امدادرسانی پیشرفته به زلزله زدگان نپال از زمین و فضا

در زمین لرزه مهیب نپال حداقل 5 هزار تن کشته، 8 هزار نفر مجروح و زندگی میلیونها تن نیز تحت تأثیر قرار گرفته که در این میان شمار زیادی از آنها بی خانمان شده اند.

در حال حاضر آژانس فضانوردی اروپا (ESA) از تصاویر راداری برای نقشه برداری از رانش زمین، پیش و پس از زمین لرزه مهیب نپال استفاده می کند. در همین حال آژانس فضانوردی آمریکا (NASA) نیز تصاویر مشابهی را ترکیب می کند تا هرگونه خطر احتمالی و بالقوه دیگری که ممکن است همچنان در کمین مناطق زلزله زده باشد را تشخیص دهد. ناسا از این تصاویر برای ارزیابی دقیق خسارات بر جای مانده استفاده می کند.

از آن گذشته ناسا سیستم راداری راه اندازی کرده که با استفاده از آن امکان تشخیص هر فرد برجای مانده ای در زیر آوار وجود دارد. نتایجی که از عملکرد این سیستم راداری به دست می آید در اختیار تیمهای امداد و نجات قرار می گیرد.

تنها کمتر از یک روز پس از وقوع زمین لرزه نپال، اسا ماهواره Sentinel-1A خود را به فراز این کشور آسیایی رساند تا وضعیت بحران زده نپال را با دقت رصد کند. در خلال این بررسی ها تصاویر راداری کاربردی تهیه شد. محققان اسا این تصاویر را با تصاویر قبل از زمین لرزه تلفیق کرده و از روی تفاوتهای موجود نقشه هایی تهیه کردند که نشان می دهد منطقه بزرگی به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع در اطراف کاتماندو حداقل برای یک متر بالا آمده است.

محققان اسا با بررسی جزئیات این نقشه ها متوجه مناطقی شده اند که در آینده همچنان امکان وقوع زمین لرزه در آنها وجود دارد.

قرار است ماهواره Sentinel-1A هر 12 روز یک بار عملیات تصویربرداری از این مناطق را ادامه دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا