تدوین سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه توسط فرهنگستان علوم

مهندس سید علی پزشکی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم ، سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه را برای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مسئولان ذیربط ارسال کرد.

وی افزود: این سیاست ها با عنایت به سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، و نیز با نگاهی به گذشته و بررسی دستاوردها و مشکلات برنامه های قبلی توسعه کشور توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان گروه های علمی فرهنگستان علوم تدوین شده و پس از اعلام نظر گروه های علمی و بحث و تبادل نظر در جلسات شورای علمی فرهنگستان، به تصویب رسیده است.

مدیر دفتر ریاست فرهنگستان علوم گفت: سیاست های تدوین شده توسط فرهنگستان علوم از سوی معاون اول رییس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت بهره برداری ارسال شده است.

پزشکی گفت: سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه از نظر فرهنگستان علوم در دو بخش تبیین مسئله و سیاست های علم و فناوری آمده است.در بخش تبیین مسئله سیاست های علم و فناوری در برنامه های توسعه، برگرفته از سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، سمت گیری و مسیر حرکت برنامه های توسعه علمی و فناوری در طول دوره زمانی اجرای برنامه ها مشخص است .

وی افزود: این سمت گیری از یک سو لزوماً معطوف به تحقق اهداف اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز است، که ایران 1404 را کشوری توسعه یافته و از حیث علمی و اقتصادی در رتبه یک کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی تعریف می کند، و از سوی دیگر باید نگاهی به گذشته داشته باشد و کمابیش در امتداد برنامه های توسعه قبلی حرکت کند.

وی افزود: تحقق این مهم ایجاب میکند که بیان سیاست های علم و فناوری با ادبیاتی جریان ساز و تحول آفرین و در قالب مدلی که پاسخگوی تعهدات نظام علم و فناوری به سیستم های احاطه-کننده خود باشد، انجام شود و به باز کردن افق ها و چشم اندازهای جدید کمک کند و در عین حال تأثیرگذاری بسیار جدی در برنامه ششم توسعه داشته باشد. با این نگاه طراحی مدل سیاستگذاری نظام علم و فناوری در برنامه های توسعه، با توجه به مؤلفه هایی همچون 'کیفیت'، 'نظام تدبیر'، 'بیداری علمی'، 'روندهای جهانی' و 'سایر زیرنظام ها' صورت گرفته است.

*** بخش دوم سیاست های علم و فناوری

براساس گزارش پایگاه فرهنگستان علوم ، با توجه به ارزش های حاکم بر نظام علم و فناوری و سرفصل های شش گانه سیاست های کلی علم و فناوری، سیاست های حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه را می توان در سه سطح کلان، میانی و اجرایی برشمرد:

-سیاست های کلان به عنوان نشانگر های مسیر حرکت کشور در برنامه ششم توسعه 

– تعمیق معرفت دینی و ارتقاء ارزش های اسلامی- ایرانی و ایفای نقش الهام بخشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در منطقه

-پایبندی مدیریت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به نظام تدبیر و رعایت اصل شایسته سالاری 

طبق این گزارش، استقرار نظام تضمین کیفیت، مستلزم تأثیرپذیری متقابل دانش و جامعه، استاندارد سازی آموزش و پژوهش، رعایت اخلاق در علم و فناوری، صیانت از هویت دانش و دانشگاه، بالندگی اعضای هیأت علمی، و نظارت و ارزیابی و اصلاح مستمر فرآیندها و عملکردها است، که در نهایت به تولید علم و تربیت دانش آموختگان با مجموعه ای از توانمندی های دانشی، مهارتی و بینشی می انجامد.

مشروح سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه از نظر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اینترنتی این فرهنگستان قابل مشاهده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا