بی برنامگی مذهبی ها، مردم را به سمت شادی های غیر مجاز کشاند

به گزارش سیناپرس به نقل از مساجد نیوز، حجت الاسلام براتعلی بهرام زاده، امام جماعت ناحیه ۲ شهرداری تهران با بیان این که اسلام شادی را می پذیرد که در آن غنا وجود نداشته باشد، بیان داشت: اصولاً اسلام با آلات موسیقی مخالف است ولی اگر برای شادی غنای وجود نداشته باشد مانعی برای استفاده از آن ها ندارد. حتی اسلام با کنسرتی که در آن غنا نباشد و چارچوب اسلام رعایت شود، مخالف ندارد.
وی با تأکید بر شادی در جامعه خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) می فرمایند در شادی ما شاد و در غم ما غمناک باشید. البته شادی چارچوبی دارد. گاهی در شادی به قدری افراط می شود که دختر و پسر مختلط شده و با یک دیگر می رقصند که اسلام با این ها مخالف است ولی شادی که در آن زن و مرد از هم جدا بوده و غنایی وجود نداشته باشد هیچ ایرادی ندارد. در شادی نباید افراط باشد.
حجت الاسلام بهرام زاده تصریح کرد: در مراسم های عقد و عروسی نیز می توان به جای گوش دادن آهنگ های غیر مجاز برای یک دیگر داستان های خنده دار تعریف کرد و بنده چنین موضوعی را پیاده کردم. حتی فردی به بنده گفت شما آخوندها در شادی مقصر هستید چرا که برنامه ای برای آن ندارید به همین دلیل ناچاریم ترانه بشنویم.
وی افزود: از بی برنامگی ما درباره شادی است که مردم به سمت شادی های غیر مجاز رفته اند. باید به مردم برنامه جذاب داد. شاد کردن مردم در اسلام نوعی ابتکار بوده و باید روحانیون در این زمینه ابتکار نشان دهند. این همه که ابتکار دادیم تا جامعه را بگریانیم آیا برای شادی مردم ابتکار نشان دادیم؟ مردم از بی برنامگی شادی های خلاف شرع را انجام می دهند. این ضعف روحانیون است چرا که دراین باره اقدامی نکرده اند.
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: به این میزان توضیح المسائل و کتاب درباره مداحی و گریه داریم ولی درباره خنده چندتا کتاب به نوشته یک روحانی داریم؟ درباره این موضوع مقصر هستیم.
کارشناس مسائل دینی درباره پخش موسیقی های صدا و سیما نیز اظهار داشت: اگر صدای زن نباشد ایرادی ندارد. اسلام با سوت و کف زدن نیز مخالفتی ندارد.
وی در ادامه درباره احکام رقص نیز گفت: اسلام تنها رقص زن بر شوهرش را درست می داند. ولی جایی ندیدم که رقص زن را برای زن و مرد را برای مرد مجاز بداند. این کارها خالی از اشکال نیست.
حجت الاسلام بهرام زاده با اشاره به اعیاد قربان و غدیر نیز گفت: در این روزها می توان مولودی خوانی، سوت و کف داشت. همچنین می توان صله رحم داشت و در کنار آن داستان های آموزنده و خنده دار بیان کرد.
امام جماعت ناحیه ۲ شهرداری تهران با بیان این که شادی باید در حد معقول باشد، خاطرنشان کرد: اکنون در فضای مجازی انواع شادی برای مردم بیان می شود و اگر در زمینه شادی ابتکاری خرج ندهیم جوانان به سمت شادی های نادرست کشیده می شوند. متأسفانه هنوز در جمهوری اسلامی برای شادی راهکارهای مثبت بیان نشده، چرا که کار نکرده اند. در این زمینه باید مشورت صورت گیرد.
حجت الاسلام بهرام زاده درباره چرایی معرفی اسلام به عنوان دین غم یادآور شد: این موضوع ریشه تاریخی دارد چرا که در رژیم های گذشته به صورت افراطی مراسم های شادی برگزار و نوحه و ذکر مصیبتی وجود نداشت، به همین دلیل علما بحث گریه را مطرح کرده اند و شادی مطرح نشد. برای نمونه برخی امام حسین(ع) را تنها با گریه می شناسند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا