آیا پول واقعا خوشبختی می آورد؟

به گزارش سیناپرس، کلیشه های متعددی در مورد پول در بین مردم وجود دارد و برخی افراد معتقدند پول نمی تواند خوشبختی شما را بخرد و برخی نیز پول را کلید خوشبختی می دانند. از نظر علمی، پاسخ به این سوال، تلفیقی از هر دو کلیشه ذکر شده است.

به تازگی تیمی از پژوهشگران در دانشگاه باث به بررسی رابطه بین درآمد و شادی پرداختند. بر این اساس به نظر می رسد که تا یک نقطه و در یک مجموعه شرایط خاص، پول می تواند خوشبختی را بخرد. اما فراتر از آن، رابطه بین پول و شادی بسیار سست تر و نامطمئن تر می شود.

چه چیزی ما را خوشحال می کند؟

در فوری ترین و اساسی ترین سطوح، چیزهایی که ما را خوشحال می کنند، یا حداقل واکنش مثبت و پاداشی را در مغز ما برمی انگیزند، مواردی هستند که نیازهای بیولوژیکی اولیه ما را برآورده می کنند.

به زبان ساده، ما انسان ها مانند سایر موجودات زنده، برای تضمین بقای خود به چیزهای زیادی مانند غذا، آب، هوا، خواب و امنیت نیاز داریم. مغز ما این چیزها را از نظر بیولوژیکی مهم تشخیص می دهد، بنابراین اگر آنها را به دست آوریم، احساس پاداش را تجربه می کنیم.به گزارش سیناپرس، از آنجایی که مغز انسان می تواند جهش های شهودی و انتزاعی انجام دهد، به راحتی می تواند تشخیص دهد که دریافت پول به این معنی است که اکنون می توانیم راحت تر غذا،آب،سرپناه و غیره را به دست آوریم. 

به گزارش سیناپرس، با این حال، شرایط فوق به این معنی نیست که «پول بیشتر» به طور خودکار به معنای «شادی بیشتر» است. ممکن است مغز ما پول را از نظر بیولوژیکی مهم تشخیص دهد، اما یک حد بالایی برای پاداش دادن به چیزهای حتی از نظر بیولوژیکی مهم وجود دارد. برای مثال، خوردن غذا اغلب می ‌تواند لذت ‌بخش باشد، اما شما سرانجام سیر می ‌شوید، پس از آن، خوردن بیشتر باعث ناراحتی واقعی می‌شود. این موضوع حتی در مورد مفاهیمی مانند سرپناه و امنیت نیز صدق کرده و برای نمونه اگر شما  موانع زیادی در اطراف خود ایجاد کنید، احساس انزوا و سرکوب خواهید داشت.

علاوه بر موارد فوق، پدیده عادت کردن را نیز باید در نظر داشت زیرا مغز ما یاد می ‌گیرد که به چیزهایی که به‌ طور قابل پیش‌ بینی و قابل اعتماد رخ می ‌دهند، واکنش نشان ندهند. 

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط دکتر روث کربز در دانشگاه گنت نشان داد مغز بیش از میزان تصور ما به شرایط عادت می کند و به همین دلیل است که چیزهایی بدیع، غافلگیرکننده و غیرمنتظره، اغلب بیشتر از چیزهای آشنا مفید هستند.

در بسیاری از موارد همین اتفاق در مورد پول می افتد. دریافت دستمزد منظم برای مغز شما اطمینان ‌بخش است، اما دریافت پول غیرمنتظره، حتی اگر بسیار کمتر باشد، اغلب شما را بسیار خوشحال ‌تر می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، مرز بقا و تامین نیازهای اولیه بسیار مهم محسوب می شود اما مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو انجام شد، نشان داد وقتی از آن نقطه فراتر رفته و از نظر مالی مطمئن هستیم، پول همچنان می ‌تواند پاداش ‌بخش باشد، اما قدرت شاد شدن شما به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌ یابد. 

چه میزان پول ما را خوشحال کند؟

متأسفانه، هیچ پاسخ مشخصی برای این موضوع نمی تواند وجود داشته باشد، زیرا عواملی که تعیین می کنند چقدر پول برای امنیت و خوشبختی، کافی است، بسیار ذهنی بوده و از فردی به فرد دیگر به طور قابل توجهی متفاوت هستند. این تغییرات قابل توجه زمانی که افراد از فرهنگ های مختلف را با هم مقایسه می کنید آشکارتر شده و نشان می دهد که ارتباط بین پول و شادی حداقل به همان اندازه که فطری است، قابل آموزش و یادگیری است.

به گزارش سیناپرس، اما حتی در همان فرهنگ سرمایه داری، ایده های مردم در مورد امنیت مالی می تواند به شدت متفاوت باشد، به طوری که افرادی که دارای پول کافی هستند، گاهی اوقات بسیار کمتر از کسانی که پول کمتری دارند، خوشحال می شوند، زیرا نگرانی های بیشتری در مورد آنها دارند.

در نهایت بهتر است به جای اینکه  بگوییم پول نمی‌تواند خوشبختی شما را بخرد، شاید بهتر باشد بگوییم با پول می ‌توان امنیت و امنیت را خرید و این موارد، شاد بودن را برای ما آسان ‌تر می‌ کند. 

به طور کلی باید اذعان داشت هیچ رابطه مستقیمی بین پول و شادی وجود ندارد و اینکه چگونه داشتن پول بر ما تأثیر می ‌گذارد، در نهایت به این بستگی دارد که چه کسی هستیم و چگونه بزرگ شده ‌ایم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا