تولید همزمان برق و حرارت با تلفیق سیستم فوتولتائیک و آبگرمکن خورشیدی

میلاد محسن زاده، مجری این طرح گفت: در سال‌های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان غنی ترین منبع انرژی در میان سایر منابع تجدیدپذیر با بهره گیری از تکنولوژی فوتوولتائیک بسیار مورد توجه است اما عواملی چون هزینه اولیه بالا، راندمان پایین الکتریکی، مانع از پیاده سازی وسیع این سیستم ها شده است. مطالعه روی سیستم های ترکیبی فوتوولتائیک- حرارتی(PVT) با هدف افزایش راندمان سلول های فوتوولتائیک به اقتصادی کردن کاربرد این سیستم ها ازمهمترین راه ها به شمار می آید.

وی افزود: ایده به کاربردن بازتابنده روی سیستم ترکیبی فوتوولتائیک- حرارتی و استفاده از سیال خنک کن این سیستم برای پیش گرمایش سیال ورودی به یک سری کلکتور خورشیدی، اساس راهکار جدیدی را تشکیل می دهد که برای افزایش راندمان و بهره وری این سیستم ها ارایه می شود.

وی بیان کرد: استفاده از بازتابنده های مناسب و نصب آنها در آرایشی صحیح نسبت به سیستم های ترکیبی فوتوولتائیک سبب افزایش شدت تابشی دریافتی از سوی پانل خورشیدی می شود. این ایده از یک سو با افزایش شدت جریان تولیدی و از سوی دیگر، با جذب حرارت بیشتر در حین خنک کاری، بهبود عملکرد سیستم های ترکیبی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: خنک کاری پانل فوتوولتائیک با استفاده از یک کانال مسطح در زیر آن، علاوه بر اینکه مانع از دریافت پرتوهای خورشیدی نمی‌شود بکله می تواند خنک کاری را با یک چنین شرایط تابشی ایجاد شده به خوبی پشتیبانی کند.

محسن زاده عنوان کرد: قرار دادن یک سری کلکتور حرارتی پر بازده در کنار یک چنین سیستم ترکیبی و پیش گرمایش سیال ورودی به آن با کمک حرارت تولیدی سیستم ترکیبی، ایده دیگری است که برای بالا بردن ارزش اکسرژتیک حرارت تولیدی سیستم‌های ترکیبی ارایه می شود.

وی گقفت: این دستگاه برای بهینه سازی سیستم های ترکیبی فوتوولتائیک- حرارتی(PVT) با هدف افزایش راندمان الکتریکی سیستم‌های فوتوولتائیک و تولید آبگرم برای مصارف خانگی، طراحی و ساخته شده است.

وی اظهار کرد: طراحی و ساخت سیستم ترکیبی فوتوولتائیک بر اساس این ایده می تواند در منازلی که از پشت بام اندکی برخوردار هستند، کاربرد داشته باشد.

به گفته وی ارایه یک آرایش جدید از سیستم فوتوولتائیک- حرارتی با راندمان الکتریکی و حرارتی بالا نسبت به سیستم‌های مشابه قبلی، تولید همزمان برق و حرارت خورشیدی با یک سیستم واحد، کاهش هزینه اولیه در مقایسه با دو سیستم مجزای فوتوولتائیک و آبگرمکن خورشیدی به ازای تولید یکسان، بهبود1/1 درصدی راندمان الکتریکی و رسیدن به راندمان 11/9 درصد، تولید توان حرارتی با متوسط راندمان 63 درصد در طول تابستان، تولید متوسط توان الکتریکی37/82 وات و حرارتی 254/51 وات به ازای سطح اشغالی0/73 متر مربع در تابستان و برای شهر تهران از جمله مزایای استفاده از این دستگاه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا