نگاهی به برترین هواپیماهای نامرئی جهان

به گفته اکثر کارشناسان نظامی و علوم مخابرات ، رادار گریزی بزرگترین شاخصه  نسل پنجم از هواپیما های تولید شده  در جهان است. این تکنولوژی در مقابل امواج ساطع شده از رادار ها و به طور مشخص امواج مادون قرمز، نقش سطحی منعکس کننده از امواج ارسالی را بازی می کند و این امر از طریق شکل خاص بدنه و پوشش آن امکان پذیر خواهد بود که  توانایی باز گرداندن مقدار کمی از امواج را دارا بوده وبدین گونه شناسایی و تعقیب موثر هواپیما را برای رادارها مختل خواهند کرد.

زاویه تابش و بازتابش نور به یک سطح صاف همواره برابر و در عوض زاویه تابش و بازتابش یک دسته پرتو موازی به یک سطح ناصاف متفاوت است و استفاده از این اصل در فناوری یاد شده مد نظر کارشناسان و طراحان هواپیماهای رادار گریز است .

 هواپیماهای یاد شده از فناوری سطح شیب داراستفاده می کنند که در این روش انحراف موج باز تابش برای جلوگیری از رهگیری هواپیما مد نظر سازندگان خواهد بود. زاویه تابش و بازتابش نور به یک سطح صاف همواره برابر و در عوض زاویه تابش و بازتابش یک دسته پرتو موازی به یک سطح ناصاف متفاوت است و استفاده از این اصل در فناوری یاد شده مد نظر کارشناسان و طراحان هواپیماهای رادار گریز است .

بر اساس اظهار نظر متخصصان در این حوزه شاخص دقیقی برای ارزیابی این فناوری در هنگام پرواز این پرندگان سریع السیر وجود ندارد و معمولا بهترین عملکرد در هواپیماهایی به ثبت رسیده است که از نیمکره مخالف به محدوده رادارها وارد میشوند. در ادامه شایان ذکر است که تاکنون هیچ هواپیمایی قابلیت رادار گریزی کامل را نداشته و قدرت پنهان شدن دربرابر رادار های موجود را می توان از اهداف مهم این صنعت در ساخت پرندگان آهنی رادار گریز بر شمرد .

در پایان رده بندی  هفت نمونه از بهترین هواپیماهای رادار گریز جهان به انتخاب کارشناسان این حوزه ، به شرح زیر است:

  1. US b-2 spirite stealth bomber
  2. US F-117 Wobbin Goblin stealth attack aircraft
  3. US F 22 raptor fighter jet
  4. US F-35 Lightning fighter jet
  5. Russian T-50 stealth fighter jet
  6. Chinese J-20 Mighty dragone fighter jet
  7. Japanese X-2 Spirite of the heart fighter jet

منبع : Tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا