همه خواستگاران جایزه ادبی پوشکین

«خانه پوشکین» شش کتاب را در فهرست نهایی جایزه کتاب سال ۲۰۲۴ خود قرار داد که طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد. این شش کتاب که نامزد این دوره از رویداد ادبی شده‌اند، طیف وسیعی از موضوعات را در دوره‌های زمانی و مکانی گوناگون از رشته‌کوه‌های قفقاز در جنوب تا مناطق برفی قطب شمال، از اردوگاه‌های کار استالین تا جنگی روسیه در اوکراین و سیاست و فرهنگ عامه در دوران ولادیمیر پوتین را شامل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری سینا،این شش کتاب عبارتند از:

«ارتفاعات قفقاز : جستجوی کوهستان در سرزمین خالی از سکنه روسیه» اثر «تام پارفیت»
«من روسیه را دوست دارم: گزارش از یک کشور گمشده» اثر «النا کوستیوچنکو»
«جنگ روسیه و اوکراین« نوشته «سرهی پلخی»
«واژه ها و سکوت ها: گله‌های گوزن شمالی ننتس و مبلغان انجیلی روسی در قطب شمال پس از شوروی به قلم «لاور والیکیوی»
«سبک روسی: جنسیت، قدرت و پوتین‌گرایی» نوشته «جولی ای. کسیدی
«پزشکان گولاگ: زندگی، مرگ و پزشکی در اردوگاه‌های کار استالین» نوشته «دن هیلی»

به گزارش مسکو تایمز، جایزه کتاب «خانه پوشکین» ۲۰۲۴ طی مراسمی در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ در خانه سوئدنبورگ در لندن به میزبانی «اندرو جک» بنیانگذار این جایزه و «النا سوداکوا» مدیر اجرایی خانه پوشکین، اعطا خواهد شد و جایزه ۱۰ هزار پوندی به نویسنده برنده تعلق می‌گیرد.

خانه پوشکین یک مرکز فرهنگی مستقل است که در سال ۱۹۵۴ توسط گروهی از مهاجران روسی بریتانیایی تأسیس شد. این سازمان همیشه یک سازمان غیرسیاسی بوده که محل برگزاری رویدادهایی بوده است که نمایانگر همه دیدگاه‌های مختلف درباره روسیه و فرهنگ روسیه، گذشته، حال و آینده است.

«الکساندر سرگیویچ پوشکین» شاعر نام آشنای روسی که این جایزه به نام او بنا نهاده شده، بنیانگذار داستان‌نویسی مدرن در زبان روسی نیز است. این نویسنده‌ بزرگ در سرتاسر جهان شناخته شده است و آثارش به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند.

این نویسنده تحت تاثیر ادبیات فرانسه و به خصوص مکتب ولتر شاعر فرانسوی بود چرا که در آن دوران اکثر نجیب‌زادگان روس جز به زبان فرانسوی سخن نمی‌گفتند و الکساندر پوشکین نیز توانست بر این زبان مسلط شود.

«کتاب دختر سروان» و «مجموعه داستان‌های الکساندر پوشکین» از جمله کتاب‌های مشهور این نویسنده روس محسوب می‌شوند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا