خسارت 20 هزار میلیارد تومانی کرونا به مراکز اقامتی

دکتر عباس بیدگلی، مدیر اجرایی جامعه هتل داران ایران  و رئیس کارگروه هتل و مراکز اقامتی و تجهیزات سمپوزیوم ملی یکصدسال گردشگری ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس  گفت: گردشگری بدون اقامت معنا ندارد، زیرا طبق تعریف گردشگری، یک گردشگر باید حداقل 24 ساعت خارج از محل زندگی اش باشد. در این مدت او به یک محلی برای اقامت خود احتیاج دارد. بنابراین در حال حاضر یکی از مولفه ها و رکن های اصلی گردشگری اقامت و موضوع محل استقرار است به همین دلیل ما در سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران به دنبال این هستیم تا رویدادها و اتفاقات یک قرن اخیر را بررسی و نقد کنیم و دریابیم طی این مدت هتل ها، مراکز اقامتی چه سیر و تحولی را سپری کرده اند. اقامتگاه های کشور چه تغییراتی داشته اند. بحث رفتار با میهمانان، حوزه تکنولوژی، تجهیزات و  قوانین مرتبط با ساخت و بهره برداری هتل ها چه روندی را شامل شده است. همچنین حضور سرمایه گذاران و بهره برداران خارجی چگونه بوده و بحث های آموزشی صنعت هتل داری چه روندی را طی کرده است؟

مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات در سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران افزود: در حال حاضر ما دوران های مختلفی را در این حوزه تجربه کرده ایم. متاسفانه طی دو الی سه سال اخیر با بحران های زیادی از جمله سیل و بارندگی های شدید، بهم خوردن برجام و …. دست به گریبان بوده ایم. شیوع کرونا نیز تیر خلاص را شلیک کرد. اکنون تقریبا صنعت گردشگری کشور با این روند از بین رفته است. در واقع تاب آوری و آستانه تحمل دست اندرکاران این صنعت کاملا از بین رفته است.

وی اظهارداشت: بحران های مختلف را می توان در مقاطع گوناگون تحمل کرد اما زمانی که یک بحران طولانی مدت شود، میزان تاب آوری نیز کاهش پیدا می کند. اکنون هتل داران سرمایه زیادی ندارند که بتوانند 2 سال و نیم این بحران را تحمل کنند.

به گفته وی، اکنون صنعت هتل داری شرایط بسیار سختی را سپری می کند. خیلی از هتل ها کماکان تعطیل و برخی دیگر نیمه باز هستند و فعالیت کاملی ندارند. افراد زیادی نیز از این صنعت خارج شده اند  و به حوزه دیگری روی آورده اند. سرمایه های زیادی اکنون معلق باقی مانده است.

بیدگلی گفت: واقعیت این است که اکنون هیچ راهکاری برای رفع این مشکل وجود ندارد. وقتی جاده ها بسته است و سختگیرانه نسبت به سفر و گردشگری برخورد می شود، در چنین شرایطی هیچ کاری از دست  یک هتل دار بر نمی آید. ما برای رفع این مشکل جلسات، مذاکرات و نامه نگاری های متعددی داشته ایم و بیانیه صادر کرده ایم اما راه به جایی نبرده ایم. ستاد ملی کرونا اکنون راحت ترین روش یعنی بستن جاده ها و منع تردد شبانه را انتخاب کرده است. روشی که تنها در کوتاه مدت جوابگوست و اصلا در دراز مدت برای مدیریت بحران منطقی و مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته خیلی از هتل ها همکاری های صد در صدی داشته اند اما این بحران طولانی مدت نیازمند حمایت دولت بود. دولت باید هزینه ها را پوشش می داد یا یک فضایی را باز می کرد تا دست اندکاران این صنعت می توانستند با حداقل شرایط به فعالیت خود ادامه دهند. متاسفانه ستاد ملی کرونا ساده ترین و راحت ترین کار را انتخاب کرده است.  وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی زورش به جایی نمی رسد و کسی هم گوشش به حرف های او بدهکار نیست.

مشوق های نمایشی دولت دردی را دوا نکرد

مدیر اجرایی جامعه هتل داران ایران یادآور شد: ما بارها با مجلس، ستاد کرونا و حتی معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی جلسات متعددی پیرامون حمایت و رونق این صنعت را داشتیم اما هربار با جواب منفی مواجه شده ایم. تنها یک سری مشوق های الکی و نمایشی مانند امهال قبوض، وام و بیمه تامین اجتماعی اجرا کرده اند. متاسفانه همه کسانی هم که از این فرصت استفاده کرده اند، از اداره مالیات، وزارت نیرو جریمه شده و آب و برق شان قطع شده است. همچنین مشمول جرایم سنگین تامین اجتماعی شده اند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که حمایت های مالی وغیر مالی و مشوق های دولت اصلا به درد نخورد تا دست اندرکاران این صنعت در این بحران بتوانند سرپا بایستند. متاسفانه طبق برآوردهای انجام شده بالغ  بر 20 هزار میلیارد تومان تا انتهای تیر ماه هتل داران و مراکز اقامتی خسارت مالی متضرر شده اند.

بیدگلی تصریح کرد: این مشکل با بسته شدن مرزها دو چندان شده است. اکنون مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی برای انجام کارهای درمانی باز بوده زیرا منافع عده ای از دوستان در وزارت بهداشت در این مساله است. از سوی دیگر ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز به راحتی می توانند به ایران سفر کنند. تنها راه برای گردشگران خارجی بسته است و برای آنها حتی با داشتن گواهی تزریق واکسن کرونا هم ویزا صادر نمی شود. آیا ایرانیان مقیم خارج از کشور با ورودشان به ایران نمی توانند ویروس کرونا را انتقال دهند و تنها گردشگران خارجی ناقل ویروس کرونا هستند؟ از سوی دیگر جاده ها و راه ها را برای گردشگران داخلی بسته اند و آنها را مشمول جریمه نقدی می کنند. در صورتی که گردشگران می توانند با وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی به سفر بروند. این تصمیمات در حالی اجرا می شود که هم اکنون وسایل حمل ونقل عمومی شهری مانند اتوبوس ها و متروها روزانه مملو از جمعیت است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا