طرحی با هدف حمایت از کشاورزان و سلامت خانوارها

مدیرعامل این شرکت خلاق در گفتگو با سیناپرس در رابطه با شروع فعالیت این کسب و کار گفت: ایده اصلی این کار که منجر به شکل گیری باغ بازار به شکل کنونی شد، از سال 95 ظهور کرد. از آنجاکه قبل از آن نیز در حوزه کشاورزی فعال بوده و نسل اندر نسل درگیر حوزه مدیریت کشاورزی بودیم، مساله ها در ذهنمان شکل گرفته و در پی حل آنها برآمدیم.

سام صفوی تصریح کرد: در نتیجه آنچه حاصل شد ارائه راهکاری برای حل مسائل کشاورزان و مردم کشور به عنوان مصرف کننده در کنار هم بود که در پی آن، به صورت جدی کار بر روی ایجاد استارت آپی در حوزه کشاورزی را آغاز کردیم که منجر به شکل گیری باغ بازار به شکل کنونی شد.

وی با بیان اینکه زمینه این استارت آپ، کشاورزی حمایت شونده به وسیله جامعه است، تصریح کرد: البته نخستین تلاش هایمان از نوروز 96 شروع شد و توانستیم نخستین مزرعه زیستی مشارکتی ایران را در جیرفت واقع در جنوب کرمان در زمین و امکانات کشاورزی که در اختیار داشتیم، اجرا کنیم.

صفوی ادامه داد: موسسان باغ بازار از زمان طرح این ایده تا کنون در جستجوی راهی بوده اند تا خانواده های شهرنشین و کشاورزان مسوولیت پذیر ایرانی بتوانند از طریق داد و ستد مستقیم و بی واسطه، یکدیگر را مورد حمایت قرار دهند.

مدیرعامل این استارت آپ عنوان کرد: در این طرح خانواده ها در رویدادهای کشاورزی باغ بازار شرکت می کنند و می توانند محصولات کشاورزی مورد نیازشان را در فصل خودش از کشاورزان شناخته شده، به صورت مستقیم و با قیمت کمتر و کیفیت بهتری خریداری کنند و درب منزل تحویل بگیرند.

صفوی افزود: به عنوان مثال در این طرح مردم از هرجای کشور با پرداخت آبونمان مزرعه ها، قبل از اینکه کشاورز اقدام به شخم زدن زمین کند به صورت اشتراک مثلا اشتراک 6 هفته ای، 12 هفته ای، 20 هفته ای و… آبونمان یک سبد از محصولات کشاورزی که دارای گواهینامه ارگانیک هستند، دریافت می کنند.

وی در رابطه با مزایای این طرح گفت: افرادی که قبل از فصل کاشت اقدام به ثبت نام می کنند، محصول را با قیمت ارزان تری تهیه کرده و می توانند از آن به صورت تازه استفاده کنند. از سوی دیگر، به کشاورز هم کمک می کنند که ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرده و درآمد پایدارتری داشته باشد. این نوع کشاورزی به صورت دو طرفه خانواده های شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفوی تصریح کرد: در حال حاضر، باغ بازار به یک پلتفرم رویداد محور تبدیل شده، یعنی در بستر آن حمایت اجتماعی از کشاورزی مسوولانه در قالب رویدادهای آنلاین اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در نهایت این پلتفرم رویدادمحور در سال 97 شخصیت حقوقی خود را به دست آورد، گفت: این شرکت با نام شرکت سهامی خاص ارزش آفرینان کوهستان جنوبی به ثبت رسید و بلافاصله عنوان شرکت خلاق را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب کرد. از این رو، برای اولین بار، ایده «کشاورزی حمایت شونده به وسیله جامعه» فعالیت خود را با پنج نفر نیروی متخصص آغاز کرد.

صفوی ادامه داد: در داخل کشور به شکل باغ بازار که یک پلتفرم کشاورزی مشارکتی است، پروژه ای نداریم. اما در خارج از کشور وبسایت هایی این کار را انجام می دهند. البته لزوما شکل فعالیتشان مانند باغ بازار نیست، بلکه پلتفرم هایی هستند که روش درآمدزایی متفاوتی دارند. اما از این جهت که باغ بازار رویداد محور و مشارکتی است شاید بتوان گفت منحصر به فرد است.

وی افزود: ما بر اساس  عرف و قوانین کشور خودمان اقدام به طراحی کسب و کار کردیم، ضمن اینکه نگاهمان به بازار جهانی است بنابراین در نظر داریم که مدل کسب و کار ما قابل تعمیم به بازار جهانی هم باشد و مهمتر اینکه روی مزیت های رقابتی کشور ایران تکیه کردیم.

این کارآفرین کشورمان گفت: مهمترین مزیت رقابتی باغ بازار مدل رقابتی و شبکه ارزشمندی است که توانسته ایجاد کند. یعنی شبکه ای از باغداران مسوولیت پذیر، مدیران فناوری و افرادی که در زنجیره ارزش کشاورزی کشور مهم هستند مانند شرکای حمل و نقلی و… همه اینها باهم شبکه ارزشی ایجاد کردند که شاید رقابت کردن با آنها کار ساده ای نباشد. همه اینها در کنار دارایی های معنوی باغ بازار و نیز دارایی های مادی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی در اختیار داشتیم، این کسب و کار را منحصربه فرد کرده است.

صفوی افزود: اکنون در مرحله رشد هستیم و رویکرد معاونت علمی و فناوری توجه به شرکت های خلاق و استفاده از ظرفیت این شرکت هاست. این طرح طبق انتظارات ما با پیشرفت مناسبی در حال رشد است. در 30 منطقه کشاورزی کشور اعضایی داریم که عضو شبکه باغ بازار هستند و بیش از 30 نوع محصولات کشاورزی ایرانی وارد این پلتفرم شده اند.

وی عنوان کرد: وقتی این طرح بالغ شود و بتواند به اهداف خود برسد کسب و کارهای روستایی ما به ویژه کشاورزی رونق بیشتری می گیرد، از سوی دیگر هزینه خانوار شهری به این دلیل که زنجیره کوتاه تر می شود، پایین می آید و چون محصولات شناسنامه دارد و ارگانیک هستند سلامت خانواده تامین می شود.

صفوی ادامه داد: از سوی دیگر، به دلیل تاکید بر مسوولیت پذیری ملاحظات زیست محیطی به شدت در این طرح مورد نظر است که مجموع اینها در اهداف محیط زیستی تاثیر می گذارد. ضمن اینکه وقتی کسب و کارها در روستاها رونق گیرد مهاجرت از روستاها به شهرها کاهش می یابد و حتی ممکن است مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد که مسلما بسیاری از مشکلات زندگی خانوار شهری را کاهش می دهد. اینها همه اثرات جانبی است که از منطق کشاورزی مشارکتی انتظار می رود به آن برسیم.

به گزارش سیناپرس، امروزه باغ بازار به عنوان سامانه آنلاین رویدادهای کشاورزی بستری را برای خرید مستقیم و بی واسطه از بهترین باغ ها و مزرعه های سراسر ایران فراهم کرده است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا