پنگوئن های امپراتور از عصر یخبندان جان به در بردند

مطالعه جدیدی که بر روی تغییرات اقلیمی به انجام رسیده نشان می دهد که فقط سه جمعیت از پنگوئن های امپراتور توانستند در آخرین عصر یخبندان زنده بمانند. این مطالعه نشان می دهد که احتمالا دریای راس (Ross Sea) در جنوبگان، پناهگاه این سه جمعیت اصلی بوده است.

دریای راس به مدت هزاران سال، مامنی برای پنگوئن های امپراتور بود. در آخرین عصر یخبندان که بیشتر قسمت های جنوبگان در آن غیرقابل سکونت بود، این دریا مکان مناسبی را برای تولید مثل این موجودات فراهم می ساخت. با اینکه وضعیت فعلی اقلیمی در جنوبگان برای پنگوئن های امپراتور بسیار ایده آل به شمار می رود، اما در گذشته وضعیت در این منطقه به این صورت نبود و سرمای شدید آن، جان بسیاری از این پنگوئن ها را گرفته بود.

در این پژوهش دانشمندان به بررسی تنوع ژنتیکی جمعیت های فعلی و نیز باستانی پنگوئن های امپراتور در جنوبگان و تخمین نحوه تغییر آن پرداختند. پنگوئن های امپراتور به خاطر انطباق شگفت انگیزشان با شرایط سخت بسیار معروف هستند. این گونه های جانور یم یتوانند در آب های بسیار سردی جنوبگان که دمای آن معمولاً زیر منهای 30 درجه سانتیگراد است زاد و ولد م یکنند.

با این حال دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وضعیت در آخرین دوره عصر یخبندان به مراتب دشوارتر و طاقت فرساتر از وضعیت فعلی بوده است. همچنین جمعیت این پنگوئن ها در آن دوران یک هفتم جمعیت فعلی آنها بوده و در آن موقع در قابل سه دسته اصلی در مناطقی در دریای راس پراکنده بودند.

از آنجا که در عصر یخبندان، مساحت دریای یخ زده دو برابر مساخت فعلی بود، پنگوئن ها نمی توانستند به جز در چند ناحیه محدود در جنبوگان، در جای دیگری زاد و ولد کنند. فاصله بین آبهای آزاد اقیانوس که پنگوئن ها در آن قادر به شکار و تغذیه هستند تا یخ های محکمی که پنگوئن ها بتوانند بر روی آن زندگی و زاد و ولد کنند، بسیار طولانی بود. به همین دلیل، سه جمعیت اصلی پنگوئن های امپراتور که توانستند از این وضعیت جان سالم به در ببرند احتمالا در نزدیکی پلینیاها (Polynyas) حضور داشتند. گفتنی است پلینیاها بخش هایی از اقیانوس هستند که به خاطر باد و جریان های آبی، یخ نمی زنند.

یکی از پلینیاهایی که سبب بقای نسل پنگوئن های امپراتور در طی عصر یخبندان شد، به احتمال زیاد همین دریای راس بود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پنگوئن هایی که در این دریا زاد و ولد می کردند، از نظر ژنتیکی با سایر پنگوئن های امپراتور در مناطق دیگر جنوبگان متمایز بودند.

البته تغییرات اقلیمی کنونی شاید تاثیر ویژه ای بر دریای راس داشته باشد و در واقع این تاثیر با اثرات این پدیده بر سایر بخش های جنوبگان متفاوت است. به خاطر تغییرات صورت رفته در الگوی بادهایی که در این ناحیه می وزد، میزان یخ های زمستانی آن افزایش یافته است که روندی بر خلاف سایر بخش های جنوبگان است. با این حال پیش بینی می شود که این روند در پایان قرن بیست و یک معکوس شود و یخ های این دریا نیز کاهش یابد.

این پژوهش در شماره اخیر ژورنال Global Change Biology منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا