما، اصطلاحی که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است مفهوم وندال محیط زیستی و تاثیر وندال ها بر فضاهای سبز و محیط زیست است. به بیان دیگر، تخریب محیط زیست، آتش زدن عمدی جنگل ها نه با اهداف اقتصادی و … نمونه های بارز فعالیت های وندال های محیط زیست در سراسر جهان است.

با توجه به هزینه های زیادی که در این فعالیت ها به دولت ها و ارگان های عمومی تحمیل می کند، انتظار می رود چنین موضوعی مورد توجه فراوانی قرار گیرد. بنابراین به نظر می رسد، مهم ترین مساله در این حوزه، آن باشد که در ابتدا بررسی کنیم اصلی ترین تخریب گران محیط زیست چه کسانی هستند و با چه انگیزه ای این کار را انجام می دهند و در مرحله بعد تأثیرات و پیامدهایی که اینگونه افراد بر فضاهای سبز و محیط زیست می گذارند، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

البته، به نظر می رسد پایبندی اعضای خانواده به قانون، ایجاد مکانی مناسب برای تخلیه هیجانات، تربیت صحیح خانواده و جامعه در راستای ایجاد ثبات شخصیتی در افراد، مدیریت صحیح فرهنگی در کشورها و… از جمله مواردی است که می توان به تفکیک نوع آسیب ها و اثرگذاری بر آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

*فاطمه رمضانی جولادی_کارشناس ارشد محیط زیست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. امورش اول از خانواده شروع میشه که خیلی مهمه.واقعا خودمان طبیعت رو تخریب میکنیم.متاسفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا