آمریکا اقدام به بازگشایی مدارس کرد

بازگشایی مدارس همزمان با شیوع گسترده گونه دلتا بود و افزایش کودکان مبتلا را به دنبال داشت؛ موضوعی که نگرانی‌های شدیدی در آمریکا ایجاد کرده است.

دانش آموزان آمریکایی در مدت کوتاهی پس از بازگشایی مدارس، به دلیل شیوع گسترده کووید ۱۹ به خانه‌ها فرستاده شدند تا مجددا قرنطینه شوند. در طول هفته منتهی به اول آگوست، در مقایسه با هفته قبل، مجموع موارد ابتلا به این بیماری در ایالت فلوریدا به میزان یک درصد کاهش داشت.

در حالی که بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت و مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های آمریکا میزان ابتلا به کووید ۱۹ بین نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله افزایش ۱۶ درصدی داشت. همچنین میزان شیوع این بیماری بین کودکان کوچکتر از ۱۲ سال در همین مدت ۲۱ درصد افزایش داشته است.

با توجه به افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کووید بین دانش‌آموزان ایالت‌های تگزاس، آریزونا و سایر ایالت‌ها، بازگشایی مدارس موجب افزایش نگرانی والدین در سراسر آمریکا شده است. در طول دو هفته ابتدای بازگشایی مدارس، تنها در حومه آتلانتا بیش از ۷۰۰ دانش آموز و کارمند مدارس به کووید ۱۹ مبتلا شدند.

در سطح ملی نیز به گزارش آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، تعداد موارد ابتلای کودکان به کووید ۱۹ در طول یک ماه گذشته بیش از چهار برابر شده است. بر اساس این گزارش ۲۲ درصد از موارد ابتلای هفتگی به کووید ۱۹ و ۳.۶ درصد از موارد بستری شدن بر اثر ابتلا به این بیماری را کودکان تشکیل می‌دهند.

این افزایش آمار ابتلا به بیماری موجب افزایش نگرانی والدین در رابطه با بازگشایی مدارس شده است اما به اعتقاد متخصصان بخش قابل توجهی از افزایش موارد ابتلا به بیماری در مدارس ناشی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

در برخی از ایالت‌های آمریکا مانند جورجیا که واکسیناسیون و استفاده از ماسک در مدارس اجباری است، افزایش قابل توجهی در موارد ابتلای دانش آموزان به کووید ۱۹ مشاهده نشده است. علاوه بر این آزمایش مستمر، تهویه صحیح هوای کلاس‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی راهکارهای کلیدی برای کنترل شیوع بیماری در مدارس محسوب می‌شوند.

همچنین به گفته محققان بسیاری از کودکان در محیط‌های خارج از مدرسه و توسط افراد بالغی که واکسیناسیون نشده‌اند، به ویروس آلوده می‌شوند و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ویروس را در مدرسه به سایرین منتقل می‌کنند. به همین علت آموزش کودکان برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با بزرگسالان و ترغیب آن‌ها به استفاده از ماسک در محیط مدرسه اهمیت بسیاری در محافظت از آن‌ها دارد.

با توجه به تمام این آمار و با توجه به اینکه هنوز جمعیت بزرگسال به طور کامل واکسینه نشده‌اند، سوال مطرح این است که آیا بازگشایی مدارس در این شرایط تصمیم درستی است؟

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ۴۱.۲۰۶.۶۷۲ نفر مبتلا و ۶۶۹.۰۲۲ نفر جانباخته همچنان صدرنشین کشورها در آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونا قرار دارد. 

به طور کلی، از زمان شروع این همه گیری تاکنون، ۲۲۲.۷۳۷.۸۶۶ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۴.۵۹۹.۵۳۴ نفر جان خود را از دست داده اند. البته تعداد بهبودیافتگان نیز چشمگیر است؛ تاکنون ۱۹۹.۲۵۵.۶۱۵ نفر از افراد مبتلا درمان شده و بهبودیافته اند. 

در ایران نیز تاکنون ۵.۱۸۴.۱۲۴ نفر به این بیماری مبتلا شده، ۱۱۱.۸۹۲ نفر جانباخته و ۴.۴۲۲.۷۴۰ نفر نیز بهبودیافته اند. 

در خصوص بازگشایی مدارس در ایران هنوز دستورالعمل قطعی صادر نشده اما علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش گفته است که برای آغاز سال تحصیلی اقداماتی همچون آغاز به کار مدرسه تلویزیونی ایران، استفاده از تمامی ظرفیت های شبکه شاد، حضور تدریجی و آرام دانش آموزان در مدارس، پیش بینی پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون فرهنگیان و تاکید بر تمرکززدایی و واگذاری اختیارات بیشتر به استان ها و مدارس صورت گرفته است. 

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا