لوگوی گوگل، ابوعلی سینا و سردرگمی کاربران

گوگل دودل (google doodle)، تغییر موقتی لوگوی اصلی گوگل است که در مناسبت‌های خاص مانند رویدادهای مهم، تولد اشخاص مشهور یا تعطیلات خاص صورت می‌گیرد.

امروز (سه‌شنبه 7 اوت / 16 مرداد)، گوگل به احترام یک هزار و سی و هشتمین سال تولد ابوعلی سینا، حکیم، دانشمند، فیلسوف، پزشک، ریاضیدان، فیزیکدان، شاعر و منجم ایرانی، لوگوی خود را تغییر داد.

اما مشخص نیست که چرا گوگل این تاریخ (7 اوت) را به عنوان زادروز ابوعلی سینا اعلام کرده است؟ درحالیکه در دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا (wikipedia) تاریخ 22 اوت (31 مرداد) به عنوان روز تولد این دانشمند ایرانی عنوان شده است.

از طرف دیگر، در تقویم رسمی ایران، اول شهریور (23 اوت) به عنوان روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا، حکیم و دانشمند شهیر ایرانی تعیین شده است که به نام روز پزشک نیز گرامی داشته می‌شود.

ابوعلی سینا در انگلیس

اما تغییر لوگوی امروز گوگل، در انگلیس با حاشیه‌هایی همراه بوده است. ایندیپندنت (independent) در مطلبی تحت عنوان "چرا لوگوی گوگل بریتانیا به احترام دانشمند ایرانی "ابوعلی سینا" تغییر کرد؟" نوشت: امروز صبح کاربران موتور جستجوی گوگل با دیدن گوگل دودل غافلگیر شدند.

در ادامه این مطلب آمده است: گوگل دودل با تصویر دانشمند ایرانی، ابوعلی سینا، تنها در موتور جستجوی گوگل در بریتانیا دیده می‌شد و این تغییر در کشورهای همسایه قابل مشاهده نبود. نکته جالب‌تر اینکه این لوگو به دلیل تحریم‌های آمریکا، روی صفحه گوگل در ایران – وطن و محل دفن این دانشمند – نیز نشان داده نمی‌شد! درعین حال، این لوگو در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه قابل مشاهده بود.

به نوشته ایندیپندنت، ابوعلی سینا (Ibn Sina) که با نام Avicenna مشهور است، به دلیل فعالیت‌های چشمگیر به ویژه در حوزه پزشکی و نجوم، چهره بسیار شناخته شده‌ای در غرب محسوب می‌شود. این دانشمند ایرانی 450 کتاب در زمینه‌های مختلف نوشته و کتاب قانون (Canon of Medicine) وی تا سال‌ها به عنوان یکی از منابع کلیدی در رشته پزشکی در اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ نفوذ و اهمیت تحقیقات و مطالعات ابوعلی سینا تا به امروز نیز گسترش یافته است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: independent.co.uk / time.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا