موم قالب‌گیری برای تجهیزات دفاعی و نفتی تولید شد

 احسان کرمی، مدیرعامل شرکت هایا شیمی رازی، با بیان اینکه این شرکت تنها تولید کننده موم تخصصی برای قالب‌گیری در صنایع مختلف است، گفت: صنایع مختلف برای تهیه قالب قطعات با پیچیدگی بالا نیازمند موم برای قالب‌گیری هستند، به عبارت دیگر برای تولید قطعات از قطعه مورد نظر الگوی مومی تهیه می‌شود و پس از آن فرآیند ریخته‌گری دقیق برای ساخت قالب انجام می‌شود و از موم قالب‌گیری به‌عنوان جنس مدل استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل استفاده از این موم قالب‌گیری در ساخت قطعات دقیق و پیچیده که اکثر این قطعات مربوط به صنایع نظامی و دفاعی است این محصول یکی از مواد استراتژیک در صنعت کشور محسوب می‌شود. واردات این ماده به داخل کشور بسیار دشوار بوده و شرکت‌های تولیدکننده‌ در کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس نیز از فروش گریدهای مناسب این محصول به ایران امتناع می‌کنند بر این اساس ما اولین و تنها تولید کننده این محصول در کشور هستیم.
کرمی خاطرنشان کرد که این محصول مهندسی معکوس نشده و طراحی و فرمولاسیون و تولید آن با استفاده از توان دانشی شرکت انجام شده است و گفت: ما موفق شدیم از پلیمرهای تولید شده در داخل کشور که بسیار ارزان‌ قیمت هستند فرمولاسیونی طراحی کنیم که با قیمت یک سوم نمونه خارجی تمام فاکتورهای موردنیاز صنعت را پاسخ دهد و حتی در بعضی موارد از کیفیت بهتری برخوردار باشد.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان‌ هایا شیمی رازی در مورد مشتریان اصلی این محصول به انواع صنایع برای ساخت قطعات و تجهیزات اشاره کرد و گفت: نهادهای نظامی، دولتی، شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ خصوصی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول هستند؛ به عبارت دیگر موم ریخته‌گری در صنایعی چون خودروسازی، ساخت جنگ‌افزار، تجهیزات تولید برق، توربین‌های بخار و گاز، قطعات هواپیما، قطعات ماشین نساجی، قطعات ماشین‌های اداری، صنعت پمپ، تولید ابزارهای دقیق، راکتورها، شیرآلات و اتصالات، تجهیزات حفاری نفت و گاز، ساخت انواع مجسمه‌های فلزی، جواهرات و زیورآلات، اعضای مصنوعی بدن، لوازم ورزشی، قالب‌های دندانی و غیره کاربرد دارد.
کرمی در مورد ظرفیت تولید این محصول گفت: در حال حاضر 20 تن در سال موم تولید می‌کنیم که 10 درصد از نیاز داخل را تامین می‌کند. بر این اساس در طرح توسعه‌ای شرکت، تجهیزاتی جانبی برای ارتقای خط تولید از چین خریداری کرده‌ایم که بعد از راه‌اندازی این خط، انتظار داریم که ظرفیت تولید ما به 50 تن در سال برسد. بزرگترین خریدار ما شرکت مپنا است که سالانه 50 تن از این محصول را نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت هایا شیمی رازی در مورد برنامه‌های آتی شرکت نیز گفت: تامین 100 درصدی نیاز صنایع مختلف به موم قالب‌گیری اولویت اول شرکت ما است؛ بر این اساس علاوه بر صنایع دفاعی و نفت و گاز در نظر داریم که به صنایع خودروسازی و نیروگاهی نیز ورود کنیم. البته موم شکل‌دهی دندانی و موم مورد استفاده در ساخت زیورآلات نیز بازار خوبی دارد اما برای ورود به تمامی شاخه‌های صنعت و تولید متناسب با صنایع مختلف به زمانی بیشتر و توسعه ظرفیت تولید نیاز دارد. برای صادرات نیز سفارش‌هایی از سوریه و پاکستان دریافت کردیم اما در حال حاضر تامین نیاز داخل در دستور کار ما قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این شرکت از تسهیلات نمونه‎سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به مبلغ 300 میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: تنها مجموعه‌ای که در مسیر راه‌اندازی خط تولید ما را همراهی کرد صندوق نوآوری و شکوفایی با تسهیلات 300 میلیون تومانی نمونه‎سازی بود و هیچ حمایت دیگری از نهادهای دیگر دریافت نکردیم. علاوه بر این، مصوبه تسهیلات 500 میلیون تومانی سرمایه در گردش را نیز از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم که به دنبال تامین وثایق مورد نیاز آن هستیم.
کرمی در پایان فعالیت تیمی و برطرف کردن چالش‌های کار در قالب تیم را دلیل رشد مجموعه متبوع خود عنوان کرد و گفت: تیم تحقیقاتی ما متشکل از متخصصان و کارشناسان خبره و با تجربه‌ای است که در حوزه مواد پیشرفته شیمیایی و پلیمری و همچنین صنعت ریخته‌گری فعالیت می‌کنند. بسیاری از مشکلات مسیر به دلیل همراهی جمعی و کار تیمی به سرعت برطرف شد و موفق به دستیابی کامل به دانش فنی فرمولاسیون و تولید موم‌های قالب‌گیری در ساخت تجهیزات پیشرفته و پیچیده شدیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا