جذب 8 برابری دانشجوی خارجی نشدنی است

دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن در گفتگو با سیناپرس افزود: البته نظام آموزش عالی ما پتانسیل علمی، اساتید برجسته و ظرفیت جذب دانشجویان خارجی را دارد، چرا که زیرساخت های علمی لازم جهت حضور این دانشجویان خارجی در کشور ما کم نیستند، اما نیاز است که همین پتانسیل، از بالقوه به بالفعل برسد که این امر، مستلزم داشتن مدیریتی قوی و کارآمد است که هم اکنون جای خالی آن در نظام آموزش عالی ما احساس می شود.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: قطعا کاستی هایی در زیرساخت های علمی و دانشگاهی کشور وجود دارد، اما نباید چندین سال ورود دانشجویان خارجی را به کشور متوقف کنیم، به این امید که روزی زیرساخت ها تکمیل شود. بلکه باید همزمان با ورود این دانشجویان خارجی، در جهت بهبود امکانات و تجهیزات لازم در نظام آموزش عالی نیز گام برداریم.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که نباید نادیده گرفت، گزینش و انتخاب دانشجویان خارجی و همینطور رشته های آنهاست. در واقع در گزینش این دانشجویان باید حساب شده و با برنامه ریزی و هدف مشخص، اقدام کرد و برای جذب دانشجویان خارجی، نیازسنجی دقیق و هوشمندانه ای اعمال شود.

همدانی گلشن توصیه کرد: بهتر است پردیس هایی که دانشجویان خارجی در آن تحصیل می کنند به ساختمان مرکزی دانشگاه ها و پردیس های مرکزی نزدیک باشد تا تعامل آنها با دانشجویان داخلی و اساتید به سهولت انجام شود، نه اینکه دانشجویان خارجی را به پردیس های مناطق دوردست بفرستیم.

به گفته این استاد دانشگاه، ضعف اصلی نظام آموزش عالی در کشور ما، نبود یک برنامه ریزی جامع و صحیح است. در واقع ضعف مدیریتی و نرم افزاری، مشکل اساسی در مسیر پیشرفت نظام آموزش عالی به حساب می آید که همین مساله هم می تواند در فرآیند جذب دانشجویان خارجی، تاثیر منفی بگذارد.

همدانی گلشن تاکید کرد: متاسفانه در نظام آموزش عالی ما نوعی بی برنامگی و بی هدفی دیده می شود و همین مساله باعث شده که گاه برخی مدیران نظام آموزش عالی، بدون اینکه به اهداف کلی و قوانین بالادستی نظام آموزش عالی توجه کند، برنامه های دلخواه خود را به اجرا درآورند.

در نظام آموزش عالی ما نوعی بی برنامگی و بی هدفی دیده می شود و همین مساله باعث شده که گاه برخی مدیران نظام آموزش عالی، بدون اینکه به اهداف کلی و قوانین بالادستی نظام آموزش عالی توجه کند، برنامه های دلخواه خود را به اجرا درآورند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اهداف و خط مشی نظام آموزش عالی، به درستی و به صراحت تدوین شود و سیستم مدیریتی نیز به خوبی عمل کند، قطعا جلوی این بی برنامگی ها و هرج و مرج ها گرفته خواهد شد. مثلا با اینکه حقوق معقول و قابل توجهی به اغلب اعضای هیات علمی دانشگاه ها پرداخت می شود، اما خیلی اوقات دانشگاه ها به خوبی از حضور علمی اساتید استفاده نمی کنند، یا اینکه هم اکنون تعداد زیادی آزمایشگاه در دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد، اما درب بسیاری از آنها به روی دانشجویان و محققان بسته است و استفاده مطلوبی از این امکانات علمی و پژوهشی نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: تا وقتی این مشکلات ساختاری و مدیریتی در نظام آموزش عالی حل نشود، نمی توان به افزایش چند برابری جذب دانشجوی خارجی امیدوار بود، زیرا افزایش جذب دانشجوی خارجی با تقویت زیرساخت ها و مدیریت علمی، رابطه مستقیم دارد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا