بازدید مجازی از موزه‌های دنیا

جاذبه‌های گردشگری بسیاری اعم از موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و باستانی، باغ‌وحش‌ها و آکواریم ها در دنیا وجود دارد که بعد مسافت بازدید از آن‌ها را برای همه امکان‌پذیر نخواهد کرد. امروزه با توجه به روند شتابناک پیشرفت فناوری در سراسر جهان، در شرایطی که امکان حضور در مناطق گوناگون جهان وجود نداشته باشد، به کمک اینترنت می‌توان از آثار مختلفی بازدید کرد. بر این اساس بسیاری از این جاذبه‌ها دارای سایتی شبیه‌سازی‌شده از محل نمایش است که برای بازدیدکننده امکان بازدید همه بخش‌های محل موردنظر را فراهم می‌سازد. در ادامه به معرفی مجموعه‌ای از موزه‌ها، آکواریوم‌ها و امکاناتی می‌پردازیم که تعطیلات نوروز می‌تواند فرصت مناسبی برای استفاده از امکانات بازدید مجازی از آن‌ها باشد.

پارک گیاهی برلین

پارک گیاهی برلین در منطقه دهلم در نزدیکی شهر برلین قرار دارد که یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین باغ‌های گل و گیاه در جهان است. این پارک به نام باغ گیاهی نیز خوانده می‌شود. در این پارک بالغ‌بر 22 هزار نوع گل و گیاه مختلف وجود دارد که در زمینی به گستره 43 هکتار برای بازدیدکنندگان، گردشگران و نیز دوستداران گل و گیاه به نمایش گذاشته‌شده است. برای گردش مجازی در باغ گیاه‌شناسی برلین و ورود به سایت این باغ کافی است نشانی http://www.botanischer-garten-berlin.de/en/home را در قسمت بالای صفحه مرورگر اینترنت وارد کنید تا به‌این‌ترتیب بتوانید به همه اطلاعات مربوط به این پارک گیاهی دسترسی داشته باشید. بدنه اصلی سایت شامل یک منو در سمت چپ تصویر و یک آلبوم زیبای تصویری از پوشش گیاهی باغ در سمت راست است که با کلیک کردن بر روی هر یک از عکس‌های موجود در آلبوم می‌توان به صفحه مربوط به اطلاعات آن عکس دست پیدا کرد. در صفحه واردشده نیز آلبومی از تصاویر همراه با شرح مختصر موضوع دیده می‌شود که برای دستیابی به اطلاعات تکمیلی درباره هر عکس می‌توان بر روی آن کلیک کرد. علاوه بر این از طریق منوی سمت چپ می‌توان به همه محتوای سایت دسترسی پیدا کرد و در پایین‌ترین بخش این منو نیز قسمت ویژه‌ای برای جستجو در محتوای سایت قرارگرفته است که با کلیک کردن بر روی آن می‌توان نتایج همخوان با مورد جستجو را مشاهده کرد.

از خانه خود، بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا را تماشا کنید

آتلانتا مرکز و بزرگ‌ترین شهر ایالت جورجیای آمریکا است و آکواریوم این شهر، بزرگ‌ترین آکواریم دنیا محسوب می‌شود. آکواریم بزرگ جورجیا با 5/8 میلیون بشکه از آب دریا پرشده و محل نگهداری 120 هزار و 500 گونه آبزی مختلف است. تنوع ماهی‌های این آکواریم بسیار بالاست و گوناگونی و رنگارنگی ماهی‌ها، زیبایی شگفت‌انگیزی به محیط آن بخشیده است. ازآنجاکه ظرفیت آکواریوم جورجیا بیش از دو و نیم برابر ظرفیت دومین آکواریوم بزرگ دنیاست، سایت مجازی این آکواریوم نیز از وسعت اطلاعاتی بالایی برخوردار است. برای ورود به این سایت باید در مرورگر خود نشانی http://www.georgiaaquarium.org را وارد کنید تا به دنیای مجازی این آکواریوم وارد شوید.

این صفحه از چهار قسمت اصلی منوی اصلی، تصاویر متحرک، نوار اخبار و لینک‌های اصلی تشکیل‌شده است. بخش تصاویر متحرک شامل تصاویر زیبایی از موجودات دریایی حاضر در این آکواریوم که نمونه‌ای از آبزیان محیط طبیعی است که ارزش زمان گذاشتن را خواهد داشت. در بخش گالری فیلم می‌توان به آرشیو بزرگی از فیلم‌های مربوط به آبزیان این آکواریوم دست پیدا کرد، جالب اینجاست که بسیاری از این فیلم‌ها نمونه‌ای از تحقیقات علمی انجام‌شده بر روی این موجودات است و بار علمی بسیار بالایی برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش به‌خصوص دنیای زیرآب و موجودات آبزی خواهد داشت.

بازدید مجازی از آثار تاریخی جهان با کمک نمای خیابانی گوگل

بسیاری از دیدنی‌های جهان مانند آثار و محوطه‌های باستانی که در فضای آزاد قرار دارند نیز از طریق یکی از جالب‌ترین برنامه‌های موجود در فضای مجازی به نام Google Street View یا نمای خیابانی گوگل قابل‌مشاهده هستند. این فناوری با فراهم کردن تصاویر باکیفیت به‌صورت پانارومای سه بعدی، امکان دیدن شهرها و بخش‌های مختلف جهان را برای بازدیدکنندگان از طریق دنیای مجازی فراهم کرده است و شما می‌توانید از پشت کامپیوتر خود یا از طریق اپلیکیشن اندروئید این برنامه، به تماشای شهرها و دیدنی‌های سراسر دنیا بنشینید. این برنامه دارای کاربردهای بسیار متنوعی است و با کمک آن می‌توان از بخش‌هایی از کره زمین که به دلایل مختلف بازدید از آن امکان‌پذیر نبوده یا با مخاطراتی همراه است، بازدید به عمل آورد. تیم Google Street View معمولا تصاویر شهرها و مناطق موردنظر خود را به‌وسیله دوربین‌های نصب‌شده بر روی خودرو تهیه می‌کنند. نشانی اصلی وب‌سایت این برنامه https://www.google.co.in/maps/streetview/explore/ است و شما می‌توانید از طریق آن بخش‌های مختلف جهان را مشاهده کنید برای نمونه اگر شما قصد دیدن آثار طبیعی و تاریخی هندوستان را دارید می‌توانید با واردکردن آدرس https://www.google.co.in/maps/streetview/ وارد صفحه هندوستان شده و با انتخاب بخش موردنظر خود، به تماشای آن بنشینید.

موزه آرمیتاژ سن‌پترزبورگ

موزه آرمیتاژ به بزرگ‌ترین موزه روسیه، سومین موزه بزرگ جهان و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های دنیا شهرت دارد. این موزه با مجموعه بی‌نظیری از آثار هنری و تاریخی، یکی از برجسته‌ترین میعادگاه‌های هنر و تاریخ محسوب می‌شود که در شهر سن‌پترزبورگ روسیه قرارگرفته است. این موزه دارای مجموعه بزرگی از آثار هنری اروپای غربی، روسیه و خاورمیانه است که بخش ویژه فرهنگ‌ و تمدن‌ ایران یکی از بخش‌های مهم و باارزش این موزه محسوب می‌شود که شامل اشیا گران‌بها و باارزشی از تاریخ‌ و یافته‌های باستان‌شناسی در ایران است.

برای ورود به دنیای مجازی این موزه باید نشانی http://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/ را در مرورگر اینترنت وارد کنید تا به اطلاعات کامل ارائه‌شده درباره موزه دسترسی داشته باشید. سایت این موزه بسیار ساده و به‌راحتی قابل بارگذاری است. قسمت‌های اصلی این سایت در مرکز صفحه قابل‌مشاهده است.

در بخش کلکسیون‌ها می‌توان به فهرست آثار موجود در این موزه که بر اساس نوع و اهمیت آثار طبقه‌بندی‌شده، دست پیدا کرد. لینک هر یک از این گروه‌ها در این صفحه قابل‌مشاهده است. ترتیب نمایش آثار در بخش نمایشگاه‌ها طوری برنامه‌ریزی‌شده است که آثار مختلفی در بازه‌های زمانی یک سال به نمایش گذاشته شوند. این موزه دارای گالری دیجیتالی از آثار مختلف به نمایش گذاشته‌شده در موزه است که به تفکیک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

پارک ملی ایگوازو، آرژانتین

پارک ملی ایگوازو که به‌طور مشترک در کشورهای آرژانتین و برزیل واقع‌شده یکی از ده پارک ملی برتر دنیا است که سال 1984 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بیش از 55 هزار هکتار این پارک ملی در آرژانتین و 170 هزار هکتار آن در برزیل قرار دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک ملی بین این دو کشور و نیز جنوب آمریکا شناخته می‌شود.

سایت پارک ملی ایگوازو به تمام معنی یادآور حضور در طبیعت است و می‌تواند یک گشت‌وگذار مجازی خارق‌العاده را برای فرد مهیا سازد. شما می‌توانید از طریق ورود به این سایت از اتاق خود سفری شگفت‌انگیز به عمق طبیعت زیبای آمریکای جنوبی را تجربه کنید. کافی است نشانی http://www.iguazuargentina.com/english را در مرورگر خود وارد کنید تا به دنیای شگفت‌آور این پارک وارد شوید. در بخش گالری تصاویر متحرک می‌توان به تصاویر زیبایی از این پارک دسترسی پیدا کرد. گالری تصاویر زیبای سایت هرچند ثانیه یک‌بار تصویر زیبایی را از این منطقه گردشگری و طبیعت لذت‌بخش برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در بخش دید سه‌بعدی به معنی واقعی گردشگری مجازی را می‌توان تجربه کرد. در این بخش می‌توان آزادانه در محیط مجازی زیبای پارک گردش کرده و از مناظر طبیعی زیبای آن لذت برد. پیشنهاد می‌شود در هنگام ورود به این بخش، نمایشگر خود را به تلویزیون خانه متصل کرده تا حضور در محیط را بیشتر حس کنید.

موزه ویکتوریا و آلبرت

موزه ویکتوریا و آلبرت در کرامول گاردنز، کنزینگتون جنوبی شهر لندن واقع شده و ازنظر داشتن ذخایر غنی از آثار هنری از برترین موزههای جهان است. قالی اردبیل نیز یکی از نفیس‌ترین اجناس بخش هنر ایرانی موزه است که درگذشته در بقعه شاه صفی‌الدین قرار داشته و در زمان شاه‌طهماسب اردبیلی به شاه عثمانی هدیه داده شد سپس در قرن 17 آن‌ها این فرش را به دولت بریتانیا فروختند. این فرش زیر یک فضای شیشه‌ای قرار دارد که درون آن چراغ‌هایی نصب‌شده است و هر نیم ساعت یک‌بار این چراغ‌ها را روشن می‌کنند تا بافت ریز فرش بهتر دیده شود.

از طریق نشانی www.vam.ac.uk می‌توان به سایت این موزه دست پیدا کرد. پس‌ازآن در صفحه اول این سایت تصاویری متحرک با عکس‌هایی جذاب از آثار هنری دیده می‌شود. موزه ویکتوریا و آلبرت یک شبکه تلویزیونی اختصاصی دارد که از طریق سایت این موزه می‌توان به‌صورت آنلاین به این شبکه دسترسی پیدا کرد، با کلیک روی این بخش می‌توان از گزارش نمایشگاهها و نقد تصویری آثار هنری که به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، بهرهمند شد.

در بخش مجموعه‌های هنری موزه می‌توان به جستجو در فهرست مجموعه‌ها پرداخت و ریشه تاریخی هر مجموعه را موردبررسی قرارداد. آثار صوتی- تصویری به نمایش درآمده در سایت این موزه گستره وسیعی دارد و مجموعه‌های متنوعی از موسیقی کلاسیک تا داستان‌گویی و تئاتر را دربرمی گیرد.

سفر مجازی به آکواریوم ونکوور

آکواریوم ونکوور در پارک استنلی در ونکوور کانادا واقع‌شده است. این آکواریوم یکی از مراکز نگهداری و نمایش آبزیان دریایی و اقیانوسی است و با امکانات فوق حرفه‌ای که در این زمینه دارد، به بررسی رفتارهای جانوران آبزی نیز می‌پردازد.

آکواریوم ونکوور بزرگ‌ترین آبزی‌دان کانادا و یکی از پنج آکواریوم بزرگ امریکای شمالی است. این آکواریوم نخستین آکواریوم در جهان بوده که از نهنگ اورکا نگهداری می‌کرده و آن را برای عموم به نمایش می‌گذاشته است. این بخش از آکواریم برای مدت‌ها یکی از بخش‌های پربازدید کننده این آکواریوم بوده است. از دیگرگونه‌های نهنگ و دلفین که در این آکواریم نمایش داده می‌شود، می‌توان به نهنگ‌های قطب شمال، نهنگ بلوگا و دلفین‌های باهوش منطقه اشاره کرد. برای شروع یک گردش مجازی در آکواریوم ونکوور باید نشانی http://www.vanaqua.orgHYPERLINK "http://www.vanaqua.org/"/ را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید تا به وب‌سایت رسمی آن دسترسی داشته باشید. این وب‌سایت دارای سه بخش اصلی که بیشترین حجم اطلاعاتی این آکواریم از طریق منوی اصلی قابل‌دسترسی خواهد بود.

بر اساس آثار داخلی این آکواریوم گالری‌های متنوعی وجود دارند که هر یک از آن‌ها به‌صورت مجزا معرفی‌شده‌اند. این سایت از نمایشگاه‌های آنلاینی برخوردار بوده که عکس‌ها و فیلم‌های بی‌نظیری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

مترجم:فاطمه کردی / احسان محمد حسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا