اهداف 2030 نسخه ای که برای همه کارآیی ندارد

در تقویم سازمان ملل، 12 اوت به نام روز جهانی جوانان (international youth day) نامگذاری شده است و در کشور ایران، 11 ماه شعبان، همزمان با میلاد حضرت علی اکبر (ع) به نام روز ملی جوان نامگذاری شده است.

به بهانه روز جوان، قصد داریم نگاهی به نقش جوانان در روند تولید علم و فناوری، رشد و توسعه اقتصادی، ریشه کنی فقر و ثروت آفرینی بیاندازیم.

نقش جوانان در تولید علم و فناوری

علم شهروندی (citizen science) توسط جوانان به سرعت درحال گسترش است. جوانان در برنامه های مدیریت منابع طبیعی، توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر، حفاظت از محیط زیست، مقابله با تغییرات آب و هوایی، نوآوری، انتشار مقالات، ثبت اختراعات، مشارکت در تحقیق و توسعه (R&D) نقش تأثیرگذاری ایفا می کنند.

در عین حال، طی سال های اخیر، حضور دختران و زنان جوان در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) با افزایش مواجه شده است.

نقش جوانان در ریشه کنی فقر و ایجاد اشتغال

برای مبارزه با فقر، ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی، به مشارکت فعال جوانان نیاز داریم. جوانان کارآفرین خلاق، کارگران جوان با مهارت بالا، نیروهای جوان تحصیلکرده و متخصص، می توانند به ریشه کنی فقر و ایجاد آینده ای بهتر کمک کنند.

در نشست مجمع جهانی اقتصاد 2017 عنوان شد که 45 درصد از نیروهای کار کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCED) با مشکل کمبود مهارت کافی برای تصدی مشاغل مواجه هستند و این مشکل طی سال های آینده، ابعاد جدی تری به خود می گیرد.

(تصویر: weforum)

باتوجه به پیشرفت های سریع تکنولوژیکی و انقلاب چهارم صنعتی، آینده مشاغل در ارتباط تنگاتنگ با داشتن مهارت در حوزه های مختلف است.

حل مسأله، تفکر خلاق، خلاقیت، مدیریت نیروی انسانی، تعامل و همکاری، هوش احساسی، قضاوت و تصمیم گیری، جهت گیری خدمات، مذاکره و گفتگو، انعطاف پذیری از جمله اصلی ترین مهارت های مورد نیاز جوانان جویایی کار تا سال 2020 هستند.

(تصویر: weforum)

جوانان و سازمان های علمی که توسط جوانان مدیریت می شوند، به تعامل بیشتر با دولت ها نیاز دارند و بازنگری در قوانین محلی، ملی و منطقه ای برای گسترش همکاری های علمی، در کنار اختصاص بودجه کافی می تواند جهان را به مکانی بهتر برای زندگی همه مردم تبدیل کند.

در اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل عنوان شده است که دستیابی به برابری جنسیتی در دنیای کار، از ضروریات توسعه پایدار محسوب می شود؛ اما باید به این نکته مهم توجه داشت که برخی از این اهداف با فرهنگ کشورها مطابقت ندارند.

نقش جوانان در دستیابی به اهداف توسعه پایدار

جوانان در دستیابی به اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل از طریق تولید و مصرف پایدار، نقش محوری ایفا می کنند. نسل جوان و پویای امروز جهان، با بهره مندی از حجم بالای اطلاعات، خلاقیت بیشتر و ایده آل هایی که در ذهن دارد، می تواند تحقق آینده ای پایدارتر را تضمین کند.

باید این نکته را مدنظر داشت که وضع قوانین دست و پا گیر و مالیات های سنگین که مانعی در مسیر کسب و کارهای نوپا و کارآفرینان جوان هستند، می توانند دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) را با چالش مواجه سازند.

در اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل عنوان شده است که دستیابی به برابری جنسیتی در دنیای کار، از ضروریات توسعه پایدار محسوب می شود؛ اما باید به این نکته مهم توجه داشت که برخی از این اهداف با فرهنگ کشورها مطابقت ندارند.

به عنوان مثال، در موضوع برابری جنسیتی در حوزه اشتغال، از منظر دین اسلام به نکته ای اشاره شده است که اغلب در کشورهای غربی نادیده گرفته می شود: باید وضع جسمی و روحی زنان مدنظر قرار گرفته و وظایفی به آنان محول شود که با شرایط جسمانی و عاطفی آنان متناسب بوده و آسایش و آرامش آنها را برهم نزند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: UN / scientificamerican / weforum

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا