شیلی رسما اسکن آسمان جنوب را آغاز کرد

آرایه تلسکوپی جدید به نام BlackGEM در رصدخانه لاسیلا در رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در شیلی رسما اسکن آسمان جنوب را آغاز کرده و به دنبال منابع امواج گرانشی است.

به گزارش سیناپرس، امواج گرانشی موج‌هایی در فضا-زمان هستند که در اثر پدیده‌های فضایی خشن و پرانرژی، مانند برخورد سیاه‌چاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی، یا ستارگان عظیمی که در پایان عمر خود به صورت ابرنواختر منفجر می‌ شوند، ایجاد می‌ شوند.

رصدخانه های موجود به طور ویژه برای تشخیص امواج ناشی از امواج گرانشی طراحی شده اند. تداخل سنج ها دو یا چند منبع نور را ادغام می کنند تا یک الگوی تداخل ایجاد کنند. با این حال، این رصدخانه ها نمی ‌توانند منشأ دقیق امواج گرانشی را مشخص کرده یا نور ناشی از برخورد ستاره‌های نوترونی یا سیاه‌چاله‌ها را ببینند.

اینجاست که تلسکوپ BlackGEM متفاوت عمل می کند چراکه می تواند امواج گرانشی و نور مرئی را از این رویدادها تشخیص داده و از اطلاعات برای تعیین مکان دقیق منبع موج استفاده کند. استفاده از نور مرئی همچنین به این معنی است که BlackGEM می تواند مشاهدات دقیقی از فرآیندهایی مانند تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و پلاتین از این برخوردهای بین ستاره ای به دست آورد.

پل گروت (Paul Groot) از دانشگاه رادبود در هلند و محقق اصلی این پروژه گفت: هدف ما افزایش مطالعه رویدادهای کیهانی با امواج گرانشی و نور مرئی توسط تلسکوپ BlackGEM است.

آرایه BlackGEM شامل سه تلسکوپ است که توسط دانشگاه رادبود، دانشکده تحقیقات نجوم هلند در بلژیک ساخته شده است. هر تلسکوپ ۶۵سانتی متر قطر داشته و می تواند به طور همزمان قسمت های مختلف آسمان را اسکن کند. این تلسکوپ ها ممکن است نسبتا کوچک باشند، اما به لطف موقعیت خود می توانند اجرام بسیاری را رصد کنند.

گروت گفت: هنگامی که BlackGEM منبع یک موج گرانشی را شناسایی کرد، اطلاعات به تلسکوپ‌های بزرگ‌تری مانند تلسکوپ بسیار بزرگ ESO که در صحرای آتاکاما نیز قرار دارد، ارسال می‌ شود که می ‌تواند مشاهدات بعدی دقیق ‌تری را انجام دهد. BlackGEM علاوه بر جستجو برای منابع امواج گرانشی، رویدادهای نجومی کوتاه مدت مانند ابرنواخترها را زیر نظر خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، ایوو ساویان (Ivo Saviane) مدیر سایت در رصدخانه لا سیلا گفت: به لطف BlackGEM، لا سیلا اکنون این پتانسیل را دارد که به یک مشارکت کننده اصلی در تحقیقات گذرا تبدیل شود. ما انتظار داریم که شاهد نتایج برجسته بسیاری از این پروژه باشیم که دامنه دسترسی سایت را هم برای جامعه علمی و هم برای عموم مردم افزایش می دهد.

مترجم: ندا اظهری

منبع: European Southern Observatory

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا