توجه ویژه مجلس به بحث آب با اختصاص بودجه مناسب

حسین نیازآذری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع آب کشور، بر لزوم سرمایه گذاری به منظور افزایش بهره وری آب در بخش های شرب و کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط جوی و میزان بارش ها در سال جاری، نگرانی هایی در مورد تامین آب شرب و کشاورزی شهروندان وجود دارد. با وجود آنکه امید ما به رحمت الهی است که انشاالله میزان بارش در ماه های باقی مانده، افزایش یابد، اما مسوولان وزارت نیرو نباید از برنامه ریزی در این زمینه غافل شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم، در شورای عالی آب گزینه های مختلفی برای برون رفت از وضعیت فعلی در نظر گرفته شده و قرار است که از سوی هیات وزیران، هم برای اجرا و هم برای مدیریت مصرف آب به دست اندرکاران ابلاغ شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی می بایست مدیریت مصرف به معنی بهینه مصرف کردن آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش شرب اعمال شود. وزارت جهاد کشاورزی نیز باید هماهنگی های لازم را انجام دهد که کشاورزان عزیز زودتر وارد کشت بهاره شوند تا در پیک مصرف آب، دچار چالش و تنگنا نشوند. در مورد آب شرب کلانشهرها هم بایستی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود تا از بروز بحران، جلوگیری به عمل آید.

نیازآذری متذکر شد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در نشست های مختلف با حضور وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی، خواستار ارایه یک طرح مدون و جامع پیرامون سند جامع آب در کشور شده است تا بر اساس آن بتوانیم هماهنگی های لازم را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به توجه ویژه مجلس به بحث آب و اختصاص بودجه مناسب به این موضوع، تصریح کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در تبصره 11 قانون بودجه سال آینده به تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی اراضی به منظور افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی پرداخته است. انشاالله کشاورزان از این فرصت که دولت 85 درصد هزینه احداث سیستم های نوین آبیاری را پرداخت می کند، به خوبی استفاده کنند.   

نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین مجلس در تبصره دیگری میزان 10000 میلیارد ریال برای توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار مصوب کرد که این موضوع می تواند برای برون رفت از شرایط موجود کمک بسزایی باشد.

وی بحث تامین آب شرب روستاییان را از دیگر مسایل مورد توجه نمایندگان دانست و گفت: خوشبختانه مجلس مصوبه خوبی هم در زمینه تامین آب شرب روستاییان داشت. 500 میلیون دلار از ظرفیت صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد تا بتواند مشکل روستاهایی که فاقد آب شرب هستند را برطرف کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا