مأموریت جدید ناسا برای نقشه برداری از هسته سیاره سرخ

مریخ مقصد آسانی برای انجام مأموریت های فضایی نیست و تنها 40 درصد از مأموریت های آژانس های فضایی مختلف به مقصد سیاره سرخ، موفقیت آمیز هستند.

در جدیدترین مأموریت ناسا، فرودگر InSight (اینسایت) به وسیله موشک اطلس V امروز (شنبه 15 اردیبهشت) از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا (آمریکا) به فضا پرتاب شده و و پس از یک سفر 7 ماهه، ماه نوامبر (اواخر آبان) به مریخ خواهد رسید.  

هدف از مأموریت فرودگر InSight، بررسی هسته درونی مریخ برای نخستین بار عنوان شده است. این فرودگر در قسمت Elysium Planitia – دشت مسطح و بدون سنگ در خط استوای مریخ – فرود می آید. این منطقه از آن جهت انتخاب شده است که مناسب ترین محل برای فرود یک کاوشگر و بررسی سیاره از سطح تا هسته داخلی است.

نیل بولز (Neil Bowels)، از دانشگاه آکسفورد و یکی از محققان انگلیسی حاضر در این مأموریت تأکید کرد: منطقه انتخاب شده برای فرود این کاوشگر، مسطح، خالی و چندان بادخیز نیست و این دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز داریم.

فرود در نزدیک خط استوای مریخ، امکان بررسی تأثیرات بارش های شهاب سنگی بر سطح سیاره را فراهم می کند.

فرودگر InSight مجهز به ابزار مختلفی از جمله یک ابزار نیزه مانند جریان گرم برای نفوذ به داخل خاک مریخ برای اندازه گیری سرعت خروج گرما از داخل سیاره است. ابزار دیگر، یک لرزه سنج (seismometer) است که از طریق بازوی رباتیک کاوشگر، روی سطح سیاره قرار می گیرد.

 این ابزار به قدری حساس است که قادر به تشخیص ارتعاشاتی کوچک تر از عرض اتم است و یکی از موارد الزامی برای این کار، فرود بر سطح صاف است. ابزار لرزه سنج به دانشمندان کمک می کند تا لرزش ها یا مریخ لرزه ها (marsquakes) را ثبت کنند.

متخصصان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا پیش بینی می کنند که فرودگر InSight بتواند حدود 100 مریخ لرزه به بزرگای 3.5 (ریشتر) را در مدت 2 سال مأموریت ثبت کند.  

همچنین، دو آنتن نصب شده بر روی فرودگر، امکان کنترل و رهگیری دقیق موقعیت فرودگر بر سطح سیاره سرخ را فراهم می کند. از این طریق می توان اندازه هسته سیاره و جامد یا مایع بودن آن را نیز بررسی کرد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: mashable / guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگر به فواید چنین پروژه هایی هم اشاره می کردید خیلی عالی تر می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا