چین در دنیای نوآوری طلا درو می‌کند

آرین کربلائی: از چین باید ترسید یا درس گرفت؟ این روزها همه نگاه‌ها در دنیای نوآوری و تجارت به این کشور دوخته شده که با سرعت در حال سبقت گرفتن از بقیه است. چه اینکه اگر اقتصاد چین دچار کوچک ترین نوسان شود، بازارها هم دستخوش نوسان‌های شدید خواهد شد اما در اوج جنگ تراشه‌های بین چین و آمریکا، اژدهای زرد همچنان اقتصاد خود را با فناوری و نوآوری منظم کرده و تصمیم به عقب نشینی هم ندارد.

به گزارش خبرگزاری سینا، وقتی 5 سال پیش چینی‌ها از طرح توسعه خود در خلیج گوانگ دونگ در نزدیکی شبه جزیره ماکائو رونمایی کردند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که اینجا، همان جایی است که الگوی جدید از تجارت را تجربه کند چه اینکه از استان گواندگ دونگ به عنوان یکی از پیشروان اقتصاد چین یاد می‌شود. شاید ندانیم که این منطقه در شاخص یا رتبه بندی جهانی پتنت جایگاه اول را به خود اختصاص داده و شرکت‌های فناور در رشته‌های الکترونیک، نرم افزار و داروسازی قطب جدید نوآوری را تشکیل داده اند. برآورد شده که میزان سرمایه گذاری جذب شده طی 2 سال اخیر میلادی در این قطب جدید اقتصادی نوآورانه به 5 تریلیون یوان رسیده است.

رقابت بر سر هوش مصنوعی

چینی‌ها هرگز تسلیم فشار آمریکایی‌ها نمی شود و به رغم همه فشارها و محدودیت‌ها برای اینکه جلوی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفنه به چین گرفته شود، این غول اقتصادی دنیال راهی تازه ای در پیش گرفته و تلاش می‌کند با استفاده از ابررایانه‌ها و تراشه‌های مصنوعی ساخت داخل، از تهدید و فشار، فرصت بسازند. از جمله اینکه چند مرکز ابررایانه قدرتمند به نام‌های مرکز هوش مصنوعی چاینا موبایل و تیین چین را گسترش داده که بر اساس تحقیقات صورت گرفته آموزش الگوهای زبانی بزرگ با بهره گرفتن از این ابررایانه‌ها و تراش‌های هوش مصنوعی ساخت چین، از کارآمدی بالا برخوردار بوده و مهم تر اینکه مقرون به صرفه هم هست.

چاینا موبایل اعلام کرده که 60 هزار واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU را تحت پوشش داده که نشان می‌دهد چین می‌کوشد وابستگی اش به هوش مصنوعی آمریکایی را کم کند و خودش به عنوان یک قطب و قدرت در دنیای هوش مصنوعی قد علم کند.

به قطب جدید فناوری خوش آمدید

مقامات پکن همچنان اصرار دارند که در دنیای فناوری‌های پیشرفته نباید عقب مانده بود و به همین دلیل یک منطقه توسعه صنعتی با فناوری پیشرفته را در منطقه جدیدی به نام شیونگ آن در استانی در شمال کشورشان را راه اندازی کرده اند. در این مرکز قرار است خدمات مبتنی بر صنایع پیشرفته به ویژه در حوزه خدمات علمی و فناوری و تجارت آزاد فعال شود. به همین دلیل 5 پارک فناوری اختصاصی در حوزه‌هایی چون هوا فضا، اطلاعات، زیست فناوری، مواد نوین و فناوری‌های آینده هم ایجاد شده و زیرساخت‌های آن آماده است و چندین شرکت با فناوری‌های پیشرفته هم در این منقطه مستقر شده اند.

دلار بکار؛ طلا درو کن

می گویند سرمایه گذاری صحیح و هوشمندانه در دنیای نوآوری مثل این است که دلار بکارید و طلا درو کنید و شاید مصداق آن را بتوان در اقتصاد چین جستجو کرد. هر منطقه مستعد و شاید کمتر شناخته شده این کشور طی سالهای اخیر تبدیل شدن به بخشی از پازل بزرگ قدرت نمایی اژدهای زرد است. چه اینکه در نتیجه اصلاحات در اقتصاد چین اکنون استان خونن هم به قطب دیگری تبدیل شده و حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه صنایع پیشرفته رکورد 140 میلیارد دلار را هم شکسته است. باورتان می‌شود که در یک استان چین فقط تعداد شرکتهای فناور از مرز 10 هزار گذشته و استان یادشده از نظر ظرفیت نوآوری در جایگاه نهم قرار دارد.

برآوردها نشان می‌دهد که همین استان توانسته 211 پروژه با 500 شرکت برتر دنیا ببدند و ارزش تولید ناخالص داخلی استان خونن به بیش از 700 میلیارد دلار رسیده تا جایی که چینی‌ها حتی به این نتیجه رسیده اند که می‌شود صنایع دستی را هم با همین فرمان رونق داد.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا