جسمی نورانی در آسمان، از شایعه تا حقیقت

ظاهرا بازار مشاهده اجسام نورانی در جهان بسیار داغ است، دیشب در آسمان وین جسمی نورانی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود و امشب نیز نوبت به آسمان کشورمان رسید. ماجرا ازاین‌قرار است که بسیاری از شهروندان کشورمان در مناطق نزدیک به شهرهای اردبیل، سرعین، پاوه، رویدر، ارومیه، چایپاره، پلدشت و چندین شهر دیگر گزارش دادند که جسمی عجیب و ناشناخته را در آسمان مشاهده کردند که بسیار درخشان بوده و دنباله‌ای از جنس نور را از خود برجای گذاشته بود.

خبرگزاری‌های مختلف داخلی نیز به‌سرعت نسبت به بازتاب این موضوع اقدام کردند. برای نمونه خبرگزاری مهر دراین‌باره نوشت: « شامگاه سه‌شنبه شهروندان متعددی شی نورانی در آسمان جاده اردبیل- سرعین مشاهده و تصاویر و فیلم آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند. این شی نورانی در شهرهای تبریز و ارومیه نیز طی ساعات گذشته مشاهده‌شده و تاکنون هیچ مسئولی در خصوص ماهیت آن اعلام نظر قطعی نکرده است.»

خبرگزاری تابناک دراین‌باره می‌نویسد: « یک شئ نورانی پرنده حدود ساعت ۱۹ امروز یکشنبه در آسمان شهر پاوه رویت شد و باعث شگفتی مردم گردید. این شئ نورانی که ابتدا یک چراغ روشنی داشت و بعد چند چراغ آن روشن و نورانی‌تر شد بیش از ۱۰ دقیقه در آسمان رویت و سپس محو شد. هنوز مراجع رسمی مشخص نکردند که این شئ که شباهت زیادی به یک بشقاب پرنده داشت چه بود و متعلق به کجاست.»

منابع دیگر خبری مانند خبر آنلاین، واحد اردبیل خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان، بولتن و غیره نیز به این موضوع پرداخته و به هیاهوی پیرامون آن دامن زدند. بااین‌وجود ماجرا از چه قرار است؟

ذهن انسان پتانسیلی بی‌نظیر برای ایجاد داستان‌های هیجان‌انگیز از ناشناخته‌ها دارد و به همین دلیل نیز نخستین چیزی که با دیدن یک جسم نورانی در آسمان در میان مردم شایعه شد، برخورد نزدیک از نوع سوم و رویارویی با بیگانگان فضایی بود. بااین‌حال باید گفت که این ماجرا یک توضیح بسیار ساده و قابل‌درک داشته و هیچ ربطی به موجودات فضایی یا آزمایش‌های مخفیانه جهت سفر به کرات دیگر ندارد.

در حقیقت اگر به تصاویر با دقت نگاه کنید، ساختار نور دنباله این جسم را به شکلی مخروطی مشاهده خواهید کرد. این شکل از نور نتیجه حاصل از سوختن سوخت در موشک‌ها است. این موشک در حقیقت یک موشک Topol بوده است که توسط روس‌ها آزمایش شده است و حتی ساعاتی پیش از رویت آثار آن در آسمان ایران نیز خبرگزاری‌های متعددی درباره این آزمایش خبر داده بودند.

این موشک یک نمونه بین‌قاره‌ای بالستیک بوده است که موجب شد  تا آسمان کشورهایی مانند ایران، آذربایجان، افغانستان و … شاهد شکل‌گیری نور یادشده در اسمان باشند. جالب است بدانید که چنین امری در تاریخ ایران چندان بی‌سابقه نیست و در سال 1386 و دو بار دیگر هم در سال 1391 شاهد ایجاد ساختارهایی مشابه به‌واسطه آزمایش‌های موشکی بوده‌ایم.

موشک RS-12M Topol ICBM در حقیقت از سال 1985 طراحی‌شده است و تنها با تغییراتی محدود نسبت به مدل‌های قبل، بهینه‌سازی شده و مورد آزمایش قرارگرفته است. این موشک بالستیک بردی برابر با 10 هزار کیلومتر دارد و می‌تواند اهداف خود را با دقت 200 تا 900 متری مورد اصابت قرار بدهد. البته با توجه به وزن 45 تنی این موشک، می‌توان گفت که برخورد آن به فاصله یادشده نسبت به هدف، به معنای نابودی خود هدف خواهد بود.

آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا