کودکان اولین قربانی تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب وهوایی تنها یک مسئله محیط زیستی به حساب نمی آیند بلکه این تغییرات می توانند به شدت سلامت کودکان را نیز مورد تهدید جدی قرار دهند. گزارش اخیر پزشکان استرالیایی حاکی از این مسئله است که کودکان به علت دلایل زیر نسبت به افراد بالغ بیشتر در معرض اثرات ناشی از تغییرات آب وهوایی هستند : نوع رفتار کودکان, فیزیک بدنی که به شکلی متفاوت نسبت به محرک های محیطی واکنش می دهد و وابستگی به بزرگسالان از مواردی است که باعث می شود کودکان بیش از سایرین خطرات تغییرات آب و هوایی را احساس کنند.

پزشکان اعتقاد دارند سلامت کودکان استرالیایی با وجود افزایش دمای کره زمین , خشکسالی های پی در پی , سیل ها , آتش سوزی و موج هوای گرم بیش از پیش در خطر است. این پزشکان همچنین با بالا رفتن دمای کره زمین از گسترش بیماری هایی که از پشه های ناقل به انسان منتقل می شود همانند تب دانگ ابراز نگرانی شدیدی کرده اند. با رفتن به سمت مناطق جنوبی و نمایان تر شدن اثرات آلودگی هوا , گرده های آلرژی زا که سبب بوجود آمدن بیماری هایی از قبیل : آسم و تب ینجه شده بیشتر به چشم می خورند.

در تحقیقات به عمل آمده از بریزبین و بیمارستان کودکان وستمید شهر سیدنی،مشخص شد بالا رفتن دما باعث افزایش نرخ مراجعه به اورژانس توسط کودکانی که به تب , اسهال , استفراغ و آسم دچار شده اند شده است.

کودکان به بیماری هایی که در اثر گرمای شدید بوجود می آیند بسیار حساس هستند این بیماری ها در اثر بازی کردن در خیابان و در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای مدت طولانی , نوشیدن آب به میزان ناکافی , عدم کنترل آن ها روی محیط اطراف ,  نسبت جرم کم بدن آن ها در مقابل سطح بدنشان که نیاز به آب را در هر واحد وزن افزایش می دهد و در نهایت سیستم ایمنی نچندان پیشرفته بدن آن ها که می تواند زمینه ساز بوجود آمدن عفونت ها و بیماری هایی از قبیل اسهال و استفراغ شود بوجود می آید.

رشد مغزی کودکان در کنار وابستگی آن ها به افرادی که باید مراقب آن ها باشند نیز باعث آسیب پذیری هر چه بیشتر آن ها در زمان روی دادن حوادثی از قبیل آتش سوزی و سیل می شود. نتایج 6 ماهه بررسی کودکانی که بعد از آتش سوزی سال 2003 کانبرا مورد مطالعه قرار گرفتند نشان دهنده نرخ های بالاتری از مشکلات رفتاری و روانی نسبت به گذشته در آن ها بود. اما چیزی که پزشکان را بیش از پیش نگران می کند افزایش 4 درجه ای دمای هوای کره زمین در صورت متوقف نساختن روند تغییرات آب و هوایی و پدیده هایی که باعث تشدید آن می شوند است. این مسئله باعث به خطر افتادن سلامت کودکان , منابع آب آشامیدنی , منابع غذایی و پایداری اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

در حالی که 88% خطرات بیماری های ناشی از تغییرات آب و هوایی متوجه کودکان در کشور های در حال توسعه بوده , تولید گاز های گلخانه ای توسط کشور های توسعه یافته و ثروتمند علت اصلی این تغییرات است.

علاوه بر موارد ذکر شده نابرابری های اجتماعی باعث بالا رفتن آسیب هایی شده که متوجه کودکان می شود و البته نباید فراموش کرد که بومیان و افرادی که در جزیره های دور دست زندگی می کنند از دسترسی به آب آشامیدنی سالم  , منابع غذایی کافی و زیر ساخت های مناسب محروم هستند و این فاکتور ها آسیب پذیری آن ها را افزایش می دهد.

تغییرات آب و هوایی نمونه بسیار مناسب از معنای عبارت "پیشگیری بهتر از درمان است " است. برای پیشگیری از افزایش درجه حرارت در قرن جاری (که در ادبیات بین المللی به سطح امن شهرت یافته) باید تلاش های بسیار زیادی جهت کاهش تولید گاز های گلخانه ای در دهه پیش رو صورت پذیرد.

برنامه کنونی که طبق آن پیش بینی می شود از سال 2000 تا 2020 تولید این گاز ها به میزان 5% کاهش یابد ناکارآمد بوده و افزایش صادرات ذغال سنگ به کشور های دیگر گواه این مطلب است.

گفتنی است سیستم درمانی فعلی باید برای مقابله با اثرات غیر قابل پیشگیری تغییرات آب وهوایی آماده بوده و تمامی زیر ساخت های کشور ها برای مقابله با شرایط و پدیده های آب و هوایی مختلف آماده شود.

نباید فراموش کنیم که وظیفه اخلاقی تمام ما انسان هاست تا به کمک تمامی کودکان کره زمین بشتابیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا