پدربزرگ اولیه دایناسورها کشف شد

به گزارش سیناپرس، اکثر ما درمورد گونه های مختلف دایناسورها مانند تی رکس که حدود ۶۷ میلیون سال پیش وجود داشته است، یا براکیوزاروس در ۱۵۰ میلیون سال پیش، یا استگوزاروس در ۱۴۵-۱۵۵ میلیون سال پیش اطلاعاتی داریم اما در مورد اولین گونه ‌های دایناسورها و اینکه از چه نوعی بودند، اطلاعات درستی نداریم.

ویژگی های تشریحی متفاوت دایناسورها آن ها را از موجودات قبلی متمایز می کند، اما ویژگی اصلی که واقعاً این شکاف را مشخص می کند مربوط به باسن و پاهای آنهاست.

پروفسور پل بارت (Paul Barrett) یکی از محققان این پژوهش ها در موزه تاریخ طبیعی لندن گفت: دایناسورها ارتباط بسیار قوی تری بین باسن و ستون فقرات خود داشتند و این اتصال را با تبدیل برخی از مهره های خود به یک ساختار اصلاح شده خاص به نام ساکروم انجام می دادند که این اتصالات اضافی را به باسن آنها متصل می کرد.

دایناسورها حداقل سه مورد از این ساکرا ها را دارند که به آنها اجازه می داد به صورت دوپا حرکت کنند. علاوه بر این، در حالی که پاهای حیواناتی مانند کروکودیل‌ ها که دایناسورها از آنها مشتق می ‌شدند از پهلو بیرون می ‌آمدند، پاهای دایناسورها در زیر بدن آنها قرار داشت.

به گفته پژوهشگران، یافته‌ های فسیلی نشان می ‌دهد که این ویژگی مشخص حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش به وجود آمد و اولین موجود شناخته‌ شده ‌ای که این ویژگی را داشت، نیاساسوروس بود. این حیوان که در یک کانسار سنگی در تانزانیا به قدمت ۲۴۳ میلیون سال پیش کشف شد، تنها چند استخوان مشخص داشت که مهمترین آن ها سه مهره های خاجی شکل بودند، که به طور بالقوه نیاساسوروس را به اولین دایناسور واقعی تبدیل می کند.

به گزارش سیناپرس،نیاساسوروس احتمالاً دوپا، پا دراز و لاغر بوده و از نوک دم تا پوزه تنها دو تا سه متر طول داشته است. این حیوان احتمالاً یک شکارچی بوده که حیوانات کوچک را شکار می کرده و هنگام غذا خوردن آنها را با دست های کوچک خود می گرفته است.

پژوهشگران معتقدند که هنگامی که نیاساسوروس و اولین دایناسورها به وجود آمدند، خزندگانی شبیه به پستانداران بزرگ شبیه کروکودیل و گیاهخواران غول پیکری شبیه اسب های آبی امروزی، بر زمین تسلط داشتند. به گزارش سیناپرس، یک رویداد انقراض دسته جمعی در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش به سلطنت جمعی این حیوانات پایان داد و بیشتر آنها را به حاشیه یا انقراض سوق داد و به دایناسورهای کوچکتر و زیرکتر اجازه داد تا شکوفا شده و تنوع پیدا کنند.

به گزارش سیناپرس، گونه های کوچک تر ۱۳۵ میلیون سال بر این سیاره حکومت کردند و هنوز هم در قالب پرندگان در روی زمین وجود دارند.

منبع: realclearscience