اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری در حمایت از ساخت ربات انسان نمای سورنای 4

سورنا ستاری روز دوشنبه در آیین رونمایی از نخستین ربات انسان نمای ملی سورنای 3 در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: این ربات یک پروژه ملی است و برندی برای تیم طراحی و ساخت این ربات است و اگر ما بودجه ای برای توسعه تکنولوژی در زمینه های مختلف قرار می دهیم باید تبلیغ برند شود و وظیفه دولت نیز کمک به پیشرفت چنین پروژه هایی است. وی افزود: در دو سال گذشته تمام تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بوده که بتوانیم این فرهنگ را که سرمایه مملکت و فرزندان آن است نه چاه های نفت تبیین کنیم.

ستاری اظهار کرد: اگر به نیروی انسانی متخصص کشور خود نگاه نکنیم، این افراد را از دست می دهیم و آنچه باعث شده که اکنون در دنیا به ایران نگاه ویژه ای شود، همین نیروهای متخصص است.
ستاری افزود: تعداد فارغ التحصیلان مهندسی در ایران معادل کشور آمریکا است و ما در زمینه مهندسی پنجمین پرورش دهنده مهندس در دنیا هستیم.
وی یادآور شد: پژوهش نیز بخشی از توجه معاونت علمی را به خود جذب کرده و پژوهش هایی که با این چنین هدف هایی مشخص می شوند نیز مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند.
ستاری یادآور شد: اگر ما مکانیزم درستی را برای انگیزش دانش به سمت تجاری سازی داشته باشیم و با آن نگاه کنیم، هر بخشی از این پروژه (ربات سورنای 3) می تواند در حوزه های مختلف با خود سرمایه های بسیاری به همراه آورد.
ستاری افزود: اکنون در دانشگاه های کشور تغییر نگرشی ایجاد شده که دانشگاه تنها محل تدریس و درس خواندن نیست بلکه پژوهش و فناوری و تولید شغل نیز در دانشگاه ها باید ایجاد شود.
ستاری با اشاره به این که وظیفه دولت حمایت از پژوهش است، گفت: اما باید حرکت تبدیل پژوهش به ثروت باید در دانشگاه ها شکل گیرد، یکی از ضعف های بزرگی که اکنون در دانشگاه های ما وجود دارد و در حال اصلاح آن هستیم این است که بر روی تیم های تخصصی و اساتید خاص سرمایه گذاری نمی کنیم، در صورتی که ما باید به مراکز نخبه پرور نگاه ویژه داشته باشیم.
ستاری یادآور شد: دانشجویان و متخصصان خارج از کشور نیز یک پتانسیل قوی برای توسعه کشور هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پروژه ربات انسان نمای ملی سورنای 3 جزو پروژه هایی است که ده ها سرمایه گذاری از آن شکل گرفته و ما باید در حوزه پژوهش این چنین رفتار کنیم.
وی گفت: سرمایه گذاری در حوزه پژوهش ارزشمند است و باید توسعه چنین نمادهای فناوری در کشور صورت گیرد. ستاری افزود: اکنون در زمینه آموزش فناوری این ربات و همچنین خرید نمونه ساده ربات انسان نمای سورنای 3 برای استفاده در پژوهش سراهای دانش آموزی مذاکراتی با تیم طراحی و تولید این ربات انجام شده است. در پایان این مراسم، شناسنامه ربات انسان نمای سورنای 3 توسط ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، دکتر کمره ای رییس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و دکتر یوسفی کما مجری طرح به امضا رسید.
همچنین دراین مراسم ازدانشجویان و اساتید همکاری در این پروژه با اهدای لوح تقدیر و تندیس ربات ملی انسان نمای سورنای 3 تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا