وزیر علوم خطاب به دانشجویان: بر مبنای قانون انتقاد کنید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دانشجویان خواست انتفاد از این وزارتخانه در قالب چرایی عمل نشدن به قانون‌های مرتبط با وزارت علوم باشد.

محمدعلی زلفی‌گل امروز (دوشنبه) با شرکت در مجموعه نشست های کارگزار ملت (سلسله نشست های علمی با کارگزاران جمهوری اسلامی) با عنوان در آرزوی دانشگاه جمهوری اسلامی، چرا دانشگاه در ایران زنده نیست؟ که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده مدیریت و افتصاد این دانشگاه برگزار شد به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.

سه نماینده دانشجویان در ابتدای این نشست شامل نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی انتقادهای خود از روند اداره نهاد آمورش عالی کشور و دانشگاه ها بیان کردند.

وزیر علوم به این انتقادها که گاه طولانی و با تشویق دانشجویان همراه بود، پاسخ داد. وی در مورد یکی از انتقادها نسبت به اخراج برخی استادان گفت: امکان بیان همه واقعیت ها را در این مورد نداریم، ولی برخی مواردی که گفته می شود استاد اخراج شده است، درست نبوده و استاد بازنشسته شده یا موارد دیگری بوده است و در کل تعداد استادان بازنشسته به اندازه ای که در برخی رسانه ها منتشر شد، نبوده است.

زلفی گل در ادامه برخی رفتارهای دانشجویان را نادرست دانست و با یادآوری تعطیلی دانشگاه ها در دوران کرونا گفت: یک سال اول مسئولیتم در وزارت علوم، همه گیری کرونا بود و خوابگاه های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل های دانشجویی هم دشوار بود. اما دانشگاه ها در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از نظر نشاط سیاسی فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این امر را تایید می کند.

وزیر علوم خطاب به دانشجویان: بر مبنای قانون انتقاد کنید

وی به راه اندازی سامانه فرنما اشاره کرد و اظهار داشت: برای اطلاع دقیق از فعالیت های فرهنگی این سامانه را تاسیس کردیم که بر اساس آن امروز دقیق می توانیم بگوییم، دانشگاه علامه در سال ۱۴۰۲ در مجموع هزار و ۳۰۰ فعالیت فرهنگی داشته است. همچنین در ارزیابی روسای دانشگاه ها فعالیت های فرهنگی ثبت شده بر اساس سامانه فرنما معیار مهمی است و از روی همین سامانه کارنامه فرهنگی برای دانشجویان صادر می شود.

وزیر علوم خطاب به دانشجویان: بر مبنای قانون انتقاد کنید

تولید علم باید برونداد داشته باشد

وزیر علوم به اهمیت انجمن های علمی اشاره و خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می آیند و از مزایای آن بهره مند می شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه های اجرایی نیز تسهیل شده است.

زلفی گل درمورد کاهش رتبه علمی ایران در منطقه از جهت مستندات علمی به شکل مقاله از رتبه اول به رتبه دوم گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر فرمودند وظیفه تولید علم، تولید عالم و جهت دهی به علم و عالم است.

وی تاکید کرد: تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاوردهای علمی یا هنری یکی از این بروندادها است و ممکن نیست استادی هیچ کدام از این بروندادها را نداشته باشد. این موضوع را در آیین نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید کرده ایم که استاد می تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست، ولی تولید علم باید به شکلی برونداد داشته باشد. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیار رفع کنند ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

 

وزیر علوم افزود: فردی که رساله های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می کند، فردی که رساله های کاربردی دارد ۲ برابر و فردی که کل رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت به صورت ویژه تشویق می شوند.

زلفی گل در مورد توسعه خوابگاه های متاهلی گفت: ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی در مدت دو سال ساخته شد و تا پایان سال ۲۰۰۰ واحد تحویل می شود. دانشگاه ها راهکارهایی مانند تهاتر و مولدسازی دارند و بر اساس قانون می توانند از این اموال استفاده کرده و خوابگاه های متاهلی را توسعه دهند. دانشگاه علامه طباطبائی هفته گذشته یکی از املاک خود را برای توسعه خوابگاه متاهلی تغییر کاربری داد. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان بودجه ای حمایت مالی می کنیم.

وی از دانشجویان خواست انتقادهای قانونی خود را از وزارت علوم بیان کنند و برای نمونه بپرسند چرا رتبه علمی کشور افت پیدا کرده است، چرا باید بر اساس برنامه ششم توسعه ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی صرف امور پژوهشی می شد ولی نشده است و غیره.

وزیر علوم همچنین در مورد اینکه رشته تحصیلی وی با مقام وزارت علوم تناسبی ندارد، گفت: طی سال ها مقالات بسیاری در زمینه سیاست‌گذاری علم و پژوهش نوشته ام، در تاسیس و توسعه پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز نقش داشتم و رییس و معاون پژوهش دانشگاه بودم.

 

۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم

زلفی گل به بیان اقدامات انجام شده در وزارت علوم پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش پایه های تشویقی استادان به ۶۰ پایه که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بورسیه رتبه های برتر کنکور هر سال و المپیادی، بورسیه رشته های علوم پایه و علوم انسانی، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی جدید استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد مصوب شورای عالی عتف، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت های فرهنگی، راه اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه های بین المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله این فعالیت ها است‌.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات نماینده بسیج دانشجویی که گفته بود چرا در دانشگاه ها حضور ندارد، گفت: بیش از ۶۰ سفر به دانشگاه های مختلف سراسر کشور انجام شده است. در دانشگاه هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد، ۷۵ اقدام جدید در این مدت انجام شده است.

وزیر علوم در ادامه به راه اندازی سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۵ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده و استادانی که روی رفع نیازهای ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می کنند. برای حمایت از پژوهشگران سامانه پژوهشگران مستقل را راه انداختیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره مند شوند. سامانه دانا درگاه اشنایی با نخبگان و اینده سازان تاسیس شد کا همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی دارند و همه دستاوردهای علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت می کنند. پژوهانه بر این اساس و روزامد بودن صفحه به انها تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید
زلفی گل: آموزش مهارت محوری دانشگاه‌ها در حد انتظار نیست
اولویت‌های پژوهش و فناوری ۱۴۰۷-۱۴۰۳، مصوب شورای عالی عتف ابلاغ شد
ضرورت تداوم راه علمی شهید طهرانی مقدم توسط مراکز علمی و دانشگاهی
وزیر علوم بر پیگیری امور معیشتی یاوران علمی دانشگاه‌ها تاکید کرد
شهیدان طهرانی مقدم ها و احمدی روشن‌ها محصول دانشگاه هستند

زلفی گل همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش آموخته های دانشگاه ها بود و شهید طهرانی مقدم ها، شهید شهریاری ها و شهید احمدی روشن ها در همین دانشگاه ها آموزش دیده اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

وی گفت: اگر گزارشی در مورد خلاف عمل کردن استاد دانشگاه به قانون و مقررات داشته باشیم، حتما با آنها برخورد می شود. از دانشجویان می خواهیم این موارد را به رییس حراست، رییس دانشگاه یا رییس گروه اطلاع دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و گفت در این راستا فعالیت فرهنگی را توسعه دادیم، از دانشجویان برای برگزاری برنامه های مختلف استفاده می کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل های دانشجویی افزایش می دهیم. برای اولین بار مرکز علوم انسانی را دز وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است.

زلفی گل با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته های علوم انسانی بررسی می شود و اگر به این رشته ها بی توجهی شود در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته ایم.

وی راهکار این امر را هدایت نخبگان به علوم انسانی دانست و ادامه داد: در بسیاری کشورها نخبگان داخلی به رشته های علوم انسانی هدایت می شوند و برای رشته های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می شود.

وزیر علوم با پایان رسمی این نشست باردیگر به پرسش های طولانی و انتقادهای گاه تند دانشجویان پاسخ داد و از آنها خواست راهکارهای جدید خود را برای اداره بهتر اموزش عالی ارایه دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا