طرح صیانت از فضای مجازی در هاله ای از ابهام

به گزارش سیناپرس اصفهان، مجید سعادتجو کارشناس فناروی اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: در طرح صیانت مجلس شورای اسلامی به دو موضوع احراز هویت و امنیت کاربران اشاره شده که پرتکرارترین موضوعات در این طرح است.

سعادتجو اضافه کرد: البته ذات فضای مجازی یک محیط شفاف است یعنی همه چیز در آن قابل پیگیری و قابل رویت است.

وی ادامه داد: به طور عادی وقتی کسی در اینترنت گشت و گذار می کند به هر سرور داخلی یا خارجی که متصل می شود اطلاعات دستگاهی که به وسیله آن به سروری متصل شده در زیرساخت شبکه ذخیره می شود و قابل ردیابی است.

این کارشناس فناوری اطلاعات یادآور شد: حتی اطلاعات وای فای و اتصال داده شما ذخیره خواهد شد در حقیقت همیشه به کاربران توصیه می شود اگر می‌خواهید امنیت پروفایل های خود را در فضای مجازی بالا ببرید از رمزگذاری های پیشرفته و چند فاکتوره استفاده کنید.

وی افزود: در محیط اینترنت هر چیز ساده ای قابل تشخیص است به همین خاطر آن دسته از شبکه های اجتماعی قابل اعتماد هستند که از رمزگذاری های پیشرفته برای ارتباطات کاربران استفاده می کند.

سعادت جو با طرح این سوال که مسأله احراز هویت در فضای مجازی چگونه است، گفت: مسأله احراز هویت در فضای مجازی بدین صورت انجام می گیرد که هرگاه در شبکه های اجتماعی یا وب سایت های خدماتی ارائه می شود هر شخصی که عملیات ثبت نام در آن را انجام بدهد به وسیله یک شماره موبایل و یا یک ایمیل رسماً مشخص خواهد شد که این اکانت ایجاد شده متعلق به چه کسی است و اکثر شبکه های اجتماعی خارجی از این امکان برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: با این تفاسیر در این طرح این نکته گفته می شود که اکانت های فیک قابل رهگیری نیستند و در مراجع قانونی نمی توان آنها را پیگیری کرد پس باید بگویم که قانون مشکل دارد و نه فضای مجازی اما در این طرح گفته می شود برای به دست آوردن اطلاعات باید آن سرور ها داخل کشور باشند که البته این حق مسلم هر کشوری است اما دلایل توجیه کننده نیست.

این کارشناس فناروی اطلاعات تصریح کرد: حتی اگر تمام پلتفرم های خارجی به داخل ایران نقل مکان کنند باز هم این روند در فضای مجازی تغییر نخواهد کرد چراکه این پلتفرم ها در کشورهای خودشان هم خیلی نیستند.

وی ادامه داد: به طور مثال دیتا سنتر فیسبوک در کشور آمریکا مورد حمله هکران قرار گرفته است و نه تنها وجود اطلاعات کاربران امریکایی در کشور خودشان باعث جلوگیری از حمله هکران به سرورها نشده است بلکه اطلاعات بسیاری از آنها به فروش رفته است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام محسوب می شود، خاطرنشان کرد: پژوهش های آماری نشان می دهد حداقل ۵۰۰۰۰۰ کسب و کار کوچک و بزرگ از طریق اینستاگرام درآمد کسب می کند و کاسبان زیادی مشتاق کسب درآمد از فعالیت و تبلیغات در این پلتفرم هستند چراکه اینستاگرام موجب شده هزینه های اضافی آنها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند مثلاً هزینه اجاره مغازه، اجاره فروشگاه، مالیات و … در اینستاگرام اخذ نمی‌شود و طرح صیانت تا حدی ساماندهی این امور را دنبال می کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا