با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور انجام شد
بهره برداری از سامانه نانوحباب تصفیه‌ آب

با حضور معاون علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در محل تصفیه‌خانه ساوه، سامانه نانوحباب با هدف حذف طعم و بوی نامطبوع آب تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش سیناپرس از  مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صبح امروز با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری، فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی و جمعی از مدیران شرکت آب و فاضلاب، سامانه نانو ازن ایران‌ساخت با هدف حذف بو و طعم نامطبوع اب تصفیه خانه سد الغدیر ساوه برای نخستین بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

تصفیه‌خانه‌های آب متعارف آب قادر به حذف عوامل طعم و بوی ناشی از تغذیه گرایی در سدها نیستند و عدم گوارایی آب موجب اعتراض مصرف کنندگان شهری شده است. آب خام برداشتی از سد الغدیر به دلیل تغذیه گرایی تغییر کیفیت داده و با وجود کیفیت مناسب فیزیکی و شیمیایی از نظر مقبولیت و گوارایی در شرایط نامطلوب در شبکه توزیع می‌شود.

تصفیه خانه سد الغدیر ساوه با ظرفیت ۱۱۵۰ لیتر در دو‌ مدل ۵۷۵ لیتر بر ثانیه، آب مصرفی این شهر را تامین می‌کند که برای حذف بو و طعم نامطبوع از روش‌های مختلفی استفاده شد که هیچ‌کدام کارایی لازم را نداشتند. از جمله این روش‌ها، می‌توان به روش ازن‌زنی با بازدهی پایین و روش کربن اکتیو اشاره کرد که دلیل هزینه بالا و تغییر رنگ آب کارآمد نبودند.

با همکاری و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و با بهره‌گیری از تخصص دانش بنیان ها، روش نانو ازن برای نخستین بار اجرا شد که ضمن افزایش کارایی ازن، حذف بو و طعم نامطبوع و افزایش کیفیت آب شرب مصرفی را به همراه داشت.

شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی موفق به ساخت وتولید اولین سامانه  نانو ازن شده است که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط متخصصان داخلی انجام شده و اثبات فناوری آن به تایید وزارت خانه‌های نیرو و بهداشت درمان رسیده و اکنون قابل ارائه به صنعت آب کشور است.

با به کارگیری این سامانه‌ها در فرآیند حذف جلبک و کاهش طعم و بو، امکان تامین آب شرب با کیفیت در تمام مناطق کشور که با مشکل طعم و بو در آب شرب مواجه هستند فراهم شده است.

.این طرح با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، به بهره‌برداری رسیده و افزایش کارایی حذف جلبک و ترکیبات مولد طعم و بو، بهبود کیفیت آب، حذف فرایندهای تزریق کلر و ذغال اکتیو در ورودی تصفیه خانه، کاهش قابل توجه هزینه‌های بهره برداری و کاهش مصرف گاز ازن تا 60 درصد را به همراه داشته است. از نتایج بسیار مهم این طرح حذف برومات در اب های دارای برم که ماده ای سمی است بوده و شرکت های آب و فاضلاب برای گندزدایی مجبور به استفاده از ازن هستند.

با استفاده ازاین فناوری ضمن کاهش انرژی مصرفی سرمایه گذاری بابت خرید دستگاه های ازن به ازای هر کیلوگرم در ساعت حداقل سه ملیارد تومان صرفه جویی می شود. به عنوان مثال در صورت استفاده در طرح ابرسانی تبریز علاوه بر حل مشکل طمع و بو هزینه های سرمایه گذاری بالغ بر 50میلیارد تومان کاهش می یابد.آمریکا از چند ماه قبل اولین پایلوت نانو حباب را به صورت آزمایشی اغاز کرده است و ژاپن هم که دارای این فناوری است در مقیاس کوچک کار کرده و این طرح برای اولین بار در کشور انجام شده که در سطح دنیا نیز نمونه ای با این مقیاس ساخته نشده است. علاوه بر این کاربرد در تصفیه فاضلاب با استفاده از این فناوری کاهش انرژی برق مصرفی به میزان 60 درصد و کاهش هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری را بیش از 50 درصد به دنبال دارد و همچنین در سامانه های گندزدایی مصرف کلر ،آب ژاول و بریچ را به حداقل یک سوم می‌رساند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بینان رییس جمهور در افتتاح سامانه نانوحباب دانش‌بنیان برای حذف طعم و بوی نامطبوع آب، مهم‌ترین راهبرد معاونت علمی را کاربردی‌سازی دستاوردهای دانش بنیان در زندگی و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بینان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی با بیان این‌که بهره‌برداری این سامانه پیشرفته و کارآمد ماحصل یک همکاری اثربخش میان بخش متقاضی و متخصصان توانمند شرکت های دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو است، افزود: تمامی اتفاقات مهم و تحول‌آفرین که به دست دانش‌بنیان‌ها محقق شده، حاصل اعتماد و همکاری دستگاه‌ها و مردم به این شرکت‌ها بوده است و امروز با بهره‌برداری از این سامانه، یک نیاز مهم که به طور مستقیم در زندگی مردم اثرگذار است، تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه بزرگ‌ترین ازن‌زنی اجرا شده در سطح منطقه است که نتایج و اثرات بسیار خوبی همچون کاهش مصرف انرژی و افزایش سه برابری کارایی ازن در حذف بو و طعم نامطبوع اب را در کنار صرفه‌جویی مالی قابل توجه به همراه داشته است.

دهقانی افزود: این اتفاق مهم، با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت آب و فاضلاب کشور و استانداری مرکزی، گام مهمی در بهبود زندگی مردم با نقش افرینی مستقیم فناوری و دانش را رقم می زند.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 10 هزار شرکت دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر به کمک این شرکت ها، بیش از ۹۰ درصد از داروی مورد نیاز حوزه سلامت در داخل کشور تامین می‌شود. در حوزه‌های دیگر نیز شرکت‌ها حضوری اثرگذار دارند و شرکت‌ها گام جدی را برای تحقق عملیاتی در زندگی مردم برداشته‌اند.

دهقانی با تاکید بر رویکرد جدی و اولویت‌دار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مبنی بر نقش‌آفرین کردن حداکثری اقتصاد دانش بنیان و دستاوردهای علمی، فناورانه و نوآورانه در بهبود زندگی مردم گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از دو دهه است که به نقش‌آفرینی جدی و اثرگذار دانش و فناوری در جامعه به ویژه اقتصاد تاکید دارند و گفتمان جنبش نرم افزاری و پیشرفت‌های علمی در همین راستا از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است. خوشبختانه به دستاوردهای علمی و فناورانه بسیار خوبی نیز طی این دو دهه دست یافته‌ایم و امروز زمان آن فرارسیده است که نقش و تاثیر دستاوردهای دانشی و فناورانه را در بهبود زندگی مردم و اقتضاد، نمایان کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که سامانه پیشرفته نانوحباب، نمادی از نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در بهبود زندگی مردم و ارتقای بهره‌وری است، ادامه داد: سامانه دانش بنیانی که امروز بهره‌برداری شد، نتیجه کوشش، دانش و نوآوری نخبگان این کشور است و اثرات آن به وضوح در بهبود زندگی مردم، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه ها احساس می‌شود.

دهقانی با تاکید بر این‌که حمایت جدی معاونت علمی از ایفای نقش واقعی فناوری و نواوری در زندگی مردم است، ادامه داد: اگر مردم اثر فناوری و نوآوری را در زندگی خود احساس کنند، قطعا بزرگ‌ترین حامی آن خواهند بود.

وی افزود: توانمندی های خوبی در شرکت های دانش بنیان وجود دارد که با حمایت و عزم بسیار خوبی که در دستگاه های ما وجود دارد، می‌تواند تحولات عمیق و اثرگذاری را در اقتصاد و ارتقای زندگی جامعه رقم بزنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا