افسردگی در خردسالی ممکن است سالها ادامه یابد

سینا پرس: این پژوهش که به تازگی در «ژورنال روانپزشکی آمریکا» به چاپ رسیده به این نتیجه رسیده است که خردسالانی که دچار افسردگی هستند دو و نیم برابر بیشتر از سایرین در معرض بازگشت مجدد این اختلال در سالهای آتی زندگی خود هستند. با این حال تشخیص و اقدام برای درمان می تواند تا حد زیادی جلوی عوارض افسردگی در خردسالان را بگیرد.

دکتر لوبی ، روانپزشک از دانشگاه واشینگتن در سنت لویئز و سرپرست این مطالعه می گوید: «این یافته باز هم به ما نشان می دهد که افسردگی یک اختلال مزمن است که ممکن است دوباره به فرد باز گردد. اما جنبه مثبت این یافته این است که اگر بتوان افسردگی را به سرعت تشخیص داد، می توان آن را به شکل موثرتری درمان کرد. در واقع به این ترتیب میتوان از احتمال مزمن بودن و بازگشت مجدد افسردگی کاست».

این مطالعه بر روی 246 کودک سه تا پنج ساله به انجام رسید و تیم دکتر لوبی به ارزیابی کودکان از نظر افسردگی و نیز سایر اختلالات روانپزشکی پرداختند.

این مطالعه که شش سال به درازا انجامید، شامل 6 ارزیابی سالیانه و نیز 4 ارزیابی شش ماهه بود. در این ارزیابی ها از والدین خردسالان سئوالاتی در مورد غم، زودرنجی، خواب، اشتها و نیز میزان لذت خردسال از بازی و فعالیت های تفریحی پرسیده می شد.

همچنین ارزیابی نوع تعامل میان والدین و کودکان نیز بخشی از این ارزیابی بود. هدف از این ارزیابی، تعیین دلیل وجود علایم افسردگی در کودکان و ارتباط آن با نوع رابطه آنها با والدین شان بود.

در ابتدای این تحقیق مشخص شد که 74 نفر از کودکان دچار افسردگی هستند. شش سال بعد نیز مشخص شد 79 نفر از این کودکان بر اساس معیارهای علمی موجود دارای افسردگی بالینی هستند که نیمی از همان 74 کودکی که در ابتدای مطالعه دچار افسردگی بودند در میان آنها حضور داشتند. همچنین 24 درصد از 172 کودکی که در ابتدا افسرده نبودند نیز پس از شش سال دچار افسردگی شدند.

در این مطالعه مشخص شد کودکانی که مادر آنها دچار افسردگی بود، بیشتر در احتمال بروز افسردگی قرار داشتند. همچنین احتمال افسرده شدن در کودکانی که دچار اختلال رفتاری بودند بیشتر بود. جالب اینجا است که حمایت درست مادران از کودکانی که اختلال افسردگی داشتند موجب کاهش این احتمال می شد.

به طور کلی این مطالعه به این نتیجه رسید که احتمال ابتلا به افسردگی در خردسالانی که دچار مشکلات رواشناختی بودند در بزرگسالی به مراتب بیشتر بود.

پژوهشگران بر این باورند که کودکان از سه سالگی باید به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت وجود نشانگان افسردگی، مورد مراقبت ویژه قرار گیرند. با اینکه هنوز درمان مشخصی برای افسردگی کودکان وجود ندارد، اما شاید آگاهی از وجود این اختلال بتواند جلوی بازگشت مجدد آن در آینده را بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا