فعالیت پژوهشی باید ارزش علمی و اقتصادی داشته باشد

مراسم بازدید از پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی امروز ۱۱ آبان ماه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر محمد رضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری این نهاد و دکتر اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی و رییس و معاونان پژوهشگاه ابن سینا برگزار و طی نشستی مشترک پروژه های پژوهشی و فناوری این پژوهشگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در این مراسم دکتر طیبی با اشاره به این که پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی مسیر و قدم های خود را در پیشرفت، به درستی برداشته و به خوبی طی کرده است گفت:  فعالیت پژوهشی باید هم ارزش علمی و هم ارزش اقتصادی داشته باشد و فناوری تولید شود که در دنیا تولیدمی‌شود و می دانیم با انجام آن قطعاً به نتیجه می رسیم؛ گرچه ممکن است در زمان طولانی تری نتیجه داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر این باید حوزه نوآوری که در مجموعه وجود دارد گسترش و تقویت شود که در ستاد جهاددانشگاهی مورد توجه ویژه است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بر لزوم اطلاع رسانی فعالیت های تحقیقاتی انجام گرفته و در دست انجام توسط پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی تأکید کرد و آن را لازمه انعکاس مطلوب دستاوردهای این نهاد دانست.

وی در حوزه آموزش نیز بر فراهم بودن امکان تربیت افراد متخصص در این پژوهشگاه تاکید و اظهار کرد: با توجه به ارتباطات خوبی که جهاددانشگاهی با کشور سوریه برقرار کرده است، امکان بسط فعالیت های آموزشی و ارایه این خدمت در کشور مذکور وجود دارد.

در ادامه، دکتر پورعابد معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز بر فراهم بودن فرصت برای پژوهشگران جهت انتخاب موضوعات پژوهشی قوی تأکید کرد و فعالیت های ترویجی انجام شده در فضای مجازی و تلیغات مرکز درمان در حوزه درمان ناباروری را از نقاط قوت فعالیت پژوهشگاه مطرح کردند.

 وی همچنین با تأکید بر تجاری سازی و انجام پژوهش قبل و بعد تجاری سازی اظهار کرد: تأسیس شرکت توسعه زیست فناوری ملت از فعالیت های بسیار خوب انجام شده در پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی است.

در این مراسم دکتر اسماعیلی جاوید مدیر کل دفتر تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی نیز با تأکید بر این که پژوهشگاه ابن سینا بر مرزهای دانش فعالیت می کند بر لزوم اطلاع رسانی، فعالیت ها و بر ضرورت پوشش خبری تولید دانش و تولید فناوری توسط اساتید، تأکید کرد.

دکتر محمدرضا صادقی رییس پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی نیز ضمن تأکید بر تمرکز محققان پژوهشگاه بر انجام طرح های فناورانه و کاربردی، به معرفی طرح های شاخص پژوهشگاه پرداخت و در راستای طرح های فناورانه و رساندن محصولات به بازار و تمرکز بر عرصه تولید، خدمات مرکز رشد و شرکت های تابعه را یادآور شد.

گفتنی است،  در ادامه دکتر رامین قهرمان زاده معاون پژوهش پژوهشگاه ابن سینا به معرفی حوزه پژوهش و محور فعالیت های گروه های پژوهشی پرداخت و طرح های پژوهشی و برنامه-های فناورانه  هر یک از گروه ها در این پژوهشگاه را اعلام کرد.

طراحی دانش فنی و تولید کیت Rapid برای کرونا، تولید کنژوگه های آنتی بادی فلورسانس پلی کلونال و تولید آنتی بادی منوکلونال برضد Covid-19، تولید فراورده نوترکیب Streptavidin، تولید کیت اندازه گیری Anti Sperm Antibody، تولید کیت آنتی مولرین هورمون (AMH) و … که تماماً در همکاری با شرکت های تولیدی و مراکزی گوناگون در حال انجام است از جمله برنامه های فناورانه گروه ایمنوشیمی پژوهشگاه ابن سینا جهددانشگاهی اعلام شد.

 همچنین ارزیابی ایمنی و اثربخشی تزریق داخل رحمی سلول های بنیادی اندومتر آلوژن مشتق از خون قاعدگی در درمان زنان دچار شکست مکرر لانه-گزینی و مصوب ستاد سلول های بنیادی سال 1400 و …بررسی ایمونیزاسیون غیرفعال با تولید آنتی بادی منوکلونال علیه آنتی بادی های نوترکیب PlPD، PilQ-PilA DSL Region سودوموناس آئروژینوزا در مدل موشی سپسیس ناشی از زخم سوختگی و … از جمله برنامه های فناورانه گروه پژوهشی هیبریدوما و ایمونوبیولوژی تولیدمثل اعلام شد.

در گروه مهندسی بافت، ارزیابی ایمنی و اثربخشی تزریق سلول های بنیادین مشتق شده از خون قاعدگی بداخل بافت تخمدان بیماران مبتلا به کاهش شدید ذخیره تخمدانی، بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی بانوان، ارزیابی اثربخشی تزریق محیط کشت رویی سلول های بنیادی آلوژن مشتق از خون قاعدگی در بیماران مبتلا به بیماری کووید – 19 متوسط تا شدید: کارآزمایی بالینی فاز 3 و … از جمله برنامه های فناورانه گروه پژوهشی مذکور اعلام شد.

دستیابی به دانش فنی تولید الیاف بر پایه آلژینات برای درمان زخم، تولید آنزیم های پرمصرف کیت های تشخیص طبی، طراحی فرمولاسیون بهینه از نانوذرات اکسید روی بر بستر پلیمر کایتوزان جهت دانش زخم پوش پیشرفته درمانی و … از جمله برنامه های فناورانه گروه پژوهشی نانوتکنولوژی پژوهشگاه اعلام شد.

طراحی و ساخت تراشه میکرو فلوئید یکی برای جداسازی اسپرم در روش های کمک باروری، اصلاح نژاد گاومیش از طریق تکنیک های دریافت تخمک و لقاح آزمایشگاهی و انتقال جنین از جمله برنامه های فناورانه گروه جنین شناسی و آندرولوژی معرفی شد..

از جمله طرح های پژوهشی گروه حقوق و اخلاق زیستی، اخلاق ویرایش ژن، مطالعه حقوق تطبیقی و فقهی نسب کودکان متولد از روش های کمک باروری با مداخله ثالث و … معرفی شد.

همچنین گروه پژوهشی پزشکی فردمحور در سلامت باروری با تعداد حدود 14 نفر عضو هیأت علمی بالینی با 35 طرح پژوهشی جاری معرفی گردید.

از جمله دیگر بخش هایی که در جلسه معرفی شد، مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاددانشگاهی بود که با توجه به وسعت خدمات قابل ارایه و بسط فعالیت های مجموعه به محدودیت شدید فضای مرکز درمان تأکید شد.

در پایان معاون پژوهشی این پژوهشگاه به 81 طرح پژوهشی در دست اجرا توسط پژوهشگاه ابن سینا اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، شرکت توسعه زیست فناوری ملت پژوهشگاه ابن سینا بصورت مبسوط معرفی شده و خدمات و فعالیت های آن به استحضار دکتر طیبی و هیأت همراه رسید و در خصوص امکان برخورداری از فضای  مناسب جهت ارایه خدمات بهینه تأکید شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا