9 ماده غذایی حاوی چربی‌های سالم

چربی‌های اشباع برای بدن مضر هستند و سبب افزایش کلسترول بد خون می‌شوند. اما چربی‌های غیر اشباع برای سلامتی بدن ضروری بوده و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

در ادامه 9 مورد از غذاهایی که سرشار از چربی‌های مفید هستند را می‌خوانید:

1- ماهی:

ماهی‌های چرب طبیعی مانند سالمون و نظایر آن، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا3 هستند. امگا3 برای سلامتی قلب بسیار مفید است و همچنین می‌تواند به افزایش قدرت حافظه و مغز در کهنسالی کمک کند. پزشکان خوردن دو وعده ماهی چرب را در هفته به صورت پخته شده، کبابی و یا آب‌پز توصیه می‌کنند.

2- دانه‌ها:

چربی موجود در دانه‌هایی مانند تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و یا کنجد می‌تواند کلسترول را کاهش دهد. به طور کلی چربی گیاهی از چربی محصولات حیوانی و لبنیات پرچرب سالم‌تر است. همیشه هنگام خریداری مواد غذایی برچسب آن‌ها را بخوانید تا از میزان چربی آن آگاه شوید. سعی کنید مصرف چربی اشباع را محدود و از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید.

3- آجیل:

تمام دانه‌های آجیل مانند فندق و گردو برای سلامتی قلب مفید هستند. به ویژه چربی گردو برای قلب بسیار مفید است. البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود، بنابراین در یک وعده 7 گردوی کامل یا 35 بادام زمینی کافی است.

4- روغن زیتون:

روغن زیتون هم در پخت‌وپز و هم برای سالاد کاربرد دارد. سطح چربی روغن زیتون بسیار بالاست، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود. همیشه هنگام طبخ غذا کمترین مقدار روغن را به کار ببرید. به یاد داشته باشید، مفید بودن بعضی از انواع چربی به این معنی نیست که می‌توان آنها را بیش از حد مصرف کرد.

5- سبزیجات:

سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌پیچ و کلم بروکسل سرشار از امگا 3 هستند. از آنجا که بدن قادر به تولید چربی‌های غیر اشباع نیست، باید آن‌ها را از طریق غذاها تامین کرد. بنابراین ضروری است که در رژیم غذایی خود حتما ماهی را قرار دهید. ماهی نوع متفاوتی از اسید چرب امگا 3 را دارد که برای بدن بسیار مهم است. گیاهان تنها بخشی از انواع اسیدهای چربی را که ماهی ارائه می‌کند دارند.

6- تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ منبع عالی از پروتئین است و کمتر از 5 گرم چربی دارد که بیشتر آن را چربی سالم تشکیل می‌دهد. برخی از تخم‌مرغ‌ها نیز با امگا 3 غنی شده‌اند. البته بهتر است روزانه فقط یک تخم‌مرغ خورده شود.

7- بذر کتان:

چربی سالم به شادابی و طراوت و جوانی پوست کمک می‌کند، از این رو سعی کنید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین، چربی‌ها فیبر را به بدن رسانده و می‌توانند در جلوگیری از التهاب‌ها موثر باشند. یک قاشق چایخوری بذر کتان را در سالاد خود بریزید و اثرات فوق‌العاده آن را ببینید.

8- لوبیا:

مصرف انواع لوبیا و سویا می‌تواند از لحاظ جسمی و ذهنی برای فرد مفید باشد. لوبیا حاوی امگا 3 نیز هست که در بهتر شدن خلق و خوی انسان نقش مهمی دارد.

9- غذاهای غنی شده با امگا 3:

اضافه کردن امگا 3 به برخی از غذاها سبب می‌شود تا برای بدن مفیدتر باشند. مثلا شیر، تخم‌مرغ و نان غنی شده که می‌توانند در وعده صبحانه مصرف شوند. این غذاها ممکن است حتی بیشتر از مکمل‌های امگا 3 مفید باشند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا